Rahoitusalan katsottava vastuullisesti tulevaisuuteen / Finansieringsbranschen måste se ansvarsfullt på framtiden

Ammattiliitto Pro ja Ylemmät toimihenkilöt YTN ovat päättäneet tänään 8.11.2011 antaa rahoitusalaa koskevan lakkovaroituksen. Ammattiliittojen mukaan mahdollinen lakko koskisi vajaata 3 000:ta rahoitusalalla työskentelevää henkilöä. Se alkaisi tiistaina 23.11.2011 klo 6.00 ja päättyisi keskiviikkona 30.11.2011 puoliltaöin.

Rahoitusalan työehtosopimus päättyi 31.10.2011. Neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta keskeytyivät myöhään maanantai-iltana 7.11.2011, koska Ammattiliitto Pro ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN ilmoittivat antavansa lakkovaroituksen sekä aloittavansa ylityökiellon 8.11.2011 klo 6.00. Kielto koskee myös vapaa-ajan matkustamista. Kiellot ovat yhä voimassa. Ne eivät kuitenkaan koske Nordeaa.

Finanssialan työnantajia edustavan Finanssialan Keskusliiton (FK) tavoitteena on edelleen saada rahoitusalalle sopimus, joka ylläpitää yhteiskuntarauhaa.

– Työnantajana korostamme vastuullisuutta ja kilpailukyvyn ylläpitämistä. Neuvotteluissa on voitava arvioida realistisesti rahoitusalan toimintaympäristöä. Meneillään on maailmanlaajuinen finanssikriisi, ja tulevat sääntelyuudistukset uhkaavat heikentää finanssialan kilpailukykyä. Lisäksi mahdollinen kansallinen pankkivero tai muut veronluonteiset kustannuslisäykset heikentäisivät alan yritysten kilpailukykyä entisestään. Tässä tilanteessa pankkien on mahdotonta sitoutua kilpailukykyä heikentäviin työehtosopimuksiin, painottaa FK:n työmarkkinajohtokunnan puheenjohtaja Pasi Kämäri.

– Olemme todella pettyneitä siihen, että Pro ja YTN päättivät antaa lakkovaroituksen. Olisimme toivoneet heidän kantavan vastuuta vaikeassa taloustilanteessa. Tarjolla olisi ollut kaikkien kannalta hyvä ratkaisu, jolla olisimme voineet turvata työrauhan rahoitusalalla, Kämäri korostaa.

FK:n työmarkkinajohtokunnan puheenjohtaja Pasi Kämäri, puh. 0500 688 222

Finansieringsbranschen måste se ansvarsfullt på framtiden

Fackförbundet Pro och De Högre Tjänstemännen YTN har i dag 8.11.2011 beslutat utfärda strejkvarsel inom finansieringsbranschen. Enligt fackförbunden skulle en eventuell strejk beröra knappt 3 000 anställda inom finansieringsbranschen. Strejken skulle bryta ut tisdag 23.11.2011 kl. 6.00 och avslutas onsdag 30.11.2011 vid midnatt.

Finansieringsbranschens kollektivavtal gick ut 31.10.2011. Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal avbröts sent på måndag kväll 7.11.2011 eftersom Fackförbundet Pro och De Högre Tjänstemännen YTN meddelade att de utfärdar strejkvarsel och inför förbud mot övertidsarbete 8.11.2011 kl. 6.00. Förbudet gäller också resor under fritiden. Förbuden är alltjämt i kraft. De gäller dock inte Nordea.

Finansbranschens Centralförbund (FC), som företräder arbetsgivarna inom finansbranschen, eftersträvar alltjämt ett avtal för finansieringsbranschen, ett avtal som skulle upprätthålla samhällsfreden.

– Som arbetsgivare framhåller vi betydelsen av ansvarsfullhet och upprätthållande av konkurrenskraften. Vid förhandlingarna bör finansieringsbranschens verksamhetsmiljö kunna bedömas realistiskt. Vi upplever en global finanskris och de kommande regleringsreformerna hotar att försvaga finansbranschens konkurrenskraft. Vidare skulle en eventuell nationell bankskatt och andra kostnadstillägg av skattenatur ytterligare försvaga konkurrenskraften för branschens företag. I denna situation är det omöjligt för bankerna att binda sig vid kollektivavtal som försämrar konkurrenskraften, understryker FC:s arbetsmarknadsdirektionsordförande Pasi Kämäri.

– Vi är verkligen besvikna över att Pro och YTN beslutat utfärda strejkvarsel. Vi hade hoppats att de skulle ta sitt ansvar i denna svåra ekonomiska situation. Det hade funnits möjlighet till en för alla bra lösning, med vilken vi hade kunnat trygga arbetsfreden inom finansieringsbranschen, påpekar Kämäri.

Ytterligare uppgifter:
FC:s arbetsmarknadsdirektionsordförande Pasi Kämäri, tel. 0500 688 222

Finanssialan Keskusliitto (FK) on toimialajärjestö, joka edustaa Suomessa toimivia pankkeja, vakuutusyhtiöitä, rahoitusyhtiöitä, arvopaperinvälittäjiä, sijoitusrahastoyhtiöitä sekä finanssialan työnantajia. Osa jäsenistä hoitaa myös lakisääteiseen sosiaaliturvaan kuuluvia liikenne-, työeläke- ja työtapaturmavakuutuksia. Finanssialan Keskusliitolla on noin 450 jäsenyhteisöä ja niiden palveluksessa toimii noin 43 000 työntekijää.

Finansbranschens Centralförbund (FC) företräder de banker, försäkringsbolag, finansbolag, värdepappersförmedlare, fondbolag och finansarbetsgivare som bedriver verksamhet i Finland. En del av medlemmarna sköter också den obligatoriska trafikförsäkringen samt de arbetspensions- och olycksfallsförsäkringar som hör till vår lagstadgade sociala trygghet. FC har ca 450 medlemssammanslutningar och de har totalt ca 43 000 anställda.