Rahoitusala pääsi sopuun työehtokiistassa

Finanssialan Keskusliitto, Ammattiliitto Pro, Ylemmät Toimihenkilöt YTN ja Nordea Unioni Suomi (Nousu) hyväksyivät tänään 22.11.2011 neuvotteluratkaisun rahoitusalalle. Sovinto tarkoittaa sitä, että alan lakko- ja työsulku-uhat peruuntuivat.

Uuden työehtosopimuksen voimassaoloaika on 25 kuukautta eli sopimus on voimassa 30.11.2013 asti. Sopimus on tasoltaan raamisopimuksen mukainen, mutta se ottaa huomioon alan erityispiirteet.

– Rahoitusalalle saatiin pitkien neuvottelujen jälkeen aikaan vastuullinen kokonaisratkaisu, joka turvaa työrauhan kahdeksi vuodeksi yhä haastavammaksi muuttuneessa taloudellisessa toimintaympäristössä. Uusi sopimus sisältää sekä maltillisen yleiskorotuksen sekä painotuksen yrityskohtaiseen palkkakeskustelumalliin, toteaa FK:n työmarkkinajohtokunnan puheenjohtaja Pasi Kämäri.

FK:n työmarkkinajohtokunnan puheenjohtaja Pasi Kämäri, puh. 0500 688 222.

Finanssialan Keskusliitto (FK) on toimialajärjestö, joka edustaa Suomessa toimivia pankkeja, vakuutusyhtiöitä, rahoitusyhtiöitä, arvopaperinvälittäjiä, sijoitusrahastoyhtiöitä sekä finanssialan työnantajia. Osa jäsenistä hoitaa myös lakisääteiseen sosiaaliturvaan kuuluvia liikenne-, työeläke- ja työtapaturmavakuutuksia. Finanssialan Keskusliitolla on noin 450 jäsenyhteisöä ja niiden palveluksessa toimii noin 43 000 työntekijää.