Vilkas sesonki luvassa – Finavia palkkaa kymmeniä talvityöntekijöitä Lapin lentoasemille

Kun muu Suomi huhkii kesätöissä tai lekottelee lomalla, Lapin lentoasemilla suunnataan jo katseet tulevaan talveen. Finavia etsii nyt Rovaniemen, Kittilän, Enontekiön, Ivalon ja Kuusamon lentoasemille palveluneuvojia ja kunnossapidon ammattilaisia vuoden tärkeimpään sesonkiin, talvikaudelle 2019–2020. Haku on avoinna 28.7. asti.

– Lentoasemat ovat matkustajalle usein ensikosketus Lappiin, ja haluamme sen olevan paras mahdollinen. Olemme investoineet Lapin lentoasemiin, joilla matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti. Nyt palkkaamme talvikaudelle kymmeniä lisätyöntekijöitä pitämään huolta siitä, että matkustaminen sujuu tulevanakin sesonkina mahdollisimman jouhevasti, Finavian verkostoliiketoiminnan johtaja Jani Jolkkonen kertoo.

Rekrytointi talvikauden tehtäviin on käynnissä 28.7. asti Finavian verkkosivuilla. Palveluneuvojan ja kunnossapidon moniosaajan työt pitävät sisällään monipuolisia tehtäviä ainutlaatuisessa työympäristössä. Finavian lentoasemien työntekijöiltä odotetaan erinomaista palveluasennetta sekä tiimityötaitoja, jotta matkustajan kokemus lentoasemalla on mahdollisimman sujuva.

Kausityöläisille on tarjolla mukava työporukka, lentoasemien kansainvälinen syke ja ympärillä levittäytyvä upea Lapin luonto.

– Talven sesonkityöt houkuttelevat niin paikallisia kuin kauempaakin tulevia, Jolkkonen sanoo.

Lentoasemat hyödyttävät koko Lapin taloutta

Matkustajamäärät Lapin lentoasemilla ovat kasvaneet jo vuosia, ja etenkin aasialaisten matkustajien määrä on kasvanut voimakkaasti. Finavia on uudistanut turismille keskeisiä Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentoasemia 55 miljoonan euron investointiohjelmalla kahden viime vuoden aikana.

Nyt loppusuoralla olevien uudistusten tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta, nostaa palvelutasoa ja kapasiteettia sekä varmistaa turvallinen liikennöinti lentojen ja matkustajamäärien yhä kasvaessa.

Investointien myötä Lapin lentoasemat ovat valmiita palvelemaan yhteensä kahta miljoonaa vuosittaista matkustajaa. Rovaniemen lentoasemalla matkustajia oli viime vuonna 644 144, ja kuluvana vuonna matkustajamäärät Rovaniemellä ovat kasvaneet Finavian lentoasemista suhteessa eniten. Parhaillaan lentoasemalla viimeistellään matkustajaterminaalin mittavaa laajennusta, jonka on määrä valmistua ennen joulusesonkia.

– Sekä kasvavat matkustajamäärät että lentoasemien laajennustyöt ovat tarjonneet työmahdollisuuksia Lapin asukkaille ja yrityksille. Matkailubuumi näkyy paikallisissa yrityksissä, ja kaikki palvelusektorin toimijat hotelleista takseihin ja ravintoloista safariyrittäjiin ovat saaneet osansa turismin kasvusta, Jolkkonen kertoo.

Katso tästä avoimet talvisesongin työpaikat Lapin lentoasemilla

Finavia on lentoasemayhtiö, jonka tavoitteena on tehdä matkustamisesta sujuvaa ja mutkatonta. Mahdollistamme suomalaisille Pohjois-Euroopan parhaat yhteydet maailmalle sekä edistämme Suomen saavutettavuutta houkuttelevana matkakohteena. Lentokenttäverkostoomme kuluu 21 lentoasemaa eri puolilla Suomea. Helsinki-Vantaa on Pohjois-Euroopan johtava kauko- ja vaihtoliikenteen lentokenttä. Lapin lentoasemat ovat osaltaan mahdollistaneet Suomen matkailun ja turismin kehityksen ja nousun maailman maineeseen. Toimintamme kulmakiviä ovat vastuullisuus, turvallisuus, asiakaskokemus ja uudistuminen. Vuoden 2018 liikevaihto oli 377 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2 850.