Finavia ostaa Finnairilta toimitiloja Helsinki-Vantaalla

Finavia luo edellytyksiä Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman toteuttamiselle ostamalla toimitiloja Finnairilta. Finavian tavoitteena on kehittää Helsinki-Vantaan kilpailukykyä johtavana vaihtolentoliikenteen solmukohtana.
Finavia ostaa Helsinki-Vantaan lentokenttäalueella sijaitsevia toimitiloja Finnairilta.

Kaupat koskevat Finnairin nykyistä, vuonna 2017 käytöstä poistuvaa rahtiterminaalia sekä terminaali 2:n vieressä sijaitsevaa toimistorakennusta (TOKE), joka on tällä hetkellä Finnairin ja Finavian yhteisomistuksessa. Lisäksi yhden lentokonehallin maanvuokrasopimuksen päättymistä on aikaistettu, jotta Finavian investoinnit Helsinki-Vantaan terminaalin laajentamiseksi voivat toteutua.

Tehdyt kaupat tukevat Finavian strategian toteuttamista ja turvaavat Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysmahdollisuudet. Omistusjärjestelyiden toteuduttua toimitilatarjonta Helsinki-Vantaan alueella kasvaa. Sekä kaupan kohteena ollut toimistorakennus että vanha rahtiterminaali siirtyvät Finavian tytäryhtiön Lentoasemakiinteistöt Oyj:n (LAK) omistukseen.

"Tavoitteenamme on kasvattaa kiinteistöliiketoimintaa lentoaseman ympäristössä. Kansainväliset lentoasemat ovat houkuttelevia liiketoimintaympäristöjä eri alojen toimijoille. Siksi olemme tyytyväisiä, että voimme tarjota jatkossa aiempaa enemmän toimitiloja Helsinki-Vantaan läheisyydessä. Tutkimme parhaillaan erilaisia mahdollisuuksia kehittää toimitilakonseptejamme lentoaseman ympäristössä", toteaa LAK:n toimitusjohtaja Antti Ala-Heikkilä.

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 24 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2014 liikevaihto oli 350 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2200.