Lentoliikenteen talvisesonki alkamassa – tilauslentojen matkustajamäärät noussevat lähes viime vuoden tasolle Finavian lentoasemilla Lapissa

Lentoliikenteen talvisesonki Lapissa on alkamassa tulevana viikonvaihteena, kun Kittilään saapuu runsaasti kansainvälisiä matkustajia Levillä järjestettävään alppilajien maailmancupin osakilpailuun. Vaikka tuleva viikonvaihde on lentoliikenteen kannalta vilkas etenkin Kittilässä, kokonaisuutena Lappiin saapuvien tilauslentojen määrä voi jäädä tulevan joulun ja talven osalta jonkin verran edellisvuotta alhaisemmaksi.

Arvio perustuu Finavian saamiin ennakkotietoihin, joten toteutuneet lentomäärät voivat vielä muuttua. Lokakuun ennusteen perusteella arvioidaan, että Lappiin on tulossa vajaat 10 prosenttia vähemmän tilauslentoja kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Finavia arvioi, että todellinen tilauslentojen määrä nousee kuitenkin lähelle viime vuoden tasoa, sillä tilauslennot vahvistuvat aiempaa lyhyemmällä välillä.

”Lapin ja Pohjois-Suomen talvisesongin onnistumiseen vaikuttavat merkittävästi kansainväliset matkustajat, joista pääosa tulee Lappiin lentämällä. On mahdollista, että kansainvälisen talouden epävarmuus näkyy nyt jossain määrin tilauslentojen varaustilanteessa”, sanoo johtaja Joni Sundelin Finaviasta.

Talvicharterit aloittavat liikennöinnin Lappiin marraskuussa. Ennusteen mukaan Iso-Britannia on edelleen merkittävin lähtömarkkina, josta suurin osa tilauslennoista tulee. Eniten tilauslentoja tulee Rovaniemelle, mutta myös Ivalo, Enontekiö ja Kittilä ovat vilkkaita tilauslentokohteita sesongin aikana.

Finavian Lapland Airports Levin maailmacupin yhteistyökumppani

Finavian tavoitteena on yhteistyössä alueiden matkailuyrittäjien kanssa kehittää edellytyksiä Pohjois-Suomen lentoliikenteelle ja tukea Lapin tunnetuksi tekemistä kansainvälisillä markkinoilla. Finavian Lapland Airports toimii Levillä järjestettävän maailmancupin pääyhteistykumppanina jo kolmatta vuotta peräkkäin. Lapland Airports –lentoasemia ovat Ivalo, Kittilä, Rovaniemi, Enontekiö, Kuusamo ja Kemi-Tornio.

”On hienoa olla mukana kansainvälisesti merkittävässä talviurheilutapahtumassa. Tavoitteenamme on lisätä Lapland Airports lentoasemien tunnettuutta niin kotimaassa kuin ulkomailla ja omalta osaltamme edistää Lapin houkuttelevuutta ja matkustajamäärien kasvua. Lappiin pääsee sujuvasti lentäen muutamassa tunnissa eri puolilta Eurooppaa ja Lapin elämyksiä tarjoavat matkailukeskukset ja matkailukohteet sijaitsevat lentoasemien lähellä, joten Lapin saavutettavuus kansainvälisesti on hyvä”, sanoo Joni Sundelin Finaviasta.

Pujottelukilpailun järjestäjien tavoin Lapland Airportsin lumiosaaminen on huipussaan, tosin lumettamisen sijasta keskitytään erinomaisen talvikunnossapidon avulla mahdollistamaan lennot myös talvikeleissä.

Luonto on tärkein osa Lapin vetovoimaa ja Finavia haluaa vastuullisella toiminnallaan olla mukana pitämässä huolta Lapin ympäristöstä. Finavian lentoasemat Ivalo, Enontekiö, Kittilä, Rovaniemi, Kuusamo ja Kemi saivat helmikuussa 2012 kansainvälisen Airports Council International järjestön myöntämän ympäristösertifikaatin osoituksena määrätietoisesta hiilipäästöjen vähentämisestä.

Finavia toivottaa tervetulleiksi niin Levin maailmancupin urheilijat, kisayleisön kuin median edustajatkin Kittilän ja muun Pohjois-Suomen lentoasemille.

FINAVIA OYJ

Lisätiedot: johtaja Joni Sundelin, Finavia Oyj, puh. 0400 272 995

Finavia huolehtii Suomessa 25 lentoasemasta sekä koko maan kattavasta lennonvarmistusjärjestelmästä. Lentoliikenteelle tarjoamiensa palveluiden avulla Finavia luo edellytykset sujuville ja kustannustehokkaille lentoyhteyksille. Vuonna 2011 liikevaihtomme oli 364 miljoonaa euroa ja palveluksessamme työskentelee 3000 henkilöä.

Finavian Media Desk p. 020 708 2002

www.helsinki-vantaa.fi
www.facebook.com/lentoasema

Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema on World Design Capital Helsinki 2012 pääyhteistyökumppani.