Suomen ylilentojen määrän kasvu jatkui vuonna 2012

Ylilennot Suomen ilmatilassa nousivat viime vuonna uudelle ennätystasolle. Lennonvarmistuspalveluiden tarjoamisesta Suomessa vastaavan Finavian mukaan ylilentojen määrä kasvoi vuonna 2012 lähes 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Ylilentojen määrä lisääntyy lentoyhtiöiden optimoidessa pitkien lentojen reittejä muun muassa kasvavien polttoainekustannusten vuoksi.

Suomen ilmatilassa oli vuonna 2012 yhteensä lähes 48 000 ylilentoa. Näistä ylilennoista Finavia johti suurimman osan, yhteensä yli 31 000 lentoa. Ylilennot ovat lisääntyneet tasaisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Kasvu hidastui kuitenkin huomattavasti vuoden 2012 loppua kohden maailmantalouden epävarmuuden jatkuessa ja matkustajamäärien kasvun hidastuessa voimakkaasti.

”Kysynnän heilahtelut, kiristyvä kilpailu ja lentoyhtiöiden kustannuspaineet saavat lentoyhtiöt tehostamaan lentoreittejään. Suomen suotuisan maatieteellisen sijainnin sekä ruuhkattoman ilmatilan mahdollistamien lyhyiden ja suorien lentoreittien ansiosta Suomen ilmatila sopii hyvin ylilennoille. Tavoitteenamme on pitää Suomen ilmatila tehokkaana ja Finavian lentoyhtiöille tarjoamat palvelut kilpailukykyisinä ja turvallisina myös jatkossa, jotta markkinaosuutemme maanosien välisistä ylilennoista kasvaisi entisestään”, toteaa Finavian lennonvarmistusliiketoiminnasta vastaava johtaja Raine Luojus.

Suomessa siirryttiin joulukuussa 2012 yöaikaiseen Free Route Airspace -malliin, jolloin Suomen ilmatilassa voi lentää suorinta ja lennon kannalta optimoitua reittiä, ei välttämättä lentoväylien kautta.

Ylilentojen kasvu tukee lentoliikenteen toimintaedellytyksiä

Finavian koko maan kattava aluelennonjohto koordinoi Suomen ylilentoja. Finavia perii lentoyhtiöiltä ylilennoista palvelumaksun, joten ylilentojen määrän kasvu tukee myös suomalaisen lentoliikenteen toimintaedellytyksiä. Ylilennot muodostavat noin neljänneksen Finavian ylläpitämän Suomen lennonvarmistuspalvelun tuotoista. Viime vuonna ylilennoista syntyi Finavialle noin 16,5 miljoonan euron liikevaihto.

Suomessa lennonvarmistuspalveluiden tuottaminen on tällä hetkellä selvästi tappiollista. Vuonna 2011 lennonvarmistus tuotti tappiota noin 10 miljoonaa euroa. Tehokkaasta ja laadukkaasta palvelutuotannosta huolimatta vähäiset liikennemäärät tekevät lennonvarmistuksen taloudellisen yhtälön haastavaksi. Lennonvarmistuspalveluiden tappiota katetaan Finavia Oyj:ssä käytännössä lentomatkustajille lentoasemilla myytävien palveluiden tuotoilla.

Suomi osaksi Pohjois-Euroopan ilmatilalohkoa

EU:n Single European Sky -ohjelmassa Eurooppaan luodaan lennonvarmistuspalveluiltaan yhtenäinen ilmatila, jossa on yhdeksän toiminnallista ilmatilalohkoa. Sopimus Pohjois-Euroopan ilmatilalohkon (North European Functional Airspace Block, NEFAB) toiminnasta tuli voimaan joulukuussa 2012, joka omalta osaltaan mahdollistaa parempien reittien toteuttamista. Suomi kuuluu lohkoon yhdessä Norjan, Viron ja Latvian kanssa. Lennonvarmistuspalveluita tarjotaan NEFAB:issa vuodesta 2015 alkaen yhtenäisessä ilmatilassa.

Lisätiedot:
Johtaja Raine Luojus, Finavia Oyj, puh. 020 708 2220

Finavia huolehtii Suomessa 25 lentoasemasta sekä koko maan kattavasta lennonvarmistusjärjestelmästä. Lentoliikenteelle tarjoamiensa palveluiden avulla Finavia luo edellytykset sujuville ja kustannustehokkaille lentoyhteyksille. Vuonna 2011 liikevaihtomme oli 364 miljoonaa euroa ja palveluksessamme työskentelee 3000 henkilöä.

Finavian Media Desk p. 020 708 2002

www.facebook.com/lentoasema