Lapin supertalvi käynnistyi: Joulukuussa liki tuhannen lentokoneen rynnistys pohjoiseen!

Talvikauden huikea reittisesonki Finavian lentoasemilla Lapissa alkoi, kun tämän talven ensimmäiset suorat kansainväliset reittilennot Euroopasta Kittilään ja Rovaniemelle avattiin 2. joulukuuta.

Finavian ja Lapin matkailun kannalta voidaan puhua oikeasta supertalvesta, jonka aloitti Norwegianin ensilento Lontoon ja Rovaniemen välillä. Heti perään starttasivat Monarchin koneet Manchesterista ja Lontoosta Kittilään. Lisäksi tulossa on uusia reittejä Germanialta ja Lufthansalta, joka viime talven hyvien kokemuksien jälkeen lisäsi lentoja Lappiin merkittävästi.

Lentojen määrät ovat tänä talvena ennätysluokkaa. Pelkästään joulukuussa Lappiin lentää 48 suoraa reittilentoa Britanniasta, Saksasta ja Sveitsistä. Joulukuun charter-listoille on merkitty yhteensä 503 tilauslentoa, jotka saapuvat Lappiin pääosin Britanniasta. Kotimaan lentoja Lapin kentille on luvassa joulukuussa yhteensä 401 kappaletta.

– Yhteen laskettuna Lappiin tulee joulukuussa liki tuhat lentoa. Se on iso määrä. Koneissa on joukoittain innokkaita matkustajia valmiina nauttimaan pohjoisen upeista matkailutuotteista. Meidän ja matkailualan tiivis yhteistyö tuottaa nyt tulosta, toteaa johtaja Joni Sundelin Finaviasta.

Kansainvälisillä tilaus- ja reittilennoilla on suuri merkitys Lapin lentoasemille. Siksi Finavian tavoitteena on määrätietoisesti kasvattaa lentoliikennettä Lapissa. Kansainvälinen liikenne parantaa kotimaan liikenteen toimintaedellytyksiä, kun lentoasemien käyttäjämäärät kasvavat.

Onko supertalvi vasta alkua?

Yhteistyössä on voimaa. Esimerkiksi Lontoo-Rovaniemi-reitin aikaansaamisessa Finavian kanssa ovat olleet mukana Visit Rovaniemi sekä Visit Finland.

– Rovaniemellä, joulupukin virallisessa kotikaupungissa, matkailukausi näyttää nyt erinomaisen hyvältä. Uuden Lontoon-reitin kohdalla näemme paljon mahdollisuuksia, koska Britannia on tärkeä markkina paitsi joulukaudella, myös läpi koko talven. Olemme tyytyväisiä hyvään yhteistyöhön, jota on tehty Visit Finlandin ja Finavian kanssa, toteaa Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen.

Kittilän alueella reittiyhteyksien hankkimisessa on tehty yhteistyötä Visit Finlandin sekä Levin ja Ylläksen alueen matkailutoimijoiden kanssa. Ivalon lentoaseman reittikehitystä ovat lisäksi tukeneet Inari-Saariselän matkailutoimijat. Kokonaisuutena Lappi on herättänyt nyt monen lentoyhtiön huomion.

– Alkava supertalvi on kaikesta päätellen vasta alkua. Seuraavaksi Lapilla on hyvät edellytykset saada runsaasti kiinalaismatkailijoita, kun paikallisen matkatoimiston Alitripin laajat suunnitelmat pääsevät vauhtiin. Tänä talvena he tuovat Lapin lentoasemillemme tuhansia kiinalaismatkustajia Helsinki-Vantaan kautta ja ensi talven osalta määrä on jo moninkertainen, Sundelin iloitsee.

Näin Finavia panostaa reittikehitykseen

Tarjolla olevien lentoyhteyksien määrä ja reititys ovat usean tekijän summa. Toimivat lentoyhteydet pohjautuvat riittävään kysyntään, joka syntyy esimerkiksi matkailun tai elinkeinoelämän tarpeista. Matkailutoimijoilla onkin merkittävä rooli alueiden houkuttelevuuden edistämisessä. Alhaisen kysynnän reitit eivät ole lentoyhtiöille riittävän kannattavia.

– Finaviassa teemme omalta osaltamme kovasti töitä kattavan reittivalikoiman eteen ja markkinoimme lentoasemiamme maailmalla tiuhaan. Lentoasemaverkostomme on kansainvälisestikin vertailtuna hyvätasoinen, hinnoittelupolitiikkamme on lentoyhtiöille varsin kilpailukykyinen ja pystymme tarjoamaan heille houkuttelevia aloituspaketteja eri reittivaihtoehdoille, Sundelin toteaa.

Talvikauden 2016-2017 kansainväliset reittilennot Lappiin:

Norwegian: Lontoo-Rovaniemi
Monarch: Lontoo-Kittilä, Manchester-Kittilä
Lufthansa: München-Kittilä, Frankfurt-Ivalo
Germania: Berliini-Rovaniemi, Düsseldorf-Kittilä, Zürich-Rovaniemi

Kuviaa medialle tämän tiedotteen liitteenä:
Norwegianin kone laskeutumassa Rovaniemen lentoasemalle 2.12.2016.
Monarchin koneita Kittilän lentoasemalla 2.12.2016.

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 22 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2015 liikevaihto oli 353 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2300.