Aurinkovoima auttaa pitämään lohet ja lääkkeet kylminä Finnairin uudessa rahtiterminaalissa

Finnairin uuden rahtiterminaalin katolle Helsinki-Vantaan lentokentälle on rakennettu aurinkosähkövoimala, jonka tarkoitus on tuottaa reilut 10% rahtiterminaalirakennuksen vuotuisesta energiantarpeesta. Finnairin rahtiterminaalin katolle on asennettu 1 200 aurinkopaneelia, joista jokaisen teho on 260 W. Aurinkovoimalan arvioidaan tuottavan energiaa noin 265 MWh vuodessa.

Kiinteistöjen energiatehokkuuden parantaminen on osa Finnairin kestävän kehityksen strategiaa. Kestävä kehitys on huomioitu uuden rahtiterminaalin suunnittelussa, ja rakennus saakin arvosanan ”erittäin hyvä” rakennusten BREEAM-ympäristöluokituksessa.

”Kestävä kehitys on tärkeää myös asiakkaillemme ja heidän asiakkailleen”, sanoo Finnairin rahtiliiketoiminnan johtaja Janne Tarvainen. ”Uusi rahtiterminaali hyödyntää viimeisintä automaatioteknologiaa, ja siellä on erilliset lämpötilakontrolloidut alueet niin lääketeollisuuden tuotteille kuin muillekin herkästi pilaantuville tuotteille, ja aurinkovoiman käyttö tukee kiinteistön energiatehokkuutta.”

Finnairin uuden rahtiterminaalin vaiheistettu käyttöönotto alkaa lokakuusta ja pääosa rahtitoiminnoista siirtyy uuteen terminaalin tulevan vuodenvaihteen jälkeen. Aurinkovoimala rakennuksen katolla käynnistettiin toukokuussa.

www.finnair.fi, www.finnairgroup.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi