Joulupukin kotikenttä uudistui – Rovaniemen lentoasemalle tuplasti lisää neliöitä ja palveluita

Finavia on avannut Rovaniemen lentoaseman uuden laajennuksen juuri sopivasti joulusesongin kynnyksellä. Lentoaseman avarat ja valoisat tilat sekä talveksi käynnistyvät uudet lentoreitit tuovat nostetta koko Lappiin.

- Hulppeat 5 000 neliötä uutta tilaa, merkittävästi lisää passintarkastus-, lähtöselvitys- ja turvatarkastuslinjoja, uusia lähtöportteja ja laajennettu matkatavarajärjestelmä sujuvoittavat matkustusta ja nostavat Rovaniemen lentoaseman palvelut uudelle tasolle. Olemme nyt saaneet runsaasti lisää kapasiteettia ja tehokkuutta, iloitsee Rovaniemen lentoaseman päällikkö Johan Juujärvi Finaviasta.

Myös lentoaseman ostos- ja ravintolapalvelut ovat kohentuneet. Joulupukista ja Lapin maisemista inspiraationsa ammentanut Ahkio-ravintola tarjoaa turisteille perinteisiä pohjoisen herkkuja kuten poroa ja lohta kansainvälisiä makuelämyksiä unohtamatta. Napapiirin lahja suoraan Joulupukin kylästä avaa myymälänsä lentoasemalle ja tuo parhaimmat matkamuistot matkustajien saataville.

- Nyt kelpaa joulupukinkin lähteä matkaan omalta kotikentältään, Juujärvi myhäilee tyytyväisenä.

Rovaniemen lentoaseman laajennus on osa Finavian mittavaa 55 miljoonan euron kehitysohjelmaa Lapin lentoasemilla. Rovaniemen osuus oli vajaat puolet koko investoinnista eli 25 miljoonaa euroa, Kittilän lentoaseman 20 miljoonaa ja Ivalon lentoaseman osuus 10 miljoonaa euroa. Investoinneilla parannetaan lentoasemien matkustajakokemusta ja pystytään vastaamaan Lapin matkailun kehitykseen.

Lapin lentoasemien investointiohjelma käynnistyi vuoden 2018 alussa. Kittilän lentoaseman terminaalia laajennettiin 2 000 neliötä (+20 %), ja se valmistui jo vuosi sitten. Tänä syksynä Kittilässä otettiin vielä käyttöön kaksi uutta rullaustietä ja neljä konepaikkaa lisää (+50 %). Ivalon lentoaseman laajennus valmistuu marraskuun loppuun mennessä 2019.

Rovaniemellä historiallinen lentoreittiavaus

Yksi maailman suurimmista lentoyhtiöistä Turkish Airlines aloittaa 5. joulukuuta 2019 suorat reittilennot Istanbulista Rovaniemelle. Kyseessä on historiallinen avaus, sillä reitti on ensimmäinen pitkä non-stop-lentoyhteys paitsi Rovaniemelle myös koko Lappiin.

- Turkish Airlinesin uusi reitti avaa Lapista huikeat yhteydet ympäri maailmaa. Se linkittää Rovaniemen 122 maahan ja yli 300 matkakohteeseen. Lentoja on talvikaudella kolmesti viikossa: tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin. Turkish Airlines on myös ensimmäinen lentoyhtiö, jonka siivin Lappiin voi matkustaa business-luokassa, kertoo Finavian myynti- ja reittikehitysjohtaja Petri Vuori.

Toinen merkittävä lentoyhteys avataan 21. marraskuuta, kun Easyjet aloittaa lennot Manchesterin ja Rovaniemen välillä. Talvilentoja on kahdesti viikossa: maanantaisin ja torstaisin.

- Kaiken kaikkiaan koko Lapin lentotarjonta lisääntyy jouluksi ja talvikaudeksi. Kotimaanlentojen lisäksi avautuu useita kansainvälisiä kohteita. Reittilentojen hinnat ja aikataulut kannattaa tarkistaa lentoyhtiöiden sivuilta, sanoo Vuori.

Joulu- ja talvisesonki tuo myös runsaasti charterlentoja eri puolilta Eurooppaa. Lentojen määrä vaihtelee viikoittain myyntitilanteen mukaan.

- Osa lomamatkatoimistoista, kuten TUI ja Catai, myyvät pakettimatkan lisäksi myös pelkkiä lentolippuja. Näin myös lappilaiset voivat hyödyntää suoria lentoyhteyksiä esimerkiksi Espanjaan ja takaisin ostamalla liput charterlennolle, vinkkaa Vuori.

Lapin lentoasemille kansainvälinen ilmastosertifikaatti

Kaikki Finavian lentoasemat ovat saavuttaneet hiilineutraaliuden tänä vuonna. Lapin lentoasemien hiilijalanjäljen pienentäminen on todennettu lentoasemien kansainvälisellä ACA-sertifikaatilla (Airport Carbon Accreditation). Helsinki-Vantaa sertifioitiin jo vuonna 2017. Finavian seuraavana tavoitteena on lentoasemien nollapäästöisyys vuoteen 2030 mennessä.

Rovaniemen lentoaseman laajennus pähkinänkuoressa

• 5 000 m2 lisää tila (+75 %)
  • 10 passilinjaa lisää (+50 %)
  • 3 uutta lähtöporttia: 1 siltapaikka ja 2 bussiporttia (+150 %)
  • 6 lähtöselvityslinjaa lisää (+75 %)
  • 1 uusi turvalinja (+33 %)
  • 5 konetta tunnissa (+67 %)
  • 25 miljoonan euron investointi
  • matkatavarakeskuksen laajennus
  • uusi ravintola
  • uusi lahjatavaramyymälä

Lapin lentoasemien reittilennot joulu- ja talvisesongin aikana

• Ivalo: Frankfurt (Lufthansa), Lontoo (Finnair), Helsinki (Finnair, Norwegian)
  • Kemi: Helsinki (Finnair)
  • Kittilä: München (Lufthansa), Lontoo (Finnair), Helsinki (Finnair, Norwegian)
  • Kuusamo: Frankfurt (Lufthansa), Helsinki (Finnair)
  • Rovaniemi: Istanbul (Turkish Airlines), Lontoo (Easyjet, Norwegian), Manchester (Easyjet), Helsinki (Finnair)

Kuvia Rovaniemen lentoaseman laajennuksesta ja avajaisista: https://finavia.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/15479830/774849/fi

Finavia media desk
020 708 2002
comms@finavia.fi

Finavia on lentoasemayhtiö, jonka tavoitteena on tehdä matkustamisesta sujuvaa ja mutkatonta. Mahdollistamme suomalaisille Pohjois-Euroopan parhaat yhteydet maailmalle sekä edistämme Suomen saavutettavuutta houkuttelevana matkakohteena. Lentokenttäverkostoomme kuluu 21 lentoasemaa eri puolilla Suomea. Helsinki-Vantaa on Pohjois-Euroopan johtava kauko- ja vaihtoliikenteen lentokenttä. Lapin lentoasemat ovat osaltaan mahdollistaneet Suomen matkailun ja turismin kehityksen ja nousun maailman maineeseen. Toimintamme kulmakiviä ovat vastuullisuus, turvallisuus, asiakaskokemus ja uudistuminen. Vuoden 2018 liikevaihto oli 377 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2 850.