Matkailuilmiö Itämeren-risteilyissä: Matkustajat lennätetään lähtösatamaan Helsinki-Vantaan kautta

Kesällä 2016 Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema toimii solmukohtana myös risteilymatkustajille, kun Pullmantur Cruises poimii heidät Itämeren pääkaupunkikierrokselle suoraan Helsingin-lennolta.

Heinäkuussa Finavia astuu harppauksen eteenpäin matkaketjuissa, kun Helsinki-Vantaan lentoasema yhdistää Espanjan-lennot Itämeren-risteilyihin. Espanjalainen matkanjärjestäjä Pullmantur Cruises aloittaa Itämeren-risteilyt matkustajille, jotka saapuvat ensin lentämällä Espanjasta Helsinkiin ja siirtyvät suoraan lentoasemalta Helsingin satamassa odottavaan laivaan.

– Helsinki on ollut viime vuosina monissa risteilyohjelmissa yksi kohteista ohikulkumatkalla, mutta nyt Pohjolan-matka alkaa Suomesta, Helsinki-Vantaan lentoasemalta. On hienoa, että risteilymatkustajat ovat myös lentomatkustajia ja tuemme omalta osaltamme tällaisen matkailutuotteen kehitystyötä, sanoo johtaja Joni Sundelin Finaviasta.

Pullmantur Cruises on kokeillut vastaavia matkoja aiemminkin, mutta nyt laajuus on paljon suurempi. Risteilymatkustajia saapuu Helsinki-Vantaalle yhteensä 2400 henkeä. Kahdeksan päivän risteilyohjelmassa luvassa on Helsingin lisäksi visiitit Pietariin, Tallinnaan ja Tukholmaan. Kun laiva rantautuu lopulta Rostockiin, Saksassa matkustajia odottaa paluulento takaisin kotiin. Paluulentoja on myös Helsinki-Vantaalta.

Helsinki-Vantaalla risteilymatkustajien saapuminen tarkoittaa erityisjärjestelyitä: matkustajat matkatavaroineen siirtyvät suoraan koneesta bussiin, joka vie heidät satamaan. Kaikki tapahtuu sujuvasti ja nopeasti lentoyhtiön, matkanjärjestäjän ja Finavian yhteistyönä. Yhteensä Pullmanturin edestakaisia lentoja on yhdeksän kappaletta.

– Kokonaisvaltaisella palveluratkaisulla luomme hyvät edellytykset toimivan matkailukokemuksen tuottamiseen. Helsinki on upea lähtöruutu Itämeren-kierrokselle ja olemme valmiita kasvattamaan lentoaseman kautta kulkevaa risteilyliikennettä, Sundelin sanoo.

Helsinki-Vantaalla käynnissä laaja kehitysohjelma

Finavian Helsinki-Vantaan lentoasemalla on parhaillaan käynnissä 900 miljoonan euron kehitysohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana.

Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan palvella 20 miljoonaa vuotuista matkustajaa vuonna 2020. Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa.

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 22 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2015 liikevaihto oli 353 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2300.