Registreringen av betalningstransaktioner har börjat

Sepa-betalningarna som förmedlas av finländska banker har drabbats av förseningar i dag på grund av störningar i det europeiska clearingsystemet. Bankerna registrerar transaktionerna på kundernas konton under förmiddagen.

Enligt finsk lagstiftning ska löner och pensioner utbetalas den överenskomna betalningsdagen. I praktiken görs transaktionerna i Finland redan på efternatten, i andra europeiska länder syns överföringarna på kontona först senare på dagen. De betalningar som kunderna haft för avsikt att sköta på lönedagen överförs efter att pengarna har registrerats på kontona, kunderna behöver alltså inte kontakta sin bank. Betalningar som gjorts under samma bankdag anses vara skötta i tid och medför ingen dröjsmålsränta.

Ytterligare uppgifter:
direktör Päivi Pelkonen, tel. 020 7934299

Finansbranschens Centralförbund (FC) företräder de banker, försäkringsbolag, finansbolag, värdepappersförmedlare, fondbolag och finansarbetsgivare som bedriver verksamhet i Finland. En del av medlemmarna sköter också den obligatoriska trafikförsäkringen samt de arbetspensions- och olycksfallsförsäkringar som hör till vår lagstadgade sociala trygghet. FC har ca 460 medlemssammanslutningar och de har totalt ca 43 000 anställda.