Samaa maata -tapahtuma Hakaniemen torilla 5.12.

Finlayson järjestää kansalaisaktivisti Suldaan Said Ahmedin kanssa Samaa maata -tapahtuman huomenna lauantaina kolmella paikkakunnalla. Suldaan Said Ahmed ja joukko hänen ystäviään sekä muutamat turvapaikanhakijat jakavat tapahtumassa Finlaysonin lahjoittamia Muumi-pyyhkeitä ja Havin lahjoittamia kynttilöitä vähävaraisille suomalaisille. Tempauksen tavoitteena on lievittää yleistä ilmapiiriä.

Suldaan Said Ahmed haastoi Finlaysonin ja liudan muita suomalaisia yrityksiä syksyllä kantamaan kortensa kekoon Suomeen saapuneiden turvapaikanhakijoiden auttamiseksi. Silloin hätä oli suuri ja avun tarve konkreettinen – piti löytää maahan saapuneille majoitus ja perustarvikkeita uuden arjen aloittamiseksi. Finlayson otti tuolloin haasteen vastaan ja lahjoitti pakolaiskeskuksiin 5 000 pussilakanaa.

Pari kuukautta myöhemmin Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila haastoi vastavuoroisesti Said Ahmedin miettimään, mitä voisimme yhdessä tehdä kasvavaa vihan ilmapiiriä vastaan ja miten turvapaikanhakijat voisivat puolestaan tarjota apuaan suomalaisille.

”Alkoi tuntua siltä, että syksyn käytännön ongelmat olivat pieniä verrattuna nyt kasvavaan vihan ilmapiiriin. Siksi haastoimme puolestamme Said Ahmedin. Kysyimme mitä voisimme tehdä yhdessä, jotta viimeaikaisia valitettavia ylilyöntejä ei yleistettäisi koskemaan kaikkia, joiden väri tai uskonto on toinen kuin omamme. On itsestään selvää, että kaikki pakolaiset eivät ole pahoja, siksi haluamme yhdessä antaa tulijoille myös hyvät kasvot. Said Ahmed sanoi, että tänne tulijat ovat saanet paljon, mutta valitettavasti he eivät voi antaa vielä kovin paljoa takaisin,” Kurttila kertoo.

Sen seurauksena Finlayson keräsi kasaan 3 000 Muumi-pyyhettä ja sai Havin mukaan 3 000 Itsenäisyyspäivän kynttilällä. Suldaan Said Ahmed organisoi päätapahtuman, jossa turvapaikanhakijat voisivat jakaa lahjoitetut tuotteet vähävaraisille suomalaisille.

“Finlayson haastoi vuorostaan minut miettimään, miten voisimme yhdessä parantaa yleistä ilmapiiriä ja otin haasteen heti ilolla vastaan. Nyt autamme yhdessä eläkeläisiä, työttömiä ja vähävaraisia suomalaisia itsenäisyyspäivän kynnyksellä. Tempaus toteutetaan Hakaniemen torin lisäksi myös Joensuussa ja kotikunnassani Kontiolahdella. Lahjoitustuotteita annetaan myös muun muassa Rinnekodille, Helsingin Diakonissalaitokselle ja Veikko Hurstille. Arvostan yrityksiä, joilla on pehmeät arvot ja jotka haluavat antaa takaisin yhteiskunnalle. On tärkeää, että pidämme yhdessä huolta heikoimmista”, toteaa kansalaisaktivisti Suldaan Said Ahmed, joka on viikonlopun hyväntekeväisyystapahtuman organisaattori.

”Nyt pakolaisilla on jotain pientä, mitä jakaa suomalaisille eläkeläisille ja työttömille. Paikalla on myös tulkkeja, ihan siltä varalta että myös lämpimät ajatukset vaihtuisivat ymmärrettävästi. Toivomme, että tempauksesta on iloa kaikille osapuolille. Ehkä pienikin teko on parempi kuin hiljainen hyväksyminen”, Kurttila toteaa.

Hyväntekeväisyystapahtuma järjestetään lauantaina 5.12. Helsingissä Hakaniemen torilla klo 10-14. Pyyhkeet ovat kakkoslaatua, niitä ja kynttilöitä jaetaan niin kauan kuin niitä riittää.

Jukka Kurttila, toimitusjohtaja, Finlayson, p. 040-7155760, jukka.kurttila@finlayson.fi

www.ilovefinlayson.fi

Instagram: finlayson_official

Facebook: Finlayson