Glitnir nimettiin Islannin parhaaksi pankiksi

Global Finance -lehti palkitsi Glitnirin Islannin parhaana pankkina

Washington/Reykjavik – 24.10.2007 – Kansainvälinen talouslehti Global Finance, jolla on 50 000 tilaajaa ja yli 250 000 lukijaa 158 maassa, on nimennyt Glitnirin parhaaksi pankiksi Islannissa tänä vuonna. World's Best Developed Market Banks -tapahtumassa palkittiin pankkeja, jotka ovat "ottaneet toiminnassaan hyvin huomioon asiakkaidensa tarpeet ja saavuttaneet kadehdittavia tuloksia sekä luoneet samalla pohjaa myös tulevalle menestykselle”. Palkinnot jaettiin tämän viikon alussa Yhdysvalloissa, Washingtonin National Press Clubilla Kansainvälisen valuuttarahaston ja Maailmanpankin vuotuisessa yhteistapahtumassa.

Palkinnot jaetaan vuosittain sekä objektiivisin, määrällisin että subjektiivisin perustein. Arvioinnissa huomioon otettavia seikkoja ovat mm. taseen kasvu, kannattavuus, toimintojen maantieteellinen kattavuus, uusien liiketoimintojen kehitys sekä tuotteiden innovatiivisuus. Mielipiteitä kysytään lisäksi osake- ja luottoluokitusanalyytikoilta, pankkialan konsulteilta sekä muilta alan asiantuntijoilta.

“Haluamme palkita Glitnirin sen loistavien saavutusten ansiosta. Vaikka olosuhteet eri pankkimarkkinoilla vaihtelevatkin, kaikki nyt palkituista pankeista ovat osoittaneet pyrkivänsä vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin esimerkillisellä tavalla”, sanoo Global Finance -lehteä julkaiseva Joseph D. Giarraputo.

Global Financen lukijakunta koostuu suurten kansainvälisten yritysten ja rahoituslaitosten päättäjistä, jotka työssään vastaavat sijoituspäätöksistä sekä liiketoimintastrategioista. Lisäksi lehti pyrkii tavoittamaan johtavat 8 000 sijoitussalkkujen hoitajaa, joiden hallinnoimat varat yhteensä vastaavat yli 80 % kaikista maailman ammattimaisessa hoidossa olevista varoista.

Glitnirin ohella muita palkinnonsaajia tänä vuonna olivat mm. Citi (USA), RBC Capital Markets (Kanada), Danske Bank (Tanska), DnBNor (Norja), SEB (Ruotsi), Barclays (Iso-Britannia), OKO Pankki (Suomi), Societe Generale (Ranska), Deutsche Bank (Saksa), ABN AMRO (Alankomaat), UBS (Sveitsi) sekä HSBC (Hong Kong).

Glitnirin toimitusjohtaja Lárus Welding kommentoi palkintoa Washingtonissa maanantaina 22.10.07 seuraavasti:

“Olen erittäin ylpeä saadessani vastaanottaa tämän palkinnon työtovereitteni puolesta. Glitnir on paitsi vakiinnuttanut asemansa Islannissa ja muualla Pohjoismaissa, myös kasvamassa vauhdilla kansainvälisesti. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme luotettavia, mutta dynaamisia ja innovatiivisia pankkipalveluita ja tässä apunamme on asiantunteva henkilökuntamme ympäri maailman. Heidän avullaan voimme tarjota asiakkaillemme kaikkein parhaimpia pankkituotteita ja -palveluita Yhdysvalloista Islantiin ja aina Kiinaan saakka. Siten kovaa ja menestyksekästä työtä tehneet työntekijämme kautta maailman ansaitsevat ison kiitoksen Islannin toimintojemme menestyksestä.”

Glitnirin talousjohtaja Alexander Gudmundsson puolestaan huomauttaa, että

viime vuosien merkittävästä kasvusta huolimatta yhtiön kannattavuus ei ole ollut uhattuna. "Vuonna 2006 kaksinkertaistimme sekä liikevaihtomme että voittomme ja oman pääoman tuottoasteemme (ROE) oli 39,4 %. Tämän vuoden alkupuolella ROE oli 24,2 %. Viime vuoden likviditeettikriisi antoi Glitnirille mahdollisuuden osoittaa vahvuutensa: vaikeinakin aikoina pankki kasvatti tulostaan ja pääomittaminen pysyi vahvana. Tällä hetkellä vakavaraisuusasteemme on 13,2 % ja ensisijaiset omat varamme (tier 1) 9,49 %. Olemme kuluvan vuoden jälkipuoliskolla olleet niin ikään hyvässä vauhdissa ja tavoitteenamme on kestävä kasvu kaikilla liiketoiminta-alueillamme", Gudmundsson toteaa.

Toimitusjohtaja Lárus Welding, Glitnir, puh. +47 47 800 100

Viestintäjohtaja Bjørn Richard Johansen, Glitnir, sähköposti: brj@glitnir.no, puh. +47 47 800 100

Kuvat: akj@glitnir.no

Glitnir on kasvava pohjoismainen pankki ja rahoituslaitos, jolla on toimintoja Islannissa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Isossa-Britanniassa, Luxemburgissa, Venäjällä, Kanadassa, Kiinassa sekä USA:ssa (Glitnir Capital Corporation). Syyskuussa 2007 Glitnir oli OMX:n Pohjoismaisen Pörssin suurin välittäjä. Glitnir on johtava toimija kolmella globaalilla toimialalla, jotka ovat kalatuotteet/elintarvikkeet, uusiutuva energia sekä offshore-huoltoalukset. Palveluihin kuuluvat vähittäis-, yritys- ja investointipankkitoiminta, välitys sekä varainhoito. Kotimarkkinoinaan Glitnir pitää Islantia ja Norjaa. Glitnir on listattu Islannin pörssiin. Lisätietoja: www.glitnirbank.com