Pysäköintiuudistus Kuopion lentoasemalla: mobiilimaksaminen korvaa paperilipukkeet

Finavia ottaa Kuopion lentoasemalla käyttöön pysäköinnin uuden maksutavan, jossa puomien ja lipukkeiden sijaan hyödynnetään älypuhelimeen ladattavaa mobiilisovellusta. Mobiilimaksaminen otetaan käyttöön 2. tammikuuta 2020.

- Kehitämme koko ajan uusia palveluja parantaaksemme asiakaskokemusta. Tarkoituksena on sujuvoittaa matkustamista ja saada palveluihin joustavuutta. Mobiilimaksaminen pienentää paperijätettä merkittävästi ja vähentää näin myös ympäristön kuormitusta, sanoo Kuopion lentoaseman päällikkö Raija Niskanen Finavialta.

Lentoasemalla mobiilimaksaminen on kätevää ja helppoa. Uusi maksutapa sujuvoittaa matkantekoa, kun puomeja, lipukkeita tai jonotusta maksuautomaatille ei enää tarvita.

Pysäköinnin voi maksaa ParkManilla, EasyParkilla ja Moovylla, jotka ovat tuttuja Kuopion alueen asukkaille. Kyseiset parkkisovellukset ovat jo vuosia olleet käytössä kaupungin kadunvarsipysäköinnissä.

Niskanen mainitsee, että Kuopion lentoasemalla matkustajien käytössä ovat edelleen perinteiset ennakkomaksuautomaatit. Ne sijaitsevat terminaalin ulko-ovien läheisyydessä. Automaateilla käyvät pankki- tai luottokortit. Uudistus ei vaikuta kausikortteihin.

Maksusovellusten käyttöönotto on osa Finavian digitaalisten palveluiden kehittämistyötä. Rovaniemen lentoasemalla mobiilimaksaminen otettiin käyttöön vuonna 2019.

Lentoaseman pysäköintimaksu on kaikilla sovelluksilla sama, mutta sovellustoimittajien omissa palvelumaksuissa voi olla eroja. Lentoasemien pysäköintihinnat ja -ohjeet ovat saatavilla Finavian verkkosivuilta.

Näin mobiilimaksaminen toimii lentoasemalla

1. Paikoita autosi ja avaa ParkManin, EasyParkin tai Moovyn sovellus.
  2. Kuittaa pysäköinti alkavaksi ja määritä päättymisajankohta.
  3. Pysäköintimaksu veloitetaan antamasi tietojen perusteella.
  4. Jos haluat lyhentää tai pidentää pysäköintiaikaasi esimerkiksi lentoaikojen muuttuessa, se käy helposti muutamalla päättymisajankohtaa.

Jos et ole aiemmin käyttänyt pysäköintisovellusta, lataa sovellus puhelimeesi ja rekisteröidy asiakkaaksi. Lisätietoja saat sovellustoimittajien verkkosivuilta.

Kuvat median käyttöön: https://finavia.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/15998036/521471/fi

FINAVIA OYJ

Finavia media desk
020 708 2002
comms@finavia.fi

Finavia on lentoasemayhtiö, joka johtaa ja kehittää 21:tä lentoasemaa eri puolilla Suomea. Finavia mahdollistaa suomalaisille Pohjolan parhaat kaukolentoyhteydet ja varmistaa, että matkustaminen Suomesta maailmalle ja maailmalta Suomeen on sujuvaa. Finavian lentoasemien asiakaskokemus, lumiosaaminen, vastuullisuustyö ja lentoyhteyksien edistäminen ovat maailman huippua, ja Finavian kaikki lentoasemat ovat hiilineutraaleja. Vuonna 2018 Finavian liikevaihto oli 377 miljoonaa euroa, ja henkilöstömäärä 2 850. Finavia tekee työtä, jota ilman maailma olisi kaukana.