Helsinki-Vantaa Skytrax-tutkimuksen kärkeä

Helsinki-Vantaa on sijoittunut toiseksi kansainvälisen Skytrax-vertailun pohjoiseurooppalaisten lentoasemien kategoriassa. Lentoaseman henkilökunta sekä yleinen matkustusmukavuus nousivat Helsinki-Vantaan erityisiksi vahvuuksiksi.

Kiitosta saivat lentoliikenteen järjestelyt, siisteys ja ruokailumahdollisuudet sekä matkatavaroiden luovutus. Nämä osa-alueet arvioitiin kymmenen parhaan joukkoon kaikkia maailman lentoasemia vertailtaessa.

Erityisen hyvän arvion sai lentoaseman henkilökunta, joka julistettiin kuudenneksi parhaaksi maailmanlaajuisesti.

– Haluamme olla suosittu vaihtomatkustuskenttä myös tulevaisuudessa. Tavoitteenamme on seuraavina vuosina kehittää Helsinki-Vantaan kilpailukykyä entisestään ja varmistaa sujuva matkustaminen ja miellyttävä matkustuskokemus kaikille asiakkaillemme, kertoo lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

Finavia on käynnistänyt vuosille kehitysohjelman, jonka tarkoituksena on säilyttää Suomen hyvät lentoyhteydet ja parantaa Helsinki-Vantaan asemaa kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa.

Vuoteen 2020 ulottuvassa kehitysohjelmassa keskitytään matkustuskapasiteetin kasvattamiseen sekä liikennejärjestelyjen parantamiseen. Lähikuukausien toimenpiteitä ovat muun muassa lähtöselvitysautomaation lisääminen, turvatarkastuksen nopeuttaminen sekä myymälä- ja ravintolapalvelujen uudistaminen.

Terminaalia ja lentoliikenteen infrastruktuuria tullaan laajentamaan merkittävästi lähivuosina. Ohjelman kautta lentoasema valmistautuu palvelemaan kuuden vuoden sisällä 20 miljoonaa matkustajaa .

Tuoreessa Skyttraxin kansainvälisessä vertailussa Helsinki-Vantaan lentoasema valittiin toiseksi parhaaksi pohjoismaiseksi lentoasemaksi. Koko maailman parhaiden lentoasemien listalla Helsinki-Vantaa oli sijalla 19.

Vuosittain koottavassa Skytrax-vertailussa arvioitiin yli 400 lentoasemaa kaikkialta maailmasta 39 eri mittarin avulla. Tulokset perustuvat liki 13 miljoonan matkustajan näkemyksiin. Helsinki-Vantaa on aikaisemmin palkittu parhaana pohjoismaisena lentoasemana. Tänä vuonna ensimmäiseksi sijoittui Kööpenhaminan lentoasema.

Lisätietoja: Finavian Media Desk p. 020 708 2002

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 25 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2013 liikevaihto oli 353 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2800.

helsinki-vantaa.fi