Finnair ja Silo.AI parantavat lentoliikenteen tilannekuvaa tekoälyn avulla

Finnair ja tekoäly-yritys Silo.AI rakensivat koneoppivan tekoälytyökalun, jonka avulla lentoyhtiö pystyy muodostamaan lentoliikenteen tilannekuvaa aiempaa paremmin ja tarkemmin. Suomessa ennennäkemättömän ratkaisun avulla voidaan arvioida sään vaikutuksia esimerkiksi lentojen täsmällisyyteen, jolloin epäsäännöllisyystilanteisiin voidaan valmistautua jo etukäteen.

Lentojen täsmällisyys on yksi suurimmista matkustustyytyväisyyteen vaikuttavista yksittäisistä tekijöistä, ja sää yksittäisenä tekijänä on suurimpia lentoliikenteen täsmällisyyteen globaalisti vaikuttavia tekijöitä. Silo.AI:n tekoälyratkaisun avulla Finnair pystyy varautumaan sään aiheuttamiin poikkeuksellisiin olosuhteisiin hyvissä ajoin ja voi suunnitella toimet, joilla vaikutukset asiakkaisiin minimoidaan.

Testasimme pilotointivaiheessa olevaa tekoälyratkaisua viime talvena, ja tulokset olivat rohkaisevia”, sanoo Finnairin Juha Karstunen, joka kehittää digiratkaisuja yhtiön lentotoiminnan tueksi. ”Tarkoitus on ottaa ratkaisu käyttöön osana laajempaa teknistä uudistusta myöhemmin tänä vuonna. Kehitämme myös muita älykkäitä ratkaisuja päätöksenteon tueksi. Säästä aiheutuvat poikkeustilanteet ovat lentoliikenteessä arkipäivää, ja tavoitteenamme on aina minimoida niiden vaikutukset asiakkaiden matkasuunnitelmiin.”

Silo.AI on Pohjoismaiden suurin yksityinen tekoälylaboratorio, joka rakentaa tekoälyratkaisuja konsulttipalveluna eri teollisuuden aloille. Tekoälypilotissa yritys hyödynsi Finnairin historiallista täsmällisyysdataa, kiitoteiden kokonaiskapasiteettiennusteita sekä niin toteutunutta säädataa kuin menneitä sääennustuksia. Tekoälyratkaisuun rakennettiin myös varoitusmekanismi, joka hälyttää, mikäli tietyn määrän lentoja ennustetaan myöhästyvän.

Olemme iloisia, että Finnair rohkeasti kokeilee uutta teknologiaa lentoliikenteen operatiivisen tehokkuuden ja päätöksenteon tueksi. Finnairin projektitiimissä yhdistyi vahva liiketoimintaosaaminen, ymmärrys tekoälyn soveltamisesta, sekä vahva tahto hyödyntää dataa liiketoiminnan tueksi. Pilotista alkanut yhteistyö on jatkunut jo monissa muissa projekteissa, kommentoi Silo.AI:n hallituksen puheenjohtaja Tero Ojanperä.

Silo.AI

Silo.AI on pohjoismaiden suurin yksityinen tekoälylaboratorio, joka rakentaa ihmiskeskeistä tekoälyä palveluliiketoimintana. Yritys palvelee asiakaskuntaa neljässä maanosassa, pitäen sisällään keskuspankkeja, rahoituslaitoksia, raskasta teollisuutta, lentoyhtiöitä, meriteollisuutta, mediaa ja vähittäiskauppaa. Silo.AI uskoo vahvasti ihmiskeskeisen tekoälyn tulevaisuuteen, ja rakentaa "human-in-the-loop" -tekoälyratkaisuja tehostamaan yrityksen ydinliiketoimintaa mitattavalla, turvallisella ja selitettävällä tavalla.

www.finnair.fi, www.company.finnair.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi