• Finnair/

Aiemmin julkistetusta poiketen Finnair kasvattaa tavoitettaan noin 100 miljoonan euron pysyvään kustannustason alenemaan vuoden 2022 alusta

Finnair Oyj               Pörssitiedote                25.8.2020 klo 12.00

Finnair julkisti 20.5.2020 tiedotteen, jonka mukaan se tavoittelee lähes 80 miljoonan euron vuositason pysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta alkaen verrattuna vuoteen 2019. Yhtiö on tutkinut tarkkaan potentiaalisia eri säästölähteitä, koska osa COVID-19-vaikutuksista, kuten lisääntyneen etätyöskentelyn vaikutukset liikematkustukseen, ovat luonteeltaan todennäköisesti pitkäaikaisia. Tämän vuoksi Finnair nostaa pysyviä kustannussäästöjä koskevaa tavoitettaan 20 miljoonalla eurolla noin 100 miljoonaan euroon.

Säästöjä haetaan edelleen muun muassa kiinteistökuluista, lentokoneiden vuokrauskuluista, palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista, IT-kustannuksista sekä hallintokuluista ja lisäksi yhtiö jatkaa toimintojen tehostamista, eri asiakasprosessien digitalisointia ja automatisointia sekä neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajiensa ja kumppaniensa kanssa. Näiden lisäksi työpaikkojen määrän on arvioitu vähenevän COVID-19-tilanteen vuoksi alustavan näkemyksen mukaan noin 1 000:lla ja lomautuksia jatkettaisiin, kuten yhtiö tänään tiedotti ilmoittaessaan yhteistoimintaneuvottelujen aloittamisesta.

”COVID-19-pandemian vuoksi liikevaihtomme on laskenut todella merkittävästi, ja jotkut laskua aiheuttavista tekijöistä vaikuttavat oletettua pitkäkestoisemmilta. Siksi muutamme kustannussäästötavoitettamme vastaamaan tätä tilannetta, koska pikaista muutosta parempaan ei ole tällä hetkellä näkyvissä”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. ”Lomautusten jatkamisen lisäksi olemme tänään ilmoittaneet suunnitelmista, joiden mukaan työpaikkojen on arvioitu vähenevän noin 1 000:lla. Nämä erittäin valitettavat toimet ovat välttämättömiä sen varmistamiseksi, että Finnair selviää tästä ennennäkemättömästä toimintaympäristön muutoksesta ja pystyy jatkamaan pandemian hellitettyä toimintaansa terveeltä pohjalta aiempaa pienempänä yhtiönä tulevien vuosien aikana.”

Finnairin tämän hetken suunnitelma perustuu edelleen arvioon, jonka mukaan lentoliikenne toipuu vuoden 2019 tasolle 2–3 vuodessa, vaikka markkina nykynäkymän mukaan toipunee hieman jälkipainotteisesti edellä mainittujen syiden vuoksi.

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden verkostolentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2019 Finnairin liikevaihto oli 3 098 milj. euroa ja matkustajamäärä 14,7 miljoonaa. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.