Finnair ja suomalaiset huippuravintolat tarjoavat makuelämyksiä kaukolennoilla

Finnair aloittaa yhteistyön suomalaisten huippuravintoloiden Nokan, G.W. Sundmansin, Savoyn ja Fishmarketin kanssa. Ravintola Nokan Matti Jämsén, G.W. Sundmansin Ari Ruoho ja Savoyn Kari Aihinen ovat suunnitelleet Finnairille nimikkomenut, nk. Signature Menut, jotka ovat vuorotellen tarjolla Finnairin Helsingistä lähtevien kaukolentojen Business-luokassa tammikuun 2015 lopusta alkaen. Osana yhteistyötä Finnair saa ensi vuonna erikoismenun myös Airbus A350-koneiden tulon kunniaksi sekä jouluksi.

Nimikkomenujen suunnittelun lähtökohtana ovat olleet kauden parhaat raaka-aineet, keittiöpäälliköiden inspiraatio ja rohkeiden makuyhdistelmien kokeileminen. Yhteistyö alkaa tammikuun 2015 lopulla ja kestää vuoden 2016 kevääseen. Menut vaihtuvat noin kolmen kuukauden välein.

- Asiakkailta saatu palaute aikaisemmasta yhteistyöstämme suomalaisten huippukokkien kanssa on ollut erittäin positiivista. Haluamme jatkaa mieleenpainuvien ruokaelämyksien tarjoamista asiakkaillemme sekä tuoda esille suomalaista huippuosaamista kaukolennoillamme, sanoo Finnairin palvelukonseptista vastaava Maarit Keränen.

- Kaikki yhteistyöravintolat ovat osa Royal Ravintoloita, ja jokaisessa nimikkomenussa näkyy keittiöpäälliköiden oma tunnistettava tyyli, kertoo ravintoloitsija Mia Saari Royal Ravintoloista.

Ensimmäinen nimikkomenu on ravintola G. W. Sundmansin keittiöpäällikkö Matti Jämsénin suunnittelema. Talvisessa ateriakokonaisuudessa nautitaan mm. siiasta, glaseeratusta porsaanposkesta ja turskasta. Jämsén edustaa Suomea maailman arvostetummassa Bocuse d’Or -ruoanvalmistuskilpailussa, jonka loppukilpailu käydään Lyonissa 27.‒28.1.2015.

Savoyn Kari Aihisen inspiraation lähteinä ovat kesä, Savoyn kattopuutarha ja sen mehiläiset. Keväällä 2015 tarjottava menu sisältää mm. parsaa, varhaisperunasalaattia, hunajaa mausteena ja paahdettua maissikanan rintaa.

Nokan Ari Ruohon syysmenu ammentaa sadonkorjuu-teemasta, ja menu on rakennettu mm. maa-artisokasta, hauenmädistä ja kurpitsakeitosta.

Talvella 2016 vuorossa on Fishmarketin kalapainotteinen menu.

Royal Ravintoloiden kanssa tehtävän yhteistyön hedelmät näkyvät myös Finnairin muilla lennoilla. Kaukoliikenteen Economy-luokassa Finnair tarjoaa keittiöpäälliköiden ideoimia suomalaisia kotiruoka-annoksia kuten lihamakaronilaatikkoa sekä lammaslihapullia. Myös Euroopan lentojen Business-luokan alku- ja pääruoat ovat saaneet vaikutteita nimikkomenuista.

Nimikkomenuita täydentävät niihin erityisesti valitut viinit. Ruoat valmistaa Finnairin cateringpalveluista vastaava yhteistyökumppani LSG Sky Chefs.

Kuvia: https://gallery.finnair.com/section/images/cabin_service/new_signature_menus_2015/

Finnair: http://www.finnair.com
Finnair Gallery: http://gallery.finnair.com