FIM-konsernin osavuosikatsaus tammi-kesäkuu 2012

Vuoden 2012 tammi–kesäkuun liiketulos oli 0,5 miljoonaa euroa (4,3 miljoonaa euroa tammi–kesäkuussa 2011) ja liiketoiminnan nettotuotot 16,7 miljoonaa euroa (21,1).

FIM-konsernin vakavaraisuus on erittäin vahva. FIM-konsernin vakavaraisuussuhdeluku 30.6.2012 oli 23,1 % (23,4 % 30.6.2011).

Hallinnoitavien varojen määrä oli katsauskauden päättyessä noin 2,1 miljardia euroa (2,5 miljardia euroa 30.6.2011).

FIM odottaa euroalueen velkakriisin lisäämästä toimintaympäristön epävarmuudesta johtuen koko vuoden 2012 liiketuloksen jäävän edellisvuotta alemmalle tasolle, mutta olevan voitollinen.

FIM laajensi sijoittajille tarjoamiaan kaupankäyntipalveluja aloittamalla listaamattomien osakkeiden välityspalvelun ja laajentamalla FIM Direct -perheen instrumenttivalikoimaa kattamaan myös ETF:t.

FIM julkaisi kesäkuussa yhtiön asiakaskeskeisen strategian mukaisen uuden verkkopalvelun Suomessa ja Ruotsissa.

Henkilökunnalle suunnattujen osakeantien jälkeen FIMin omistajina on jo lähes 90 % vakituisesta henkilöstöstä.

Suomalaisen sijoituspalvelutalo FIMin liiketoiminnan tulos ja kannattavuus heikkenivät alkuvuoden 2012 aikana. Kannattavuuteen vaikutti euroalueen velkakriisin lisäämä toimintaympäristön epävarmuus, joka johti sijoittajien siirtymiseen poispäin riskipitoisista sijoituskohteista ja pääomamarkkinatoiminnan odotettua alhaisempaan aktiviteettiin. Nettomerkinnät FIMin rahastoihin olivat katsauskaudella positiiviset. Tuloskertymää alensi kuitenkin edellistä vuotta selvästi alhaisempi hoidettavan varallisuuden lähtötaso vuodenvaihteessa. FIMin pankkitoiminnan treasury-tuotot olivat hyvällä tasolla velkainstrumenttien markkina-arvojen noustua. Myös FIMin tarjoamien vaihtoehtoisten sijoitustuotteiden kysyntä kohosi selvästi edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa korkeammalle. Konsernin kulut olivat tammi–kesäkuussa hieman edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa matalammalla tasolla.

Koko tiedote taulukoineen on saatavilla oheisesta liitteestä.

Helsinki, 29. elokuuta 2012

FIM Oyj

Peter Ramsay, toimitusjohtaja, puh. +358 9 6134 6557
Marko Hyvärinen, CFO, puh. +358 9 6134 6344
Anssi Partanen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. +358 9 6134 6429

TIETOA FIMISTÄ

FIM on henkilöstön omistama, suomalainen sijoituspalvelutalo, joka tarjoaa yksilöllisiä ja monipuolisia sijoitus-, säästämis- ja varainhoitopalveluja. FIM-konserniin kuuluvat emoyhtiö FIM Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt FIM Pankki Oy ja FIM Varainhoito Oy. Helsingissä sijaitsevan päätoimipisteen lisäksi FIMillä on toimipisteet Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Tampereella ja Turussa. FIM toimii myös Tukholmassa. www.fim.com.