Finavian uusi palvelu tuo yleisölle uutta tietoa lentokoneiden reiteistä ja -melusta

Finavia avaa lentoliikenteen seuraamiseen uuden palvelun Internetissä. Lentokoneiden reitit ja melumittausasemien melutiedot tulevat nyt kaikkien nähtäville. Palvelu tarjoaa yksityiskohtaista tietoa muun muassa lentokoneen sijainnista, korkeudesta ja lentokonetyypistä noin 70 kilometrin etäisyydeltä Helsinki-Vantaan lentoasemasta.

”Palvelu helpottaa ymmärtämään lentoreittien sijainnit, lentokoneiden korkeuden ja tuuliolojen vaikutuksen kiitoteiden käyttöön. Haluamme näin tarjota yleisölle avoimesti uutta reaaliaikaista tietoa lentoliikenteestä ja sen vaikutuksista, josta etenkin lentoaseman lähialueiden asukkaat ovat olleet kiinnostuneita”, kertoo Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen.

Lentokoneiden melun ja reittien seurantajärjestelmä tukee Finavian korkeatasoista melun seurantaa. Palveluun kirjautuvat melutiedot yhdeksältä melumittausasemalta lentoaseman ympäristöstä. Tiedot kaikkien lentokoneiden reiteistä tulevat lennonjohdon tutkasta. Sotilas-, hälytys- ja viranomaislennot eivät näy palvelussa. Turvallisuussyistä lennot näkyvät tunnin viiveellä.

WebTrak-nimiseen verkkopalveluun pääsee Finavian verkkosivuilta osoitteesta www.finavia.fi. Palvelu tarjoaa historiatietoa lentoliikenteestä kolmelta edelliseltä kuukaudelta sekä mahdollisuuden mitata ohi lentävän lentokoneen etäisyyden ja korkeuden esimerkiksi omaan asuinpaikkaan nähden. WebTrakin kautta voit myös antaa palautetta yksittäisestä koneesta. Palautteet käsitellään ja ne kirjautuvat Finavian ympäristöpalautejärjestelmään.

Lentokoneet ovat vuosien aikana muuttuneet vähämeluisimmiksi – vuonna 1990 Lden 55 dB melualueella asui pääkaupunkiseudulla 97 000 ihmistä, vuonna 2011 noin 14 000. Samaan aikaan lentoliikenteen matkustajamäärät Helsinki-Vantaan lentoasemalla ovat kasvaneet voimakkaasti. Vuonna 1990 matkustajia Helsinki-Vantaalla oli noin 8 miljoonaa, vuonna 2011 liki 15 miljoonaa. Pääkaupunkiseudulla tie- ja raideliikenteen melun piirissä asuu noin miljoona ihmistä.

Lisätietoja:
Mikko Viinikainen, kestävän kehityksen johtaja, Finavia Oyj puh. 020 708 2276

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 25 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema Aasian liikenteessä. Vuoden 2012 liikevaihto oli 359 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2800.

Finavian Media Desk p. 020 708 2002

www.helsinki-vantaa.fi