Helsinki-Vantaalle uusi arkkitehtoninen maamerkki: Pier Zero viimeistelee lentoaseman palvelu-uudistuksen

Finavian toteuttaman Helsinki-Vantaan palvelu-uudistuksen syksyn huipentuma on syyskuussa avautunut arkkitehtoninen taidonnäyte, upea kahvila-ravintola Pier Zero. Viimeisen kahden vuoden aikana Helsinki-Vantaalle on avattu noin 70 uutta tai uudistettua ravintolaa ja myymälää, joiden avulla pystytään vastaamaan kasvavan matkustajakunnan tarpeisiin yhä paremmin.

Finavia on uudistanut Helsinki-Vantaan palveluvalikoimaa merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana. Pier Zero on kiistatta yksi uudistuksen kunnianhimoisimmista – ja myös haastavimmista – hankkeista.

- Kaksikerroksisen ravintolan rakentaminen jatkuvasti käytössä olevan terminaalirakennuksen sisään ei ole rakennusprosessi helpoimmasta päästä. Lopputulos kuitenkin puhuu puolestaan – olemme saaneet lentoasemalle uuden vaikuttavan maamerkin, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta kertoo.

Kansainvälisen arkkitehtikilpailun kautta Pier Zeron arkkitehdiksi valittu Detail Design -yrityksen omistaja Roger Copeland kertoo, että ravintolan suunnittelun lähtökohtana toimivat ihmisen kaipuu vapauteen ja liikkeellä olemiseen.

- Tutustuimme suunnittelun alkuvaiheessa syvällisesti suomalaiseen kulttuuriin, luontoon ja arkkitehtuuriin. Ravintolan nimessä esiintyvä sana Pier viittaa Suomen tuhansissa järvissä sijaitseviin mökkilaitureihin, ja Zero puolestaan matkan lähtökohtaan, nollapisteeseen. Luovan suunnittelun lähtökohdaksi muodostuivat vapaus, liike ja luonto ja inspiraation lähteeksi näitä kaikkia ominaisuuksia edustava lintu, kotka, Copeland kertoo.

Pier Zero on varsinainen materiaalivalmistuksen taidonnäyte, sillä rakennus ei sisällä yhtäkään yksittäistä suoraa tai yksinkertaista komponenttia.

”Think Global, Cook Local”

Pier Zero on Helsinki-Vantaan ravintolaoperaattori HMSHostin uusin palvelupiste. Vuoden 2014 alussa toimintansa lentoasemalla aloittanut HMSHost operoi kentällä Pier Zeron lisäksi 12:ta muuta ravintolaa ja kahvilaa.

- On hienoa, että isot kansainväliset toimijat ovat huomanneet Helsinki-Vantaan potentiaalin ja ovat sitoutuneita lentoaseman kehittämiseen. Palvelu-uudistuksen avulla on saatu Suomeen sekä tärkeitä kansainvälisiä investointeja että uusia palvelualan työpaikkoja, Haapasaari sanoo.

HMSHostin motto on ”Think Global, Cook Local”. Tätä filosofiaa on noudatettu myös Pier Zeron kohdalla.

- Olen ylpeä hyvin sujuneesta yhteistyöstämme Finavian kanssa sekä projektin lopputuloksesta. Pier Zero on lentoaseman kiistaton katseenkääntäjä, eikä syyttä, HMSHost Internationalin toimitusjohtaja Walter Seib iloitsee.

Pier Zeron suomalaisten kokkien suunnittelema menu on saanut inspiraationsa Suomen karun kauniista luonnosta. Ravintolassa voi nauttia vaikkapa lasillisen viiniä, paikan päällä valmistettuja täytettyjä leipiä tai kolmen ruokalajin illallisen pitkän kaavan mukaan.

Kohti 20 miljoonaa matkustajaa

Helsinki-Vantaan palvelu-uudistuksen taustalla on tarve kehittää lentoaseman palveluvalikoimaa vastaamaan yhä paremmin kasvavan matkustajamäärän moninaisia tarpeita.

Finavian käynnissä olevan 900 miljoonan euron kehitysohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana. Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa. Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan palvella 20 miljoonaa vuotuista matkustajaa vuonna 2020.

Kuvia lehdistön käyttöön: http://bit.ly/1OFwLKK

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 24 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2014 liikevaihto oli 350 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2200.