FIM-konsernin TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2011

Vuoden 2011 liiketulos oli 2,2 miljoonaa euroa (10,8 miljoonaa euroa vuonna 2010) ja liiketoiminnan nettotuotot 34,3 miljoonaa euroa (44,6).

Hallinnoitavien varojen määrä aleni osakekurssien laskun myötä 1,9 miljardiin euroon (31.12.2011) eli 29 % (2,7 miljardia euroa 31.12.2010).

FIM Oyj:n hallitus nimitti Peter Ramsayn FIM Oyj:n toimitusjohtajaksi 19.9.2011 alkaen.

FIM odottaa vuoden 2012 liiketuloksen olevan voitollinen.

FIM-konsernin ja FIM Pankki Oy:n vakavaraisuusasema on erittäin vahva. Konsernin vakavaraisuussuhdeluku oli 22,0 % ja FIM Pankki Oy:n 23,9 % (31.12.2011).

Henkilökunnalle suunnattujen osakeantien jälkeen FIMin omistajina on 180 fimiläistä eli yli 80 % henkilöstöstä. Henkilöstöstä 88 % pitää FIMiä kokonaisuudessaan todella hyvänä työpaikkana.

Suomalaisen sijoituspalvelutalo FIMin liiketoiminnan tulos ja kannattavuus alenivat vuonna 2011. Tulosta heikensivät euroalueen velkakriisi, osakekurssien lasku ja siitä johtunut hallinnoitavien varojen määrän lasku sekä eri markkinapaikkojen suomalaisten osakkeiden kaupankäyntivolyymien hiipuminen loppuvuonna. Pankkitoiminnan treasury-tuotot jäivät odotetusti edellisvuotta alemmalle tasolle korkomarkkinoiden epävarmuuden takia. FIM aloitti vuonna 2011 kustannussäästöohjelman, jonka vaikutukset näkyivät alentuneina kuluina jo kuluneen vuoden aikana.

FIM tarjoaa sijoituspalveluita asiakkaan sijoitusmotiivien ja -tarpeiden mukaan. FIM investoi vuoden 2011 aikana asiakaskeskeisen strategian mukaisiin kohteisiin ja panosti mm. verkkopalvelujen, asiakkuudenhallintajärjestelmien ja asiakasraportoinnin kehitykseen. Varainhoitoliiketoiminnassa FIM perusti Suomen ensimmäisen kehittyvien markkinoiden pieniin yhtiöihin sijoittavan rahaston, FIM BRIC+ Small Cap Sijoitusrahaston. FIMin arvopaperivälitystoiminnassa avattiin uusi, yksityishenkilöille suunnattu selainpohjainen välityspalvelu FIM Direct Online. Koko FIM Direct -perheen instrumenttivalikoimaa laajennettiin kattamaan myös ETF:t. Lisäksi FIM laajensi palvelutarjontaansa käynnistämällä aktiivisille yksityissijoittajille suunnatun FIM Meklari -välityspalvelun. FIMin vähittäispankkitoiminnassa asiakasmäärä, talletuskanta ja luottokanta kohosivat. Vaihtoehtoisten sijoitustuotteiden liiketoiminnassa painotettiin markkinaepävarmuutta hyödyntäviä tuotteita.

FIMin ammattitaito sai kotimaista ja kansainvälistä tunnustusta. Reuters-konsernin vertailuissa Lipper palkitsi FIM Varainhoito 70 (3 ja 5 vuoden tarkastelujaksolla) ja FIM Russia (3 vuoden tarkastelujaksolla) Sijoitusrahastot parhaina omissa luokissaan. Morningstar puolestaan valitsi FIM Euro Sijoitusrahaston parhaaksi valtion joukkolainarahastoksi Suomessa.

Koko tiedote taulukoineen on saatavilla oheisesta liitteestä.

Helsinki, 2. helmikuuta 2012

FIM Oyj