Tätä Helsinki-Vantaalta ostettiin vuonna 2016

Viime vuonna lentoaseman hittituotteita olivat Muumi-mukit, ruisleipä ja kirjat. Eniten ostettiin kahvia, vettä ja suklaata. Finavian tavoitteena on tarjota erinomainen palvelukokemus jokaiselle matkustajalle. Helsinki-Vantaan asiakastyytyväisyys onkin kasvanut viime vuosina tasaisesti.

Suosituimmat Helsinki-Vantaalta ostetut tuotteet olivat vuonna 2016 kahvi, vesi ja suklaa. Kahvia juotiin lentoasemalla vuoden aikana kolme miljoonaa kupillista. Tämä on yli 8000 kuppia päivässä. Kentällä nautittujen kahvikuppien määrä kasvoi vuodesta 2015 noin miljoonalla.

Vesipulloja ostettiin yli miljoona. Lisäksi kymmeniä tuhansia vesipulloja on täytetty lentoaseman maksuttomissa, kesällä 2016 asennetuissa vesipullon täyttöpisteissä.

Suklaa on suosittu tuliainen ja lennolle mukaan otettava herkkupala. Sitä ostettiin Helsinki-Vantaalta viime vuonna yli 200 000 kg eli noin 550 kg päivässä.

Muita vuoden 2016 hittituotteita olivat muun muassa kirjat, Muumi-mukit ja ruisleipä.

Kiinalaiset shoppailijoiden kärjessä

Innokkaimpia rahankäyttäjiä Helsinki-Vantaalla ovat kiinalaiset.

- Kiinalaisten matkustajien virta Suomeen on kasvanut, mikä näkyy selvästi kentän ostostilastoissa. Shoppailu, erityisesti tax free -ostosten tekeminen, on kiinalaisille tärkeä tapa viettää aikaa lentoasemalla, kertoo Helsinki-Vantaan kaupallinen johtaja Elena Stenholm Finavialta.

Suosituimpia tuoteryhmiä kiinalaismatkustajien keskuudessa ovat kosmetiikka, korut, kellot ja muoti, erityisesti eurooppalaiset luksusbrändit. Tuliaiseksi halutaan viedä jotain suomalaista.

- Suomalaiset terveystuotteet, kuten marjajauheet ja kalaöljyt, ovat suosittuja, sillä kiinalaiset arvostavat Suomen raikasta ilmaa ja puhdasta luontoa, Stenholm jatkaa.

Tavoitteena erinomainen asiakaskokemus

Finavia on viime vuosina uudistanut Helsinki-Vantaan myymälä- ja ravintolatarjonnan kokonaan. Lentoasemalla palvelee nyt 70 uutta tai uudistunutta myymälää, kahvilaa ja ravintolaa.

- Kotimaisten toimijoiden lisäksi kentälle on saapunut useita kansainvälisiä yrityksiä, jotka ovat tuoneet Suomeen kymmeniä miljoonia euroja ulkomaista pääomaa. Tällä hetkellä Helsinki-Vantaalla toimii noin 60 palveluitaan suoraan matkustajille myyvää yritystä, Stenholm kertoo.

Finavia pyrkii vastaamaan asiakkaiden toiveisiin valitsemalla kentälle toimijoita, jotka ymmärtävät laadun merkityksen asiakaskokemukselle ja ovat valmiita kehittämään palveluitaan.

Helsinki-Vantaan kahvila- ja ravintolatarjonnassa törmää yhä useammin esimerkiksi kotimaisiin raaka-aineisiin, lentoaseman leipomossa leivottuun tuoreeseen leipään ja yhteistyöhön suomalaisten pientuottajien kanssa. Vuonna 2016 Finavia asensi lentoasemalle vesipullon täyttöpisteitä ja automaatteja, joista voi ostaa vesipullon eurolla.

- Teemme Euroopan lentoasemien kattojärjestö ACI Europen avulla säännöllistä laatumittausta, jossa vertaamme toimintaamme muihin Euroopan pääkenttiin. Kaupalliset palvelumme pärjäävät vertailussa varsin hyvin. Myös Helsinki-Vantaan asiakastyytyväisyys on kasvanut viime vuosina tasaisesti, Stenholm kertoo.

Vuonna 2016 matkustajat valitsivat Helsinki-Vantaan Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi. Lisäksi Helsinki-Vantaa valittiin matkailulehti Condé Nast Travelerin lukijaäänestyksessä maailman 10 parhaan lentoaseman joukkoon.

Kahvikupit ylläpitävät Suomen lentoasemainfrastruktuuria

Lentoliikenne on ainoa liikennemuoto, jota ei rahoiteta verovaroin. Suomen lentoasemainfra-struktuuri rahoitetaan Finavian liiketoiminnan tuotoilla, joka koostuu lentoyhtiöiltä perittävistä maksuista ja matkustajille myytävistä palveluista.

- Käytännössä matkustajan Helsinki-Vantaalta ostamalla kahvilla tai voileivällä rahoitetaan Suomen lentoasemien kehityshankkeita ja turvataan lentoyhteyksiä tukevat hyvät lentoasemapalvelut ympäri maan myös jatkossa, Stenholm sanoo.

Helsinki-Vantaan kautta lentää päivässä yli 47 000 matkustajaa eli täyden Olympiastadionin verran. Vuonna 2016 matkustajamäärä ylitti ensimmäisen kerran 17 miljoonaa. Matkustajista yli puolet on muita kuin suomalaisia.

Tätä Helsinki-Vantaalta ostettiin vuonna 2016:

•  3 000 000 kahvikuppia
  •  1 000 000 vesipulloa
  •  200 000 kg suklaata
  •  120 000 kirjaa
  •  45 000 ruisleipäpussia
  •  20 000 Muumi-mukia

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 21 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2015 liikevaihto oli 353 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2300.