Ajoissa kentälle: lomaruuhkaa Helsinki-Vantaalla

Kesälomakausi on yksi Helsinki-Vantaan vilkkaimmista sesongeista. Tänä vuonna kesälomien viettoon on jälleen lähdössä runsaasti matkustajia. Finavia pyytää matkustajia tulemaan lentoasemalle hyvissä ajoin.

Suuria matkustajamääriä on liikkeellä läpi kesän. Matkustajia pyydetään tulemaan ajoissa kentälle, kun lento lähtee aamulla klo 7-10 ja iltapäivällä kello 15–18. Aikaa on hyvä varata riittävästi matkatavaroiden jättöön, turvatarkastukseen ja passintarkastukseen.

Vaivattoman lähtöselvityksen voi tehdä kotona lentoyhtiön internetsivuilla tai lentoasemalla automaatilla. Tämän jälkeen ruumassa kuljetettavat matkatavarat, esim. matkalaukut, golfbägit ja lastenrattaat, viedään oman lentoyhtiön bag drop -tiskille.

Osa lentoyhtiöistä tarjoaa mahdollisuuden tuoda matkatavarat kentälle jo edellisenä iltana. Tarkasta oman lentoyhtiön sivuilta lähtöselvitysaika.

Ennen matkatavaroiden pakkaamista on hyvä tutustua turvasäännöksiin. Esimerkiksi yli 500 millilitran hiuslakkapullot pitää jättää kotiin, sillä niitä ei saa paloherkkyytensä vuoksi kuljettaa lentokoneessa. Nesteet kuten isot hammastahnatuubit, deodorantit, kasvovoiteet jne on muistettava pakata ruumaan menevään matkalaukkuun. Käsimatkatavaroissa kuljetettavat nestepakkaukset saavat ovat kooltaan alle 100 millilitraa.

Finavia on koonnut kesälomalaisia varten verkkosivuilleen muistilistan, josta saa pakkausohjeita ja muita vinkkejä. Muistilista löytyy osoitteesta http://www.helsinki-vantaa.fi/matkustaminen/matkalle-lahto/kesalomalle.

Ruuhkista tiedotetaan päiväkohtaisesti myös Helsinki-Vantaan internetsivuilla, Facebookissa ja Twitterissä.

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 25 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2012 liikevaihto oli 359 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2800.

Finavian Media Desk p. 020 708 2002

www.facebook.com/lentoasema