Juhannustansseja, lentoasemajoogaa ja selfie-kuvia Suomesta –  Finavian TravelLab testaa matkustajien ideoimia palveluja Helsinki-Vantaalla

Finavia on käynnistänyt Helsinki-Vantaan lentoasemalla maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen TravelLab-hankkeen, jossa matkustajat pääsevät testaamaan uusia palvelukonsepteja ja kertomaan niistä mielipiteensä.

Matkustajilta koottujen palveluideoiden ympärille syntynyt TravelLab on osa Helsinki-Vantaan kehittämisohjelmaa, jonka myötä lentoasema valmistautuu palvelemaan jopa 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuoteen 2020 mennessä.

Finavia on kerännyt matkustajilta ideoita uusiin kiinnostaviin palveluihin mm. Quality Hunters 2013 -työpajoissa. Kesän 2014 aikana toteutettavassa TravelLab-hankkeessa matkustajat pääsevät testaamaan ideoiden pohjalta syntyneitä palvelujen prototyyppejä.

Osa toteutuksista tekee matkustamisesta entistäkin sujuvampaa, osa tuo kokonaan uusia palveluja matkustajien käyttöön ja osa tekee matkustamisesta puhtaasti hauskempaa.

– TravelLabissa emme kysy matkustajilta, mitä he haluaisivat tehdä lentoasemalla. Sen sijaan teemme asioita yhdessä heidän kanssaan ja kysymme, miltä ne heistä tuntuivat, lentoasemajohtaja Ville Haapasaari kertoo.

TravelLabin monialainen asiantuntijatiimi tutkii paikan päällä eri matkustajaryhmien kokemuksia palvelujen käytöstä. Kerättyjen kokemusten pohjalta arvioidaan, mitkä palveluista voidaan ottaa lentoasemalla pysyvästi käyttöön.

– Tavoitteena on luoda matkustajille aitoja elämyksiä ja palveluja, jotka todella vaikuttavat matkustuskokemukseen, Haapasaari kertoo.

Elämyksiä kaikille aisteille

TravelLabin ensimmäisenä toteutuksena lentoasemalle syntyy Suomi-aiheinen kuvaseinä, joka houkuttelee matkustajia nappaamaan omakuvia ja jakamaan niitä sosiaalisessa mediassa #SelfieFromHEL-hashtagilla. Selfie from HEL -kuvaseinä avautuu perjantaina 9. toukokuuta portilla 32.

TravelLabin myötä lentoasemalla pääsee pian myös joogaamaan. 21. toukokuuta avattavassa joogastudiossa matkustajat voivat vetreytyä lennon jäljiltä joko ohjatuissa harjoituksissa tai omatoimisesti.

Kesäkuussa lentoasemalla näkyy suomalainen juhannus koivujen, juhannustanssien ja suomifilmien muodossa. Myös suomalaiseen kahvikulttuuriin ja suomalainen ruokaan liittyvät palvelut pääsevät matkustajien testattavaksi.

TravelLab tuo testiin myös teknisiä palveluja, esimerkiksi porttibusseilla olevia infotauluja, jotka kertovat vinkkejä lentoasemalla tekemiseen.

Palvelukonseptien testaaminen jatkuu läpi kesän elokuun lopulle asti.

TravelLab pureutuu vaihtomatkustajien kokemuksiin

Helsinki-Vantaa on Pohjois-Euroopan johtava vaihtolentoasema, ja TravelLabin avulla pyritään palvelemaan erityisesti kansainvälisiä vaihtomatkustajia. Helsinki-Vantaan tavoitteena on olla halutuin vaihtolentoasema Aasian ja Euroopan välillä.

Lisätiedot: Finavia Media Desk, p. 020 708 2002 ja comms@finavia.fi

Kuvat lehdistökäyttöön: http://finavia.materialbank.net/NiboWEB/finavia/showCartPublicContent.do?uuid=5891659&random=743906&lang=fi

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 25 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2013 liikevaihto oli 353 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2800.