Finnair ja Fintraffic aloittavat yhteistyön lentojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi

Finnair ja lennonjohtopalveluja Suomessa tarjoava Fintraffic ANS aloittavat uudenlaisen yhteistyön, joka tähtää lentojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja ympäristövaikutuksen pienentämiseen. Finnair jakaa Fintrafficille lentojensa polttoainekulutusdataa, ja Finnair ja Fintraffic ANS kartoittavat yhdessä keinoja, joilla lennonjohto voi tukea lentoyhtiön päästövähennystavoitteita.

”Lentotoiminnan päästöjen vähentäminen on tärkein ympäristötavoitteemme, ja siihen voimme vaikuttaa joka ikisellä lennolla”, sanoo kapteeni Tom Hakala, joka vastaa Finnairin lento-operaatioiden polttoainetehokkuudesta ja ohjaa Finnairin lentäjiä polttoainetehokkaaseen lentämiseen. ”Jaamme lennonvarmistukselle avoimesti dataa lennon eri vaiheiden polttoainekulutuksesta ja lennonjohdon toimien vaikutuksesta siihen ja kartoitamme yhdessä keinoja vähentää polttoaineenkulutusta ja siten pienentää lentojen ympäristökuormitusta.”

”Me haluamme, että Suomessa on maailman turvallisin, sujuvin ja ympäristöystävällisin ilmatila. Teemme päivittäin paljon toimenpiteitä, jotta lentoliikenne voisi toimia mahdollisimman optimoidusti. Lentoreittioptimointi, jatkuvan liu’un laskeutumiset ja tiivis kansainvälinen yhteistyö ovat keinojamme päästöjen vähentämisessä. Lisäksi lennonvarmistuksen tulee huomioida ympäristöluvan asettamat vaatimukset lentokonemelunhallinnalle. Entisestään tiivistyvä yhteistyö Finnairin kanssa antaa meille uutta tietoa ja keinoja kehittää Suomen lentoliikennettä entistä ympäristötehokkaammaksi”, sanoo Fintraffic ANS:n asiakkuusjohtaja Pasi Nikama.

Lennon polttoaineenkulutusta voi vähentää muun muassa suunnittelemalla lentoreitit polttoainetehokkaiksi, minimoimalla rullausaika ja turhat pysähtelyt lentoasemalla, käyttämällä jatkuvan nousun menetelmää lentoonlähdössä, optimoimalla lentoreitin, -nopeuden ja -korkeuden mm.  sääolosuhteet huomioiden sekä laskeutumalla jatkuvan liu’un menetelmällä. Suomessa on jo eurooppalaisittain tehokas ilmatila, minkä myös Eurocontrolin viime vuonna julkaisema tutkimus totesi.

Finnair ja Fintraffic ANS kartoittivat lennon eri vaiheiden polttoaineenkulutuksen minimoinnin mahdollisuuksia Helsingistä Kittilään ja Ivaloon suuntautuneilla lennoilla marraskuussa. Testilennoilla mitattiin lentoaikaa, lennon pituutta, polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä ja verrattiin optimaalisen suunnitelman ja toteutuneen lennon dataa toisiinsa. Lennon eri vaiheiden optimointiin vaikuttaa moni asia, kuten säätila ja muut ilmatilan käyttäjät.

”Polttoainetehokkuuteen vaikuttaa moni asia, ja pienilläkin teoilla on merkitystä, kun ne kertautuvat tuhansilla lennoilla vuodessa”, sanoo Tom Hakala.

Finnair lentää keskiviikkona 17.2. Helsingistä Kittilään lennon, jota voi seurata Finnairin Instagram- ja Twitter-tileillä. Lennon aikana tarkastellaan lennon eri vaiheiden vaikutusta polttoaineenkulutukseen.

”Kaikkien tehokkuustoimenpiteiden lisäksi lento lennetään ns. book and claim -menetelmällä asiakkaidemme ostamalla biopolttoaineella”, kertoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti. ”Jatkossa kumppanuutemme Nesteen kanssa mahdollistaa biopolttoaineen tankkauksen Helsinki-Vantaalla.”

Finnairin tavoitteena on puolittaa nettohiilidioksidipäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä ja saavuttaa hiilineutraalius vuonna 2045. Tärkein keino tähän on polttoainetehokkuus, johon päästään tehokkaalla lentokalustolla, vähentämällä lentojen painoa, lentämällä polttoainetehokkaasti ja tekemällä laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan myös biopolttoaineita ja päästöhyvityksiä.

Lue lisää Blue Wingsistä.

www.finnair.fi, www.company.finnair.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi

Blogi: www.bluewings.finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Vastuullisuus on Finnairin toiminnan keskiössä – yhtiö aikoo puolittaa nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.