Finavian nettipeli paljasti: Näiden esineiden kanssa menee sormi suuhun

Lumivyöryreppu, suksivoiteet ja säilykkeet. Kaikki esineitä, joiden kuljettaminen lentokoneessa voi mietityttää tottunuttakin matkustajaa.

Finavian nettipelissä matkustajat voivat testata, ovatko turvatarkastusfaktat hallussa. Mitä voi ottaa mukaan matkustamoon? Mitä pitää pakata ruumaan? Mikä on kiellettyä?

Opettavainen ja leikkimielinen peli antaa tärkeää tietoa myös Finavialle. Pelitulosten perusteella tiedetään, millaista informaatiota matkustajilta vielä uupuu. Nettipelaajista esimerkiksi vain noin kolmannes osaa pakata lumivyörypakkauksen oikein lentomatkalle.

–Matkustaja voi viedä lentokoneeseen yhden lumivyörypelastuspakkauksen joko käsimatkatavarana tai ruumassa. Edellytyksenä on, että pakkauksen turvatyynyt on varustettu paineentasausventtiilein ja että laukaisulaite sisältää vain sallitun määrän kaasua ja räjähdettä, sanoo Finavian turva-asiantuntija Jari Amnell.

Amnell korostaa, että laukaisulaitteen sallitut kaasu- ja räjähdemäärät ja pelastusrepun yksityiskohtaiset pakkausohjeet pitää tarkistaa esimerkiksi Trafin internetsivuilta. Lisäksi matkustajan on aina pyydettävä lentoyhtiöltä lupa pakkauksen kuljettamiseen matkan varausvaiheessa tai viimeistään lähtöselvityksessä,

Myös muiden hiihtovarusteiden kanssa on syytä olla tarkkana. Suksivoiteiden poistoaineet, fluoripitoiset suksivoiteet ja lämmittimet ovat esineitä, joita ei saa ottaa lentokoneeseen lainkaan. Ne kannattaa hankkia vasta perillä matkakohteessa.

Uusivuosi tulee, muista nämä!

Vuodenvaihteessa on hyvä muistaa, että rakettien, tähtisadetikkujen ja kaikkien muidenkin ilotulitteiden kuljettaminen lentokoneessa on kielletty kokonaan.

Pakasteet ja säilykkeet luokitellaan useimmiten nesteiksi, joten ne kannattaa aina pakata ruumamatkatavaraan. Tällaisia ovat myös hillot, rahkat, kermavaahdot ja täytekakut.

– Kätevänä nyrkkisääntönä voidaan pitää aineen levittyvyyttä. Jos tuotetta voi levittää veitsellä, luokitellaan se nesteeksi, Amnell sanoo.

Turvatarkastuspelin tulokset paljastavat, että myös muut tutut tavarat aiheuttavat päänvaivaa. Kävelysauvat kuuluvat ruumaan menevään matkatavaraan, mutta hiuskihartimet ja hiustenkuivaajat voi halutessaan kuljettaa myös käsimatkatavaroissa.

Finavian nettisivuilta saa lentomatkustajan pakkausohjeita. Sivuilla on myös ”Mitä mukaan lennolle” -palvelu, johon voi syöttää hakusanan ja selvittää kyseisen aineen tai esineen pakkausohjeet ja rajoitukset. Ohjeisiin ja hakupalveluun pääsee jokaisen lentoaseman kotisivulta Lähden-linkistä. Sivu löytyy myös osoitteesta: http://www.finavia.fi/fi/lentomatka/ennen-matkaa/

Turvatarkastustietämyksen voi käydä testaamassa osoitteessa: www.finavia.fi/fi/lentomatka/lentoasemalla/turvatarkastus/turvatarkastuspeli/

Määräyksiä turvatarkastuksissa sallituista ja kielletyistä esineistä antavat kansainväliset ilmailuviranomaiset ja -järjestöt, EU-komissio ja Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Lisätiedot: Finavia Oyj, Media Desk p. 020 708 2002

Kuvia lehdistökäyttöön: http://finavia.materialbank.net/NiboWEB/finavia/showCartPublicContent.do?uuid=5326780&random=624965&lang=fi

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 25 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2012 liikevaihto oli 359 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2800.