Japan Airlines aloittaa lennot Helsinki-Vantaalta tänään

Japan Airlines aloittaa päivittäiset lennot Tokion (Narita) ja Helsingin välillä. Reittiavaus tukee Finavian tavoitetta vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa Pohjois-Euroopan johtavana vaihtokenttänä.

Finavia toivottaa Japan Airlinesin lämpimästi tervetulleeksi Helsinki-Vantaalle, jonka maantieteellinen sijainti mahdollistaa lyhimmän reitin Japanin ja Euroopan välillä. Lentojen määrällä mitattuna Finavian operoima Helsinki-Vantaan lentoasema on nyt neljänneksi tärkein eurooppalainen lentoasema Japanin ja Euroopan välisessä liikenteessä.

”Olemme ylpeitä saadessamme Japan Airlinesin asiakkaaksemme, sillä teemme pitkäjänteisesti töitä Helsinki-Vantaan kehittämiseksi ja sen aseman vahvistamiseksi kansainvälisessä vaihtoliikenteessä. Kasvavan vaihtomatkustuksen ansiosta suomalaisilla on maan kokoon nähden ylivertaiset lentoyhteydet, jotka lisäävät Suomen houkuttelevuutta kansainvälisten yritysten näkökulmasta. Lentoliikenteellä on merkittävä rooli koko Suomen kilpailukyvyn ja talouskasvun edistämisessä”, toteaa toimitusjohtaja Kari Savolainen Finaviasta.

”Japan Airlinesin uuden reitin avaaminen merkitsee sitä, että japanilaisyhtiön moderni lentokone palvelee Suomea päivittäin. Lentoyhtiön päätös sijoittaa moderni koneensa nimenomaan Suomeen on ollut pitkän harkinnan tulos. Olemme kilpailleet uudesta Japanin-yhteydestä monien muiden vaihtolentoasemien kanssa. Siksi on koko Suomen talouden kannalta myönteistä, että japanilaisyhtiö päätti kohdistaa merkittävän lentokoneinvestointinsa juuri Suomeen”, sanoo Kari Savolainen.

Finavia on panostanut Helsinki-Vantaalla kansainvälisten, erityisesti aasialaisten vaihtomatkustajien palveluihin: lentoaseman opasteet ja verkkosivut ovat käännetty eri kielille, esimerkiksi japaniksi. Japanilaiset, joilla on biometrinen passi, voivat myös käyttää sujuvaa ja helppoa rajatarkastusautomaattia.

“Helsinki-Vantaan lentoasema tarjoaa kompaktin terminaalin, sujuvan palvelun ja lyhyet vaihtoajat, joten se on erinomainen vaihtokenttä lukuisiin Euroopan kaupunkeihin nähden”, sanoo Masaru Onishi, Japan Airlinesin hallituksen puheenjohtaja.

“Japan Airlines puolestaan tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisen ja virkistävän matkustuskokemuksen. Lisäksi tavoitteenamme on edistää Japanin houkuttelevuutta ja matkailua, ja toivomme, että uusi reitti Helsingistä auttaa meitä tavoitteiden saavuttamisessa”, Onishi jatkaa.

Vuonna 2012 Helsinki-Vantaan lentoasema palveli 14,9 miljoonaa matkustajaa, joista 31 prosenttia oli vaihtomatkustajia. Vaihtomatkustuksen ansiosta lentoyhteydet Suomen sekä Euroopan ja Aasian kohteiden välillä ovat poikkeuksellisen kattava. Helsinki-Vantaalta lähtee päivittäin yli 200 lentoa, jotka kuljettavat lomalaisia ja työmatkustajia kauas ja lähelle.

Japan Airlinesin lisäksi Finnair lentää päivittäin Tokioon, sekä Nagoyaan ja Osakaan.

Tutustu Helsinki-Vantaan kautta kulkeviin suorimpiin ja nopeimpiin reitteihin Euroopan ja Aasian välillä: http://www.helsinki-vantaa.fi/aikataulut/lyhin-lentomatka

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 25 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2012 liikevaihto oli 359 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2800.

Finavian Media Desk p. 020 708 2002