Omistajilta lopullinen sitoumus Fennovoimalle

15.4.2014

Fennovoiman omistajat Voimaosakeyhtiö SF ja RAOS Voima Oy tekivät tänään 15.4. sitovan päätöksen Pyhäjoen ydinvoimalan rakentamisesta ja rahoittamisesta.

Fennovoima tukee Suomen kilpailukykyä ja omistajayritysten toimintaedellytyksiä sekä kohentaa Suomen sähköomavaraisuutta ja huoltovarmuutta. Sovitun aikataulun mukaan voimala tuottaa omistajilleen sähköä omakustannushintaan vuodesta 2024 eteenpäin. Voimala työllistää rakentamisaikana suoraan tuhansia ihmisiä ja luo pysyvää kysyntää erilaisille palveluille koko Suomessa ja erityisesti Pohjois-Pohjanmaalla.

Tänään kokoontunut yhtiökokous nimitti Fennovoimalle uuden hallituksen. Hallituksen puheenjohtajana aloittaa Caverion Oyj:n johtaja Juhani Pitkäkoski ja varapuheenjohtajana Rusatom Overseasin varapääjohtaja Anastasia Zoteeva. Hallituksen jäseniksi valittiin Megafonin (Venäjä) entinen hallituksen puheenjohtaja Aimo Eloholma, Outokumpu Oyj:n entinen talous- ja rahoitusjohtaja Esa Lager, asianajaja Juha Mäkitalo, Katternö-konsernin toimitusjohtaja Stefan Storholm ja WorleyParsonsin kansainvälisen ydinvoimaosaston johtaja Djurica Tankosic. Varajäseniksi valittiin Outokumpu Oyj:n energiajohtaja Antti Koskelainen ja Keravan Energian toimitusjohtaja Jussi Lehto.

Fennovoiman hallituksen puheenjohtajana aiemmin toiminut Pekka Ottavainen jatkaa Fennovoiman pääomistaja Voimaosakeyhtiö SF:n toimitusjohtajana.

Rosatomin suomalaisesta tytäryhtiöstä RAOS Voima Oy:stä tuli maaliskuun lopussa Fennovoiman toinen omistaja 34 prosentin osuudella. Fennovoiman pääomistaja Voimaosakeyhtiön tavoite on säilyttää omistuksensa Fennovoimassa nykyisessä 66 prosentissa.

Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee esitystä Fennovoiman täydentävästä periaatepäätöshakemuksesta valtioneuvostolle. Jos valtioneuvosto puoltaa päätöstä, etenee hakemus eduskunnan vahvistettavaksi.

Voimaosakeyhtiö SF:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen, p. 020 757 9247

Fennovoiman hallituksen puheenjohtaja Juhani Pitkäkosken tavoittaa Fennovoiman viestintäjohtaja Maira Kettusen, p. 020 757 9213, kautta.

Rusatom Overseasin varapääjohtaja Anastasia Zoteevan tavoittaa Rusatom Overseasin yhteiskuntavastuujohtaja Irina Kibinan, p. +7 985 762 1949 (venäjä, englanti), kautta.