Miljoona uutta matkustajaa, tuhat uutta työpaikkaa: Helsinki-Vantaan kehitysohjelma luonut työtä jo 3 000 henkilötyövuoden verran

Vuonna 2013 käynnistynyt Helsinki-Vantaan kehitysohjelma on luonut uutta työtä jo 3 000 henkilötyövuoden verran. Finavian investointien taloudellinen merkitys Suomelle on merkittävä jo rakennusaikana. Vuonna 2020 laajentunut Helsinki-Vantaa tukee maan kilpailukykyä entisestään.

Vuoteen 2020 ulottuvan Helsinki-Vantaan kehitysohjelman työllisyysvaikutus on yhteensä noin 14 000 henkilötyövuotta. Marraskuun 2016 alkuun mennessä ohjelma on luonut uutta työtä 3 000 henkilötyövuoden verran. Työn kotimaisuusaste on korkea.

- Helsinki-Vantaan kehitysohjelman taloudelliset vaikutukset ovat varsin laajat. Kehitysohjelman myötä kannamme kortemme kekoon myös Suomen työllisyystilanteen parantamiseen. Nyrkkisääntö on, että miljoonaa uutta matkustajaa kohti Helsinki-Vantaalle syntyy tuhat uutta työpaikkaa, Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen kertoo.

Helsinki-Vantaan matkustajamäärän odotetaan kasvavan nykyisestä reilusta 16 miljoonasta 20 miljoonaan vuonna 2020. Kehitysohjelma synnyttää lentoasemalle noin 5 000 uutta, pysyvää työpaikkaa. Tällä hetkellä Helsinki-Vantaa työllistää suoraan tai välillisesti noin 20 000 henkilöä yli 1 500 yrityksessä.

Verkostoinvestoinnit luovat työtä maakuntiin

Helsinki-Vantaan lisäksi Finavia on investoinut verkostolentoasemiinsa noin 100 miljoonaa euroa vuosina 2013–2015. Investointien arvioitu työllisyysvaikutus maakunnissa on noin 1 600 henkilötyövuotta.

- Suomen lentoasemaverkosto on niittänyt mainetta maailmalla. Maailman talousfoorumi arvioi sen tänä vuonna maailman parhaimpien joukkoon ja Pohjoismaiden ykköseksi. Toimiva lentoliikenne ja kansainvälisesti menestyvä lentoasema tukevat maamme kilpailukykyä keskeisesti, Savolainen sanoo.

Lentoliikenne tuottaa noin kolme prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta ja työllistää Suomessa suoraan tai välillisesti noin 100 000 ihmistä. Suoria ja välillisiä veroja ilmailuala maksaa valtiolle noin 2,5 miljardia euroa.

Lentoasemaympäristö vetää puoleensa kotimaisia ja kansainvälisiä toimijoita

Helsinki-Vantaan ympärille on kasvanut muutamassa vuodessa yksi Suomen merkittävimmistä yrityskeskittymistä. Erinomaiset lentoyhteydet ja junayhteys Helsingin keskustaan houkuttelevat lentoaseman läheisyyteen niin kotimaisia kuin kansainvälisiä toimijoita.

Lentoaseman vieressä sijaitseva Aviapolis on pääkaupunkiseudun voimakkaimmin kasvava yritysalue ja työpaikkakeskittymä, jossa toimii yli 1 000 yritystä ja 35 000 työntekijää. Vuonna 2018 alueelle avautuu uusi media- ja viihdealan keskus, Aviapolis Studios. Lokakuussa 2016 norjalainen Nordic Choice Hotels avasi Suomeen kaksi Clarion-hotellia, toisen aivan Helsinki-Vantaan kupeeseen.

Helsinki-Vantaa on Pohjois-Euroopan johtava vaihtolentoasema ja suorien Aasian-yhteyksien määrällä mitattuna Euroopan viidenneksi suurin lentoasema. Lentoasemajärjestö ACI Europen mukaan Helsinki-Vantaalta on Pohjoismaiden parhaat vaihtoyhteydet maailmalle.

900 miljoonan euron kehitysohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa kansainvälisessä kilpailussa ja Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana.

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 22 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2015 liikevaihto oli 353 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2300.