Maksuliikenteen viiveet korjattu / Störningarna i betalningsrörelsen åtgärdade

Kaikki suomalaisten pankkien välittämissä SEPA-maksuissa tänään ilmenneet viiveet on korjattu ja maksut on suoritettu asiakkaiden tileille. Viiveet johtuivat yhteisessä eurooppalaisessa maksujärjestelmässä yöllä ilmenneestä häiriöstä, joka korjattiin aamun aikana.

Suomalaisen lainsäädännön mukaan palkat ja eläkkeet tulee maksaa sovitun maksupäivän aikana. Käytännössä maksut hoidetaan Suomessa tileille jo aamuyöllä, kun taas muissa Euroopan maissa ne näkyvät tileillä vasta myöhemmin päivän aikana. Asiakkaiden palkkapäivänä maksettavaksi aiotut maksut hoidetaan maksusuoritusten tileille kirjautumisen jälkeen, eikä asiakkaiden tarvitse olla pankkiinsa yhteydessä. Saman pankkipäivän aikana suoritetut maksut katsotaan ajoissa maksetuiksi, eikä mitään viivästyskorkoseuraamuksia tule.

______________________________________________

Alla förseningar i de Sepa-betalningar som förmedlas av finländska banker har nu åtgärdats och pengarna har överförts till kundernas konton.  Fördröjningen berodde på en störning i det gemensamma europeiska betalningssystemet under natten. Felet rättades till på morgonen.

Enligt finsk lagstiftning ska löner och pensioner utbetalas den överenskomna betalningsdagen. I praktiken görs transaktionerna i Finland redan på efternatten, i andra europeiska länder syns överföringarna på kontona först senare på dagen. De betalningar som kunderna haft för avsikt att sköta på lönedagen överförs efter att pengarna har registrerats på kontona, kunderna behöver alltså inte kontakta sin bank. Betalningar som gjorts under samma bankdag anses vara skötta i tid och medför ingen dröjsmålsränta.

johtaja Päivi Pelkonen, tel. 020 7934299

Ytterligare uppgifter:
direktör Päivi Pelkonen, tel. 020 7934299

Finanssialan Keskusliitto (FK) on toimialajärjestö, joka edustaa Suomessa toimivia pankkeja, vakuutusyhtiöitä, rahoitusyhtiöitä, arvopaperinvälittäjiä, sijoitusrahastoyhtiöitä sekä finanssialan työnantajia. Osa jäsenistä hoitaa myös lakisääteiseen sosiaaliturvaan kuuluvia liikenne-, työeläke- ja työtapaturmavakuutuksia. Finanssialan Keskusliitolla on noin 460 jäsenyhteisöä ja niiden palveluksessa toimii noin 43 000 työntekijää.

Avainsanat: