Mielenilmauksen vaikutukset Finavian lentoasemilla

Eri alojen ammattiliittojen jäsenet ovat järjestämässä laajaa työnseisausta perjantaina 18. syyskuuta. Lakko tulee vaikuttamaan myös lentoihin sekä lentoasemien kulkuyhteyksiin ja palveluihin.

Finavia tekee kaikkensa, jotta lentoliikenne toimisi työnseisauksen ajan mahdollisimman sujuvasti. Finavian lennonjohto-, asemataso-, turvatarkastus- ja muut palvelut hoidetaan työnseisauksen aikana esimiesvoimin ja tilapäisjärjestelyin.

Mielenilmaus tulee aiheuttamaan lentoliikenteessä viiveitä sekä saapuvien että lähtevien lentojen osalta. Myöhästymisiä on odotettavissa erityisesti iltapäivän ja illan aikana.

Mahdollisten peruutusten ja aikataulumuutosten osalta pyydämme matkustajia seuraamaan oman lentoyhtiön tai matkanjärjestäjän tiedotusta.

Finavia on tehostanut viestintäänsä verkkosivuillaan ja sosiaalisessa mediassa. Matkustajat saavat Finavian online-kanavista tietoa ja ohjeita lentoliikenteestä sekä lentoaseman palveluista, pysäköinnistä ja julkisesta liikenteestä. Tiedotteet ja lentoaikataulut ovat saatavilla myös Helsinki-Vantaan mobiiliapplikaatiosta.

Tietoja päivitetään jatkuvasti, joten ohjeet kannattaa varmistaa vielä ennen matkalle lähtöä.

Lentoasematoimintoihin tulee varata aikaa

Mahdollisten turvatarkastus- ja muiden palvelupisteiden ruuhkien vuoksi pyydämme matkustajia saapumaan Helsinki-Vantaalle huomattavasti normaalia aikaisemmin. On mahdollista että ruuhkaista on jo torstaina, jos matkustajat siirtävät matkustamistaan torstaille.

Kulkuyhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalle

Liikennevirasto on tiedottanut, että ainakin pääkaupunkiseudun tieliikenteessä on odotettavissa isoja ruuhkia. Matkoihin on hyvä varata riittävästi aikaa.

Kaikki pysäköintialueet Helsinki-Vantaalla ovat käytössä normaalisti. Matkustajien on mahdollista varata autolle pysäköintipaikka etukäteen Finavian verkkosivujen kautta ja näin varmistaa sujuva paikoitus. Finavian parkkibussi kulkee terminaalin ja paikoitusalueiden välillä normaaliin tapaan.

Finnairin City Bus Helsingin keskustasta ajaa harvennetuin vuorovälein.

Helsingin keskustasta ja lentoasemalta ennen kello 6:ta lähteneet Kehäradan junat kulkevat määränpäähänsä normaalisti.

Lentoasemalle on mahdollista tulla myös jo edellisenä iltana. Helsinki-Vantaalla toimii Hotelli GLO ja hotelli Hilton. Lisäksi terminaalin porttialueella on mahdollista yöpyä esimerkiksi Go Sleep -uniputkissa.

Vaikutukset verkostolentoasemilla

Verkostolentoasemilla lakon vaikutukset ovat jäämässä näillä näkymin vähäisiksi. Lentoasemien palvelut kyetään pääsääntöisesti tuottamaan. Myös verkostokentiltä lähtevien matkustajien on kuitenkin syytä varautua lentojen viivästyksiin, jos koneet saapuvat Helsinki-Vantaan ruuhkautumisen takia myöhässä.

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 24 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2014 liikevaihto oli 350 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2200.