Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi pystytetyn lentoaseman maamerkin nimi julkistettiin

Helsinki-Vantaan lentoaseman sisäänajotien varteen noussut suurikokoinen veistos on saanut nimen. Finavia tilasi taideteoksen sisustusarkkitehti ja kuvanveistäjä Stefan Lindforsilta Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi.

Lentoaseman uuden maamerkin nimi löytyi Finavian järjestämällä avoimella kilpailulla, johon tuli yhteensä 1 347 ehdotusta. Taideteoksen nimi on Skydreamer.

Nimiehdotuksia lähetettiin yllättävän paljon, enemmän kuin mitä osattiin odottaa. Tuomariston jäsen kirjailija Kari Hotakaisen mukaan se kertoo siitä, että Lindforsin suunnittelema veistos ja sen nimi kiinnostivat ihmisiä

– Skydreamer on osuva ja sopiva nimi Lindforsin sympaattiselle veistokselle. Nimi on vähän villi kuten teoskin, Hotakainen jatkaa.

– Nimi tuo mieleen matkustamisen, lentämisen, haaveilun ja kaukokaipuun. Se assosioi ajatukset ainutlaatuiseen lähdön ja tulon tunnelmaan, jonka pystyy tavoittamaan vain lentoasemalla, perustelee valintaa Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari.

Skydreamer-nimiehdotuksen lähetti Ulla Madetoja. Hän saa palkinnoksi lentosimulaattorielämyksen. Tuomaristo oli päätöksessään yksimielinen.

Lindforsin 16 metriä korkea veistos liikkuu tuulen voimalla kuin jättimäinen tuuliviiri. Teoksen valtava purje toimii paitsi energianlähteenä myös valkokankaana. Lennokkaan otuksen siipiin kiinnitetyt projektorit heijastavat viestejä lentoasemalle saapuville vieraille.

– Veistokseni on lentävä fantasia. Se liikkuu ikuisesti ja arvaamattomasti tuulen voimalla ylpeänä meidän yläpuolellamme. Teoksen toinen ulottuvuus paljastuu, kun se puhuu meille heijastetun kuvan kautta uutta asiaa ja tietoa päivästä toiseen, vuodesta seuraavaan, kertoo Lindfors.

Lindforsin mukaan siivekäs veistos muistuttaa lintua, joka symboloi ilmailua ja kansoja yhdistävää kommunikaatiota. Se sopii hyvin lentoasemalle varsinkin nyt, kun Helsinki-Vantaa uudistuu ja laajenee Finavian merkittävän investointiohjelman myötä.

Skydreamer-veistos lentoaseman tunnisteena on jatkumo Finavian Art Port -taidelentoasemakonseptille, jonka tavoitteena on tarjota matkustajille uudenlaisia ja yllätyksellisiä palveluita. Lentokenttäelämykset ovat hyvä keino erottautua muista kansainvälisistä vaihtokentistä. Taide vaikuttaa myönteisesti matkustajien tyytyväisyyteen ja on siksi myös osa Finavian asiakaskokemuksen kehittämistä.

Helsinki-Vantaalla on käynnissä Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana. Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa. Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan palvella 30 miljoonaa vuotuista matkustajaa.

Nimikilpailun raatiin kuuluivat lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari, kirjailija Kari Hotakainen, sisustusarkkitehti ja kuvanveistäjä Stefan Lindfors sekä markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Siberg ja kehityspäällikkö Merja Haapanen Finaviasta.

Finavia Oyj

Kuvia lehdistön käyttöön:

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasemapalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 21 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2016 liikevaihto oli 381 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä on 1900.