FIM VARAINHOITOON PERUSTETTU UUSI ALTERNATIVE INVESTMENTS -YKSIKKÖ

FIM Group Oyj Lehdistötiedote 24.1.2007 klo 12.45

FIM VARAINHOITOON PERUSTETTU UUSI ALTERNATIVE INVESTMENTS -YKSIKKÖ

FIM on päättänyt keskittää vaihtoehtoisten sijoitustuotteiden osaamisensa uuteen Alternative Investments –yksikköön. FIM Varainhoidon yhteyteen perustettu yksikkö palvelee sekä instituutio- että yksityisasiakkaita ja sen tuotteita ovat mm. pääomaturvatut sijoituslainat sekä hedge- ja kiinteistörahastot. Alternative Investments -yksikön esimieheksi on nimitetty Christer Schoultz, joka aiemmin on vastannut FIMin sijoituslainaliiketoiminnasta. Schoultz raportoi FIM Varainhoidon toimitusjohtaja Jan Forsbomille.

Pääomasuojattujen sijoituslainojen markkina Suomessa kasvoi ennätykselliseen yli 2 miljardiin euroon vuonna 2006 (kasvua 40 % vuoteen 2005). FIMin viime vuoden sijoituslainamyynti oli yhteensä 229 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 79 % vuoteen 2005. Johdon arvion mukaan FIM on suurin ei-pankkitoimintaa harjoittava sijoituslainojen tarjoaja ja kolmen suurimman tarjoajan joukossa pankit mukaan luettuina.

FIMin markkinaosuus vuonna 2006 muissa kuin korko- tai osakesidonnaisissa pääomaturvatuissa sijoituslainoissa oli 23 %. Näitä tuotteita ovat mm. strukturoidut Hedge Fund- ja rahastotuotteet. FIMin ensimmäinen hedge rahasto FIM Maltti perustettiin kesäkuussa 2003. FIM Maltin tuotto vuonna 2006 oli 7,4 % hyvin matalalla 2,9 % volatiliteetilla. FIMin ensimmäisen kiinteistörahaston FIM Kiinteistön toiminta alkoi vuoden 2006 toukokuussa ja FIM MultiHedge -rahastojen rahasto aloitti toimintansa kesäkuussa 2006.

Jan Forsbom, toimitusjohtaja, FIM Varainhoito, puh. +358 9 6134 6205
Christer Schoultz, liiketoimintajohtaja puh. +358 9 6134 6402

FIM on vuonna 1987 perustettu suomalainen sijoituspalvelukonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille ja yhteisöille varainhoito-, välitys- ja investment banking-palveluja. Helsingissä sijaitsevan pääkonttorin lisäksi FIMillä on paikalliskonttorit Espoossa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Riihimäellä, Tampereella, Turussa sekä Vaasassa. FIM toimii myös Tukholmassa ja Moskovassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2005 oli 63,2 miljoonaa euroa ja liikevoitto 19,1 miljoonaa euroa. FIMin palveluksessa syyskuun lopussa 2006 oli 275 henkilöä. www.fim.com.