Finavian lentoasemainvestoinnit työllistävät tuhansia Suomessa

Finavia Oyj:n lentoasemainvestoinnit ovat tuoneet työtä tuhansille ihmisille, kun yhtiö on panostanut miljoonia lentoasemiensa kehittämiseen. Koko Suomessa investointien työllisyysvaikutus on ollut 2500 henkilötyövuotta kahden viime vuoden aikana. Tulevina vuosina uutta työtä syntyy edelleen runsaasti erityisesti Helsinki-Vantaan laajenemisen seurauksena.

Maakuntalentoasemien ylläpitoon ja kehittämiseen tehdyn noin 100 miljoonan euron investointiohjelman työllisyysvaikutus vuosina 2014-2015 on ollut yhteensä runsaat 600 henkilötyövuotta. Pääkaupunkiseudulla investointien työllisyysvaikutus oli vuosina 2014-2015 noin 1900 henkilötyövuotta.

Kotimaisen työn osuus eri puolille maata sijoittuvissa hankkeissa on ollut huomattavan korkea. Suurimmat investoinnit maakunnissa tehtiin Lapin lentoasemille, Ivaloon, Rovaniemelle ja Kittilään sekä Ouluun, Turkuun ja Tampere-Pirkkalaan. Lisäksi pääkaupunkiseudulle saadaan runsaasti työtä Helsinki-Vantaan laajentamisen ansiosta.

- Taloudellisesti haastavina aikoina lentoasemille tehdyt investoinnit ovat piristäneet Suomen työmarkkinoita. Hankkeet ovat työllistäneet maakunnissa esimerkiksi konepaja-, suunnittelu- ja rakennuspalveluyhtiöitä sekä asentajia. Finavian tavoitteena on kohdistaa investointeja mahdollisimman pitkälle niille lentoasemille, joilla lentoasemien palveluilla on kysyntää, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Investointiohjelman mahdollistamien uudistus- ja ylläpitohankkeiden ansiosta Suomen lentoasemainfrastruktuuri on kilpailukykyisessä kunnossa ja tarjoaa lentoliikenteelle ympäri maan kustannustehokkaat ja laadukkaat palvelut. Finavian tavoite on, että panostukset parantavat lentoliikenteen asemaa Suomessa. World Economic Forum sijoitti vuoden 2015-2016 arviossaan Suomen lentoasemaverkoston kilpailukykyisimmäksi ja laadultaan maailman parhaimmistoon.

Lentoliikenne on Suomessa ainoa liikennemuoto, jota ei tueta verovaroilla. Lentoasemainvestoinnit toteutetaan Finavia Oyj:n liiketoiminnan kassavirralla, minkä vuoksi Finavia hakee jatkuvasti kustannustehokkuutta toimintaansa sekä pyrkii lisäämään eri keinoilla palveluidensa kysyntää.

- Lentoasemat ovat Suomessa paremmassa kunnossa kuin koskaan. Finavia haluaa omalta osaltaan huolehtia, että Suomen lentoasemat palvelevat lentoyhtiöitä ja lentomatkustajia hyvin ja tehokkaasti. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että pelkkä hyvätasoinen lentoasema ei vielä takaa toimivia lentoyhteyksiä, vaan yhteyksien toimivuuden ratkaisee ennen kaikkea lentoliikenteen aito kysyntä kullakin alueelle. Työskentelemme yhteisvoimin seutukuntien ja matkailualan toimijoiden kanssa, että Suomi myös matkailukohteena nousee. Asiassa on paljon potentiaalia, muistuttaa Savolainen.

Lentoliikenne on merkittävä työllistäjä

Suomessa lentoliikenne työllistää yhteensä noin 100 000 ihmistä. Helsinki-Vantaan lentoaseman alue työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä ja lentoasemasta onkin kasvanut merkittävä työllistäjä pääkaupunkiseudulla.

Helsinki-Vantaan vuoteen 2020 ulottuva kehitysohjelman rakentamisen aikaisten työllistämisvaikutusten arvioidaan olevan 14 000 henkilötyövuotta. Työllisyysvaikutukset näkyvät selvimmin jo vuodesta 2016 alkaen, kun uudisrakentaminen lentoasema-alueella käynnistyy. Matkustajamäärän nousu 20 miljoonaan synnyttäisi eri yrityksiin noin 5 000 pysyvää työpaikkaa.

- Kansainvälinen vaihtomatkustus on kasvanut viime vuodet ja kasvu tulee jatkumaan. Lentoliikenne työllistää ihmisiä tulevinakin vuosina erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa työtä saadaan rakennus- ja suunnittelutyön lisäksi asiakaspalvelun ja ravintola-alan ammattilaisille, Savolainen kertoo.

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 22 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2014 liikevaihto oli 350 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2200.