Henkilöstön vapaa-ajan vakuuttaminen on sekä yrityksen että työntekijän etu:Terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimalla kaikki voittavat

Att försäkra de anställda för fritiden i både företagets och de anställdas intresse:
Alla vinner på omsorg om hälsan och välmågan

Pitkät sairauspoissaolot ovat merkittävä riski sekä yksilölle, työnantajalle että yhteiskunnalle. Riskiä voi pienentää henkilöstön vapaa-ajan vakuuttamisella, joka nopeuttaa hoitoon pääsyä ja töihin paluuta.

Suomessa omaisuus suojataan paremmin kuin terveys ja henki. Kovinkaan monella ei ole vapaaehtoista sairauskulu- tai tapaturmavakuutusta. Finanssialan Keskusliiton vahinkovakuutuksen johtokunnan puheenjohtaja, toimitusjohtaja Jouko Pölönen Pohjola Vakuutuksesta näkee, että työnantajan kannattaa huolehtia henkilöstönsä hyvinvoinnista ja työkyvystä myös työajan ulkopuolella.

- Yksi sairauspoissaolopäivä maksaa yritykselle keskimäärin 300 euroa. Nopean hoitoketjun turvaava vapaaehtoinen vakuutusratkaisu maksaa suunnilleen saman verran vuodessa. Vapaaehtoinen sairauskuluvakuutus on työantajalle vähennyskelpoinen verotuksessa. Henkilöstölle se on useimmiten verovapaa henkilökuntaetu, jos vakuutus on työterveydenhuoltoa täydentävä ja otettu koko henkilökunnalle, Pölönen toteaa.

- Työterveyshuoltoa täydentävä vapaaehtoinen vakuutus nopeuttaa hoitoon pääsyä, tervehtymistä ja työhön paluuta merkittävästi. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi vapaa-ajan tapaturmien sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoito. Nopeasta paranemisesta ja työhön paluusta hyötyvät niin työntekijä, työnantaja kuin yhteiskuntakin, Pölönen jatkaa.

Naisille sattuu miehiä enemmän työmatkatapaturmia

Työmatkatapaturmat ovat lisääntyneet kappalemääräisesti aina 90-luvun puolivälistä saakka. Viime vuonna lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta korvattuja työmatkatapaturmia oli reilut 19 400.

Naisille sattuu työmatkatapaturmia miehiä enemmän. Vähintään neljän päivän työkyvyttömyyteen johtaneista työmatkatapaturmista 66 prosenttia tapahtuu naisille.

- Asiaa selittää se, että suurin osa työmatkatapaturmista on jalankulkijoiden kaatumisia ja liukastumisia. Oletettavasti naisten työmatkat taittuvat enimmäkseen julkisilla liikennevälineillä ja jalan, kun taas miehet kulkevat enemmän autolla, kertoo Tapaturmavakuutuslaitosten liiton toimitusjohtaja Jussi Kauma.

Kauman mukaan työmatkatapaturmat ovat myös keskimäärin vakavampia kuin työpaikalla sattuneet tapaturmat.

Kotitapaturmat – suuronnettomuus keskuudessamme

Suomessa sattuu vuosittain yli miljoona tapaturmaa, joista noin 800 000 kotona tai vapaa-aikana. Koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa kuolee joka vuosi 2 700 ihmistä, joista noin tuhat kaatumalla tai liukastumalla Tilastollisesti koti onkin maailman vaarallisin paikka.

Pohjoismaisittain Suomi on tapaturmakuolemien musta maa. Suomalaismiehiä kuolee tapaturmissa lähes kaksinkertainen määrä muihin Pohjoismaihin verrattuna. Myös suomalaisnaisille sattuu eniten tapaturmia, mutta ero pohjoismaisiin kanssasisariin ei ole niin merkittävä kuin miesten puolella.

Kotitapaturmien ehkäisykampanjan puheenjohtaja, viestintäpäällikkö Joona Vuorenpää Finanssialan Keskusliitosta kertoo, että suurin osa koti ja vapaa-ajan tapaturmissa olisi vältettävissä.

- Valitettavan usein on kyse ajattelemattomuudesta ja asenteista. Turvallisuusasioita ei aina osata tai muisteta ajatella, Vuorenpää toteaa.

Kotona sattuva tapaturma kohtaa useimmiten naisia ruuanvalmistuksessa ja muissa kotitöissä. Miehet taas telovat itseään yleisimmin ulkona korjaustöissä.

FK:n vahinkovakuutuksen johtokunnan puheenjohtaja, Toimitusjohtaja Jouko Pölönen, Pohjola Vakuutus, puh. 010 253 2691
Toimitusjohtaja Jussi Kauma, Tapaturmavakuutuslaitosten liitto, puh. 040 847 9093
Kotitapaturmien ehkäisykampanjan puheenjohtaja, Viestintäpäällikkö Joona Vuorenpää, Finanssialan Keskusliitto, puh. 020 793 4275
Viestintäpäällikkö Marjo Lapatto, Finanssialan Keskusliitto, puh 020 793 4274

Alla vinner på omsorg om hälsan och välmågan

Lång sjukfrånvaro är en betydande risk för såväl individen och arbetsgivaren som samhället. Risken kan minskas genom att de anställda försäkras för fritiden och att de på så sätt snabbare får vård och kan återgå till arbetet.

I Finland skyddas egendom bättre än hälsa och liv. Det är inte speciellt många som har en frivillig sjukkostnads- eller olycksfallsförsäkring. Ordföranden för Finansbranschens Centralförbunds skadeförsäkringsdirektion, verkställande direktör Jouko Pölönen från Pohjola Försäkring ser att det lönar sig för arbetsgivaren att ha omsorg om de anställdas välmåga och arbetsförmåga också utanför arbetstiden.

- En sjukfrånvarodag kostar företaget i genomsnitt 300 euro. En frivillig försäkringslösning som säkerställer tillgången till en snabb vårdkedja kostar ungefär lika mycket om året. En frivillig sjukkostnadsförsäkring är för arbetsgivaren avdragsgill i beskattningen. För personalen är försäkringen oftast en skattefri personalförmån, om den kompletterar företagshälsovården och den tecknats för hela personalen, konstaterar Pölönen.

- En frivillig försäkring som kompletterar företagshälsovården innebär för arbetstagaren betydligt snabbare vård, tillfrisknande och återgång till arbetet. Typiska situationer är t.ex. fritidsolycksfall samt vård av stöd- och rörelseorgansjukdomar. Snabbt tillfrisknande och snabb återgång till arbetet är till nytta såväl för den anställda och arbetsgivaren som för samhället, säger Pölönen vidare.

Kvinnor drabbas oftare än män av olycksfall under arbetsresor

Antalet olycksfall under arbetsresor har ökat allt sedan mitten av 1990-talet. I fjol ersattes drygt 19 400 arbetsreseolyckor från den lagstadgade olycksfallsförsäkringen.

Kvinnor drabbas mer än män av arbetsreseolyckor. Av de olyckor under arbetsresor som leder till minst fyra dagars arbetsoförmåga drabbar 66 procent kvinnor.

- Förklaringen är den att största delen av dessa olyckor är sådana där fotgängare faller eller halkar. Det kan antas att kvinnors arbetsresor för det mesta sker med offentliga transportmedel och till fots, medan män oftare rör sig med bil, säger Jussi Kauma, verkställande direktör vid Olycksfallsförsäkringsanstalternas förbund.

Enligt Kauma är arbetsreseolyckorna i genomsnitt också allvarligare än olyckorna på själva arbetsplatsen.

Olycksfallen i hemmen – ett verkligt stort problem

I Finland inträffar årligen över en miljon olycksfall, varav ca 800 000 i hemmet eller på fritiden. I samband med dessa olyckor omkommer årligen 2 700 personer, varav ca 1 000 på grund av att de faller eller halkar omkull. Hemmet är statistiskt sett världens farligaste plats.

I ett nordiskt perspektiv är Finland ett dystert land vad gäller olycksfall med dödlig utgång. Vid olyckor omkommer nästan dubbelt fler män i Finland än i de andra nordiska länderna. Också de finländska kvinnorna drabbas av flest olyckor, men härvidlag är skillnaden gentemot de nordiska medsystrarna inte lika klar som bland männen.

Joona Vuorenpää, kommunikationschef vid Finansbranschens Centralförbund och ordförande för kampanjen mot olycksfall i hemmen, säger att största delen av hem- och fritidsolyckorna skulle kunna undvikas.

- Tyvärr är det ofta fråga om att man inte tänker efter och har fel inställning. Säkerhetsfrågor känner man inte till eller kommer inte alltid ihåg att tänka på, konstaterar Vuorenpää.

Ett olycksfall i hemmet drabbar en kvinna oftast då hon lagar mat eller är sysselsatt med annat hemarbete. Männen däremot skadar sig vanligtvis i samband med reparationer utomhus.

Ytterligare uppgifter:
Ordföranden för FC:s skadeförsäkringsdirektion, verkställande direktör Jouko Pölönen, Pohjola Försäkring, tel. 010 253 2691
Verkställande direktör Jussi Kauma, Olycksfallsförsäkringsanstalternas förbund, tel. 040 847 9093
Ordföranden för kampanjen mot olycksfall i hemmen, kommunikationschef Joona Vuorenpää, Finansbranschens Centralförbund, tel. 020 793 4275
Kommunikationschef Marjo Lapatto, Finansbranschens Centralförbund, tel. 020 793 4274

Finanssialan Keskusliitto (FK) on toimialajärjestö, joka edustaa Suomessa toimivia pankkeja, vakuutusyhtiöitä, rahoitusyhtiöitä, arvopaperinvälittäjiä, sijoitusrahastoyhtiöitä sekä finanssialan työnantajia. Osa jäsenistä hoitaa myös lakisääteiseen sosiaaliturvaan kuuluvia liikenne-, työeläke- ja työtapaturmavakuutuksia. Finanssialan Keskusliitolla on noin 450 jäsenyhteisöä ja niiden palveluksessa toimii noin 43 000 työntekijää.

Finansbranschens Centralförbund (FC) företräder de banker, försäkringsbolag, finansbolag, värdepappersförmedlare, fondbolag och finansarbetsgivare som bedriver verksamhet i Finland. En del av medlemmarna sköter också den obligatoriska trafikförsäkringen samt de arbetspensions- och olycksfallsförsäkringar som hör till vår lagstadgade sociala trygghet. FC har ca 450 medlemssammanslutningar och de har totalt ca 43 000 anställda.

Avainsanat: