Finavia juhlistaa 100-vuotiasta Suomea: Helsinki-Vantaalle elämystila ja Suomi-busseja

Helsinki-Vantaa on monen matkustajan ensikosketus Suomeen. Siksi ei ole yhdentekevää, miltä lentoasemalla näyttää, tuntuu ja kuulostaa. Ovi Suomeen -ajatuksesta inspiroituneena Finavia tuo Helsinki-Vantaalle Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi muun muassa Arctic World of Santa Claus -elämystilan ja Suomi-teemaisia busseja.

Arctic World of Santa Claus – näe ja koe Suomi 15 minuutissa

Suomi 100 -juhlavuosi käynnistyi Helsinki-Vantaalla tammikuussa uuden Suomea ja suomalaisuutta esittelevän Arctic World of Santa Claus -tilan avajaisilla. Elämystilassa voi nähdä ja kokea Suomen 15 minuutissa.

Finavia on suunnitellut ja toteuttanut tilan yhteistyössä Santa Claus Licensingin kanssa. Yhteistyökumppanina on Visit Finland.

- Arctic World of Santa Claus on ainutlaatuinen kosketuspinta Suomeen ja suomalaisuuteen. Siellä matkustajat voivat tutustua maahamme vaikka jatkolentoa odottaessaan. On hienoa, että pitkä yhteistyömme Finavian kanssa jatkuu, Santa Claus Licensingin toimitusjohtaja Petri Paarnio sanoo.

Vaikka tilan nimessä esiintyy Joulupukki, on luvassa muutakin kuin poroja ja punanuttuja.

- Tila muuttuu vuodenaikojen mukaan ja koettavaa on kaikille aisteille: esittelemme muun muassa, mitä Suomessa tehdään talvella, mitä kesällä syödään ja miltä syksyn ruska näyttää ja tuntuu. Tilassa on esillä myös muita Suomelle ominaisia teemoja, kuten luonto, teknologia ja taide, Paarnio jatkaa.

Tilassa nähdään muun muassa vaihtuvia nuorten suomalaisten valokuvaajien näyttelyitä sekä suomalaisia design-brändejä, jotka eivät vielä ole maailmalla tunnettuja.

- Haluamme tarjota suomalaisille taiteilijoille ja yrittäjille näkyvyyttä Suomen kansainvälisimmällä myynti- ja näyttelypaikalla. Valokuvanäyttelyt ja persoonalliset kotimaiset tuotteet tuovat lentoasemalle uutta uniikkia tarjontaa, johtaja Jukka Isomäki Finavialta sanoo.

Ensimmäisenä Arctic World of Santa Claus -tilassa on esillä ja myynnissä muun muassa turkulaisen BEdesignin ja lahtelaisen Muoto2:n tuotteita.

Arctic World of Santa Claus: Helsinki-Vantaan lentoasema, portti 28, 3. kerros

Valokuvanäyttely, suomalaiset makupalat ja Suomi-bussit ilahduttavat matkustajia

Suomi 100 -juhlavuosi näkyy Helsinki-Vantaalla ja muilla Finavian lentoasemilla ympäri vuoden.

- Lentoasema on monen matkustajan ensikosketus Suomeen. Siksi haluamme, että Suomi ja suomalaisuus näkyvät ja tuntuvat lentoasemillamme. On ilo olla mukana juhlistamassa 100-vuotiasta Suomea ja kutsua matkustajamme ja työntekijämme mukaan juhlahumuun, Finavian markkinointijohtaja Katja Siberg kertoo.

Kevään aikana Suomi ja suomalaisuus näkyvät yllättävilläkin tavoilla esimerkiksi Helsinki-Vantaan asematasobusseissa ja lentoaseman myymälä- ja ravintolatarjonnassa.

- Myymälöissä ja ravintoloissa on tarjolla Piece of Finland -tuotteita. Nämä ovat perinteisiä tai muuten hyvin suomalaisia tuotteita, kuten ruisleipää tai salmiakkia, joiden kautta matkustajat saavat otettua palan Suomea mukaansa, Siberg sanoo.

Lisäksi lennolle lähteville matkustajille järjestetään itsenäisyyspäivän tienoilla Suomi-elämyksiä Helsinki-Vantaalla.

Suomi 100 näkyy myös muilla Finavian lentoasemilla.

- Esimerkiksi Oulun lentoasemalla on juuri avautunut Minun Suomeni – Suomi 100 vuotta -valokuvanäyttely. Keski-Pohjanmaan kansanopiston opiskelijoiden näyttely on osa valtakunnallista Suomi 100 vuotta -tapahtumaketjua. Näyttely siirtyi Ouluun Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta, ja tarkoituksena on kierrättää näyttelyä vuoden aikana muillakin kentillä, Siberg kertoo.

Juhlavuosi näkyy verkostolentoasemilla myös muun muassa kahviloiden makumaailmassa. Lisäksi Finavia lanseeraa juhlavuoden aikana Suomi 100 -teemasta inspiroituneen kuosin.

Sujuva lentoliikenne tukee Suomen kilpailukykyä

Finavialla on käynnissä mittava, lähes miljardin euron mittainen Helsinki-Vantaan kehitysohjelma, jonka myötä lentoasema laajenee. Terminaalilaajennuksen ja kapasiteetin kasvun myötä Helsinki-Vantaalla voidaan palvella 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020.

Sujuvalla lentoliikenteellä on Suomelle tärkeä yhteiskunnallinen merkitys. Se tukee talouskasvua ja antaa edellytyksiä kansainvälisessä kilpailussa menestymiseen.

Lentoliikenteen osuus suomen bruttokansantuotteesta on noin 3 prosenttia ja se työllistää suoraan tai välilisesti yli 100 000 ihmistä. Finavian kehitysohjelman arvioidaan luovan työtä yhteensä 14 000 henkilötyövuoden verran ja synnyttävän yhteensä noin 5000 uutta, pysyvää työpaikkaa.

Kuvia lehdistön käyttöön: http://img.materialbank.net/NiboWEB/finavia/showCartPublicContent.do?uuid=10914455&random=104969&lang=fi

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 21 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2015 liikevaihto oli 353 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2300.