Helsinki-Vantaan uusi muotoilunäyttely kehottaa astumaan design-telttaan

Finavia on avannut lentoaseman Design-galleriaan uuden näyttely, joka esittelee suomalaista muotoilua ja suunnittelua kuvin. Samalla se on design camp, jonne matkustajat voivat ”leiriytyä” viihtymään ja viettämään aikaansa ennen lennon lähtöä.

Helsinki Airport Design Camp -näyttely jatkaa Finavian Art Port -galleriakonseptin linjaa. Matkustajille esitellään lentoasemalla suomalaista taidetta, muotoilua, osaamista ja luovaa ajattelua. Samalla näyttelyt ovat interaktiivisia ja tarjoavat mahdollisuuden hetkeksi irtautua matkustuksen kiireestä.

– Tässäkin näyttelyssä annamme matkustajille mahdollisuuden osallistua. He kuulevat, näkevät ja kirjoittavat, toteaa Helsinki-Vantaan lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

Haapasaaren mukaan ensimmäisestä näyttelystä saatu positiivinen palaute kertoo, että suunta on oikea. Ihmiset kokivat näyttelyn rauhoittavana paikkana. Tyytyväisyys näkyi valtavassa viestien määrässä seinällä. Siitä tuli upea visuaalinen teos.

Helsinki-Vantaan design-näyttelyiden suunnittelusta vastaava Anna Forsman Huippu Conceptista sanoo, että Airport Design Camp eroaa selvästi perinteisestä kuvagalleriasta. Se on suunniteltu sopimaan lentokenttämiljööseen ja samalla kuvien esillepano on toteutettu erikoisella tavalla.

– Ensimmäisen design-näyttelyn jälkeen halusin löytää vieläkin paremmin istuvan näyttelyn lentokentälle. Ei tyypillistä design-tuotteiden esillepanoa, vaan tunteiden ja elämyksien välittämistä muotoilun kautta ja tietenkin suomalaisella huumorilla höystettynä.

Astu siis valkoiseen telttaan, jonka sisällä on yllättäen design-metsä. Design-tuotteiden kuvat on upotettu kankaaseen.

Teltassa voi aistia suomalaisia luontoääniä. Luvassa on lumen narskuntaa, laineiden liplatusta ja linnun laulua. Teltan ulkopuolella voi viettää aikaa puistonpenkillä tai valkoiseksi maalattujen hirsisten pöytäryhmien äärellä.

Ikkunasta voi ihailla auringonlaskua ja rauhoittua matkustamisen kiireistä. Metsäseinälle voi kirjoittaa omat mietteensä lappuseen. Metsän puut saavat näin ajan myötä lehdet ja elämän.

Näyttely kuuluu Finavian lanseeraamaan ainutlaatuiseen Art Port -galleriakonseptiin, joka on World Design Capital 2012 sisältöhanke ja osa design-vuoden ohjelmaa.

Design-galleria sijaitsee portilla 11. Se on avoinna kaikille matkustajille, ja tilaan voi mennä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Sisäänpääsy on maksuton.

Näyttelyn ovat Finavian kanssa yhteistyössä toteuttaneet Vallila Interiors ja Tapion Hirsituote. Äänimaailma on nauhoitettu YLEn Tehostelistalta.

FINAVIA OYJ

Finavian Media Desk p. 020 708 2002

Korkearesoluutiokuvia design-näyttelystä lehdistökäyttöön: http://finavia.materialbank.net/NiboWEB/finavia/showCartPublicContent.do?uuid=3840206&random=476711&lang=fi

Finavia huolehtii Suomessa 25 lentoasemasta sekä koko maan kattavasta lennonvarmistusjärjestelmästä. Lentoliikenteelle tarjoamiensa palveluiden avulla Finavia luo edellytykset sujuville ja kustannustehokkaille lentoyhteyksille. Vuonna 2011 liikevaihtomme oli 364 miljoonaa euroa ja palveluksessamme työskentelee 3000 henkilöä. Finavia verkossa: www.finavia.fi, www.helsinki-vantaa.fi, www.facebook.com/lentoasema, www.facebook.com/helsinkiairport, www.twitter.com/helsinkiairport, www.twitter.com/finaviaoyj