Metsästäjä, muistithan tämän patruunoiden kuljettamisesta?

Syksy on Suomessa perinteisesti metsästysaikaa. Finavia kehottaa metsästäjiä tutustumaan aseiden ja patruunoiden kuljettamista koskeviin viranomaisohjeisiin, mikäli metsälle lähdetään ilmojen halki lentämällä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ohjeistaa, että omaan käyttöön tarkoitettuja patruunoita saa kuljettaa lentokoneessa enintään viisi kiloa henkilöä kohti.  Ne on kuljetettava ruumassa, ei käsimatkatavaroissa.

Ohjeiden mukaan lentokoneessa kuljetettavien patruunoiden luokitus on oltava 1.4S ja YK-numeron UN0012 tai UN0014. Räjähtäviä tai sytyttäviä luoteja sisältäviä patruunoita ei saa ottaa koneeseen laisinkaan.

Lisäksi patruunoiden ja aseiden kuljetukseen tarvitaan lupa lentoyhtiöltä, joka on kysyttävä hyvissä ajoin ennen matkan alkua. Lentoyhtiö antaa myös tarkempia ohjeita, miten patruunat pitää pakata.

Patruunoiden kuljettamiseen on olemassa erityisiä patruunarasioita, jotka pysyvät varmasti kiinni matkan aikana. Patruunojen pahvinen alkuperäispakkaus saattaa aueta kesken matkanteon, ellei sitä ole teipattu kunnolla kiinni.

– Metsästäjän on varmistettava, etteivät patruunat putoa pakkauksestaan ja ettei patruunojen nalli pääse hakkautumaan laukussa lentomatkan aikana, muistuttaa Finavian turva-asiantuntija Jari Amnell.

Erityinen huolellisuus koskee myös aseita. Trafin ohjeiden mukaan lentokoneessa kuljetettava urheilu- tai metsästysase pitää olla lataamaton ja pakattuna lujaan pakkaukseen. Lisäksi patruunat ja ase on kuljetettava eri pakkauksissa.

Matkustusohjeita metsästäjille ja vaeltajille löytyy lisää Finavian nettisivuilta osoitteessa http://www.finavia.fi/lentomatkustajille/matkalle-lahto-ja-paluu

Jos sinulla on kysyttävää lentomatkastasi ja aseiden kuljettamisesta, ota yhteys lentoyhtiöösi. Lentoyhtiöllä saattaa myös olla aseista ja patruunoista tiukemmat säädökset kuin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilla. Lentoyhtiöllä on oikeus kieltäytyä kuljettamasta matkustajan patruunoita koneessa.

FINAVIA OYJ

Finavia huolehtii Suomessa 25 lentoasemasta sekä koko maan kattavasta lennonvarmistusjärjestelmästä. Lentoliikenteelle tarjoamiensa palveluiden avulla Finavia luo edellytykset sujuville ja kustannustehokkaille lentoyhteyksille. Vuonna 2011 liikevaihtomme oli 364 miljoonaa euroa ja palveluksessamme työskentelee 3000 henkilöä.

Finavian Media Desk puh. 020 708 2002

www.helsinki-vantaa.fi
www.facebook.com/lentoasema

Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema on World Design Capital Helsinki 2012 pääyhteistyökumppani.