Helsinki-Vantaan kiitotie 3:n korjaustyöt 18.8.–6.9.2019 vaikuttavat lentokonemelun suuntautumiseen

Finavia parantaa Helsinki-Vantaan kiitotie 22R/04L:n eli kiitotie 3:n infrastruktuuria. Töiden aikana kiitotie 3 on pois käytöstä kolme viikkoa, millä on vaikutusta lähtevien ja laskeutuvien koneiden lentosuuntiin.

Lentoonlähtöihin ensisijaisesti käytettävän kiitotie 3:n ollessa kiinni lentokoneet nousevat remontin aikana kiitotie 1:ltä. Tavallisuudesta poikkeavaa on myös se, että vilkkaimpina aikoina suihkukoneiden lentoonlähtöihin voidaan käyttää myös kiitotietä 2 (15/33) kohti etelää.

Lentokonemelua on havaittavissa normaalia enemmän Pohjois-Helsingissä. Espoossa ja Länsi-Vantaalla vaikutuksia on havaittavissa laskeutuvien koneiden osalta pohjois- ja itätuulilla.

Remontti alkaa 18. elokuuta ja päättyy 6. syyskuuta. Kiitotie on kokonaan suljettu 2. syyskuuta kello 14 asti. Sen jälkeen kiitotie on 6. syyskuuta asti käytössä kello 1418. Kiitotie avataan jälleen 7. syyskuuta.

Lentoliikenteen odotetaan sujuvan normaalisti korjaustöiden aikana.

Kiitotie 3:n remontin taustalla on turvallisen lentoliikenteen takaaminen. Finavia tekee muun muassa pikapoistumisteiden uudelleenpäällysteitä, uusii mittarilähestymisjärjestelmän (ILS) laitteistoa sekä korjaa kiitotien vesistösuojauksia kuten pengeraltaan patoja ja vesiputkitusta.

FINAVIA OYJ

Tietoa lentokoneiden nousu- ja laskusuunnista sekä lentokonemelun hallinnasta (https://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/vastuullisuus/ymparistovastuu/melu/helsinki) saa Finavian verkkosivuilta.

Finavia media desk
020 708 2002
comms@finavia.fi

Finavia on lentoasemayhtiö, jonka tavoitteena on tehdä matkustamisesta sujuvaa ja mutkatonta. Mahdollistamme suomalaisille Pohjois-Euroopan parhaat yhteydet maailmalle sekä edistämme Suomen saavutettavuutta houkuttelevana matkakohteena. Lentokenttäverkostoomme kuluu 21 lentoasemaa eri puolilla Suomea. Helsinki-Vantaa on Pohjois-Euroopan johtava kauko- ja vaihtoliikenteen lentokenttä. Lapin lentoasemat ovat osaltaan mahdollistaneet Suomen matkailun ja turismin kehityksen ja nousun maailman maineeseen. Toimintamme kulmakiviä ovat vastuullisuus, turvallisuus, asiakaskokemus ja uudistuminen. Vuoden 2018 liikevaihto oli 377 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2 850.