Naiset lentävät Helsinki-Vantaan ilmailunäyttelyssä

On monta tapaa olla ilmassa. Mikä on sinun tapasi, kysyy Helsinki-Vantaalla ystävänpäivänä 14. helmikuuta avattava valokuvanäyttely.

Naiset nousevat ilmaan ja leijailevat lentoaseman Anti-Gravity Women -näyttelyn kuvissa. Krister Löfrothin yhdeksän kuvan muotokuvasarjassa kukin malli vastustaa painovoimaa omalla tavallaan: osa symbolisesti, osa todellisuudessa.

Näyttelyn teema on saanut inspiraationsa ilmailun ikoneista Ikaroksesta, Wrightin veljeksistä ja Amelia Earhartista, jotka kaikki tavoittelivat taivaita. Heille ei riittänyt arkeen alistuminen. He halusivat tyydyttää kaipauksensa, löytää jotain uutta ja mielekästä.

– Älä makaa painovoiman uhrina, vaan unelmoi ja ryhdy kulkemaan haavettasi kohti, Löfroth tiivistää kuviensa sanoman.

Löfrothille itselleen valokuvaaminen on keino nousta arjen yläpuolelle, taltioida häivähdys tunteesta ja tehdä siitä kuvan avulla ikuinen.

– Hyvä kuva ei kerro valmista tarinaa, vaan antaa katsojan jatkaa sitä ajatuksissaan. Hyvä kuva ei ole tyly vastaus vaan kaunis kysymys, hän sanoo.

Finavian, Ilmailutoimittajien ja Merja Ailama-Mäkitalon yhteistyön tuloksena syntynyt ilmailuaiheinen valokuvanäyttely on vuosien varrella esittänyt ilmailua ja lentämistä useista näkökulmista niin kansainvälisesti kuin Suomessakin tunnettujen kuvaajien kautta. Monelle ilmailun ystävällä kaksi kertaa vuodessa vaihtuva näyttely on säännöllinen vierailukohde Helsinki-Vantaalla.

Näyttely sijaitsee terminaali 2:n tulokerroksessa lähellä apteekkia, Alkoa ja Picniciä. Alueelle on vapaa pääsy kaikille, jotka asioivat lentoasemalla. Näyttely on avoinna ympäri vuorokauden ja se on maksuton.

Valokuvanäyttely kuuluu Finavian ArtPort-taidekonseptiin. Sen perusideana on tarjota matkustajille pysähdyspaikkoja hektisen lentokenttämiljöön vastapainoksi. ArtPort on Finavialle myös osa sen toimintaa vastuullisena yrityksenä. Näyttelyt ja galleriat tarjoavat taitelijoille mahdollisuuden saada töitään ja osaamistaan esille sekä kotimaiselle että kansainväliselle yleisölle.

Anti-Gravity Women -näyttelyn ovat yhteistyössä tuottaneet Finavia, Finnair, Kameralehti, Ilmailutoimittajat, Color-Kolmio, Epson, Krister Löfroth ja Merja Ailama-Mäkitalo. Mukana näyttelyä tuottamassa ovat lisäksi olleet Jas-tekniikka, Elinchrome, Suomen ammattikuvaajat ja Finnfoto. Valokuvamalleina ovat toimineet Hanna Kallio, Duo Minja, Veera Konga, Anna Pirhonen-Mattila, Maria Aalto, Titta Niemelä, Aada Hämäläinen, Ritva Rantala ja Oona.

Lehdistö on tervetullut paikalle näyttelyn avajaisiin perjantaina 14. helmikuuta kello 11. Tilaisuus järjestetään terminaali 2:n tulokerroksessa. Tarjolla on kevyt buffet-lounas.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Finavia Media Desk, p. 020 708 2002, comms@finavia.fi

Korkearesoluutiokuvat lehdistökäyttöön: http://finavia.materialbank.net/NiboWEB/finavia/showCartPublicContent.do?uuid=5484472&random=206747&lang=fi. Käyttöoikeudet on mainittu kuvien metatiedoissa.

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 25 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2012 liikevaihto oli 359 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2800.