FIMiltä kaksi uutta rahastoa: FIM Orient Alpha ja FIM Top Yield

FIM täydentää rahastovalikoimaansa tuomalla markkinoille kaksi uutta, sekä yksityis- että institutionaalisille sijoittajille soveltuvaa rahastoa.

FIM Orient Alpha on aasialaisiin absoluuttisen tuoton rahastoihin sijoittava erikoissijoitusrahasto. FIM Top Yield puolestaan on maailmanlaajuisesti korkomarkkinoille sijoittava erikoissijoitusrahasto. Molemmat rahastot ovat käynnistäneet toimintansa perjantaina 28.9.2012. Ajankohta on otollinen uusia omaisuusluokkia ja sijoitustyylejä hyödyntäville rahastoille.

”Sijoitusympäristö on haastava korkotason ollessa nyt ennätysmatala ja käteisen ostovoiman ollessa uhattuna. FIMin uudet rahastot tarjoavat sijoittajille vaihtoehtoja etsiä tuottoja useista tavanomaisista poikkeavista lähteistä, kuitenkin maltillisella riskillä”, sanoo Mikko Mursula, FIM Varainhoito Oy:n toimitusjohtaja.

FIM Orient Alpha on rahastojen rahasto, joka sijoittaa pääosin Aasian pääomamarkkinoille sijoittaviin absoluuttisen tuoton rahastoihin ja hedge-rahastoihin. Sijoituskohteena olevat rahastot sijoittavat monilla eri markkinoilla ja omaisuusluokkiin, kuten osakkeisiin, korkoihin, valuuttoihin, hyödykkeisiin ja kiinteistöihin. FIM Orient Alpha soveltuu sijoittajalle, joka haluaa hyödyntää Aasian kehittyvien markkinoiden tuottopotentiaalin perinteisiä osakerahastoja pienemmällä riskillä ja tasaisemmalla tuotonvaihtelulla.

”Maailmantalouden painopiste on siirtymässä Aasiaan. Aasian vielä kehittymässä olevat pääomamarkkinat tarjoavatkin enemmän mahdollisuuksia löytää aliarvostettuja tai väärinhinnoiteltuja arvopapereita kuin tehokkaat markkinat ja luovat näin sijoittajalle hyviä tuotontekomahdollisuuksia”, toteaa Päivi Riutta-Nykvist, FIM Orient Alpha -rahaston päävastuullinen rahastonhoitaja ja FIMin vaihtoehtoisten omaisuusluokkien tiimin johtaja.

FIM Top Yield pyrkii hyödyntämään korkomarkkinoiden mahdollisuudet monipuolisesti. Rahasto sijoittaa maailmanlaajuisesti pääasiassa valtioiden ja yritysten joukkolainoihin, mutta voi ottaa myös näkemystä valuuttakurssien suhteen. Merkittävä osa rahaston sijoituksista tehdään kehittyville korkomarkkinoille. FIM Top Yield -rahasto sopii sijoittajalle, joka hakee tavanomaisia korkosijoituksia parempaa tuottoa kaikissa olosuhteissa.

”FIM Top Yield -rahasto ottaa aktiivisesti kantaa markkinatilanteeseen hyödyntäen maailmanlaajuisesti muutoksia korkojen suunnassa, korkojen aikarakenteessa, eri maiden välisissä korkoeroissa ja inflaatiossa sekä luottoriskien hinnoittelussa. Rahasto pyrkii näin saavuttamaan hyvää tuottoa kaikissa markkinatilanteissa, myös laskevilla markkinoilla”, sanoo Mikko Kuisma, FIM Top Yield -rahaston päävastuullinen rahastonhoitaja. Mikko toimii myös FIM Kehittyvä Korko Sijoitusrahaston päävastuullisena rahastonhoitajana.

Uudet rahastot ovat merkittävissä FIMin verkkosivuilla www.fim.com ja toimipisteissä. Rahastoja voi merkitä ilman merkintäpalkkiota 31.10.2012 asti.

Helsinki, 28.syyskuuta 2012

FIM Varainhoito Oy

Mikko Mursula, toimitusjohtaja, FIM Varainhoito Oy, puh. +358 9 6134 6361
Päivi Riutta-Nykvist, rahastonhoitaja, FIM Orient Alpha, puh. +358 9 6134 6249
Mikko Kuisma, rahastonhoitaja, FIM Top Yield, puh. +358 9 6134 6559
Anssi Partanen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. +358 9 6134 6429

Jakelu

TIETOA FIMISTÄ

FIM on henkilöstön omistama, suomalainen sijoituspalvelutalo, joka tarjoaa yksilöllisiä ja monipuolisia sijoitus-, säästämis- ja varainhoitopalveluja. FIM-konserniin kuuluvat emoyhtiö FIM Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt FIM Pankki Oy ja FIM Varainhoito Oy. Helsingissä sijaitsevan päätoimipisteen lisäksi FIMillä on toimipisteet Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Tampereella ja Turussa. FIM toimii myös Tukholmassa. www.fim.com.