Finnair-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2019

Finnair Oyj, Pörssitiedote, Puolivuosikatsaus, 17.7.2019 klo 9.00

Huhti-kesäkuun liikevaihto kasvoi 10,4 prosenttia ja vertailukelpoinen liiketulos oli 47,2 miljoonaa euroa

Vuoden 2018 luvut sekä koko vuodelta että neljänneksiltä on oikaistu vastaamaan IFRS 16 -standardin käyttöönottoa sekä

muutoksia lentokonekomponenttien laskentaperiaatteissa ja päälaskelmien esitystavassa. Oikaistut luvut julkistettiin 21.3.2019. Lisätietoja oikaisuista on tilinpäätöksen liitetiedossa 20.

Huhti–kesäkuu 2019

•  Liikevaihto kasvoi 10,4 prosenttia vertailukaudesta ja oli 793,0 miljoonaa euroa (718,2).*
  •  Yksikkötuotto (RASK) laski 3,8 prosenttia. Yksikkötuotto kiintein valuuttakurssein laski 3,7 prosenttia.
  •  Yksikkökustannus (CASK) laski 1,4 prosenttia, ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) laski 2,9 prosenttia.
  •  Polttoainekustannukset kasvoivat 35,2 miljoonaa euroa (+24,2 %), josta polttoaineen hinnan** vaikutus oli 13 miljoonaa euroa.
  •  Huoltokustannuksiin sisältyi poikkeuksellisia eriä.
  •  Vertailukelpoinen liiketulos oli 47,2 miljoonaa euroa (59,1). Liiketulos oli 47,9 miljoonaa euroa (50,8).
  •  Liiketoiminnan nettorahavirta oli 176,8 miljoonaa euroa (233,1) ja investointien nettorahavirta -147,0 miljoonaa euroa (-34,6).***
  •  Osakekohtainen tulos oli 0,22 euroa (-0,15).
  •  Matkustajamäärä nousi 13,1 prosenttia 3,9 miljoonaan (3,5).
  •  Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 14,8 prosenttia.
  •  Matkustajakäyttöaste oli 82,5 prosenttia (-0,1 prosenttiyksikköä).

Tammi–kesäkuu 2019

•  Liikevaihto kasvoi 7,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 1 466,0 miljoonaa euroa (1 359,3).*
  •  Yksikkötuotto (RASK) laski 4,3 prosenttia. Yksikkötuotto kiintein valuuttakurssein laski 4,4 prosenttia.
  •  Yksikkökustannus (CASK) laski 1,0 prosenttia, ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) laski 2,9 prosenttia.
  •  Polttoainekustannukset kasvoivat 53.0 miljoonaa euroa (+19.4 %), josta polttoaineen hinnan** vaikutus oli 19 miljoonaa euroa.
  •  Huoltokustannuksiin sisältyi poikkeuksellisia eriä.
  •  Vertailukelpoinen liiketulos oli 31,0 miljoonaa euroa (73,7). Liiketulos oli 30,3 miljoonaa euroa (67,7).
  •  Liiketoiminnan nettorahavirta oli 325,0 miljoonaa euroa (341,1) ja investointien nettorahavirta -217,2 miljoonaa euroa (-91,1).***
  •  Osakekohtainen tulos oli -0,11 euroa (-0,07).
  •  Matkustajamäärä nousi 9,0 prosenttia 7,1 miljoonaan (6,5).
  •  Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 12,7 prosenttia.

Matkustajakäyttöaste oli 80,5 prosenttia (-2,2 prosenttiyksikköä).

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

**   Polttoaineen hinta valuutta ja suojaukset mukaan lukien.

*** Investointien nettorahavirta sisältää vuoden toisella neljänneksellä 2,9 miljoonaa euroa lunastuksia rahamarkkinarahastoista tai muista yli kolmen kuukauden päästä erääntyvistä rahoitusvaroista. Vuoden alkupuoliskolla nämä sijoitukset pienenivät nettomääräisesti 55,5 miljoonalla eurolla. Nämä lunastukset ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

Tulevaisuuden näkymät

24.4.2019 annettu ohjeistus:

Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2019. Finnair odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan liikenteessä, kun alan kapasiteetti kasvaa. Taloudellisen kasvun hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla ja maailmankauppaan liittyvän, myös Brexitistä aiheutuvan, epävarmuuden jatkuminen saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.

Finnair suunnittelee lisäävänsä kapasiteettiaan noin 10 prosentilla vuonna 2019 eli edellisen vuoden 14,8 prosentin kasvua hitaammin. Kasvu painottuu Aasiaan. Liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin vuonna 2019. ​

Tiedonantopolitiikkansa mukaisesti Finnair antaa koko vuoden vertailukelpoisen liiketuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen puolivuotiskatsauksen yhteydessä heinäkuussa.

Uusi ohjeistus 17.7.2019:

Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuoden 2019 toisella puoliskolla. Toiminta-ympäristön odotetaan kuitenkin säilyvän epävakaana myös toisella vuosipuoliskolla. Taloudellisen kasvun hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla ja maailmankauppaan liittyvän, USA:n ja Kiinan kauppaneuvotteluista ja Brexitistä aiheutuvan, epävarmuuden jatkuminen saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.

Finnair nostaa vuoden 2019 kapasiteettiennustettaan pääasiassa uuden Pekingin Daxingin lentokentän reittiavauksen vuoksi. Finnair arvioi vuoden 2019 kapasiteettikasvun olevan 11-12 prosenttia. Liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin vuonna 2019.

Finnairin kausiluonteisesti vahvimman kolmannen vuosineljänneksen näkymät ovat edelleen vahvat, mutta erityisesti rahtikysynnän osalta epävarmuus on lisääntynyt. Finnair arvioi, että sen vertailukelpoinen liiketulos on 4,5–6,0 prosenttia liikevaihdosta vuonna 2019, olettaen että polttoaineen hinta ja valuuttakurssit eivät muutu merkittävästi.

Toimitusjohtaja Topi Manner:

Epävakaasta toimintaympäristöstä huolimatta matkustajamäärämme kohosi vuoden 2019 toisella vuosineljänneksellä kauden ennätystasolle 3,9 miljoonaan matkustajaan, ja markkinaosuutemme vahvistui sekä Aasian- että Euroopan-liikenteessä.

Toisen vuosineljänneksemme tulokseen heijastuivat niin globaalit epävarmuustekijät, kuten Brexit ja USA:n ja Kiinan väliset kauppaneuvottelut, kuin talouskehityksen vähittäinen hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla. Samanaikaisesti kapasiteetin vähennyksillä Euroopan-liikenteessä, erityisesti joillakin Pohjoismaisilla reiteillä, on ollut kilpailutilannetta jossain määrin tervehdyttävä vaikutus.

Kokonaisuutena matkustajaliikenteemme kehittyi hyvin ja Euroopan-liikenne kasvoi odotustemme mukaisesti hyvin. Sen sijaan rahti ja matkapalvelut kärsivät vaikeammasta markkinaympäristöstä.

Jatkoimme kasvuamme: liikevaihtomme kasvoi matkustajaliikenteen vauhdittamana 10,4 prosenttia 793,0 miljoonaan euroon. Tuloskehitys oli maltillisempi, mihin vaikuttivat etenkin polttoaineen hinnan[1] 13 miljoonan euron nousu sekä poikkeuksellinen huoltokustannusten kasvu. Vertailukelpoinen liiketuloksemme huhti-kesäkuulta oli 47,2 miljoonaa euroa.

Jatkoimme panostuksia asiakaskokemukseen: Kesäkuussa avasimme Helsinki-Vantaalla uuden Platinum Wing loungen, joka on saanut asiakkailtamme innostuneen vastaanoton. Business Class loungen laajennus valmistuu alkusyksystä. Helpotimme asiakkaan ostopolkua uusimalla Finnair.com-verkkosivuston, joka on avattu jo yli 30 markkinalla. Lisäksi saimme päätökseen Euroopan Airbus-koneiden langattoman internet-yhteyden asennukset. Skytrax-arvioinnissa asiakkaat valitsivat Finnairin kymmenettä kertaa Pohjolan parhaaksi lentoyhtiöksi. Tästä haluan lausua niin asiakkaillemme kuin sijoituksen mahdollistaneelle henkilöstölle lämpimät kiitokset. Finnairin strategian ydintä on asiakas- ja henkilöstökokemuksen vahvan yhteyden ymmärtäminen ja vaaliminen.

Vastuullisuus on niin ikään yksi strategiamme kulmakivistä. Tarkastelujakson aikana otimme askeita, jotka vievät meidät lähemmäs tavoitettamme puolittaa kertakäyttömuovin käyttö lennoillamme vuoden 2022 loppuun mennessä ja lisätä kierrätystä ylipäätään: uusimme Euroopan lennoilla myytävien aterioiden pakkaukset, vähensimme matkapakkausten muovia ja aloitimme kirkkaan PET-muovin kierrätyksen Helsinkiin palaavilta lennoiltamme. Haemme myös jatkuvasti uusia tapoja tehostaa polttoaineen kulutusta ja vähentää lentämisestämme syntyviä hiilidioksidipäästöjä.

Tavoitteemme on kestävä, kannattava kasvu jatkossakin. Lisäämme kapasiteettia meille keskeisillä markkinoilla joko pitkän aikavälin Aasian kasvustrategiamme toteuttamiseksi tai lyhyen aikavälin taktisempien kasvumahdollisuuksien hyödyntämiseksi. Aasian-liikenteessä tämä näkyy muun muassa uusien yhteyksien avaamisena toisella vuosipuoliskolla ja Euroopassa reittikohtaisena optimointina. Finnair avaa ensimmäisenä lentoyhtiönä suoran lentoyhteyden Euroopasta Etelä-Korean toiseksi suurimpaan kaupunkiin Busaniin kesäkaudella 2020, ja marraskuun 2019 alkupuolella avaamme uuden yhteyden Pekingin uudelle Daxing International Airport -kentälle, minkä jälkeen lennämme Pekingiin 10 kertaa viikossa. Lisäksi pidennämme kesäkauden reittiä ympärivuotiseksi codeshare-kumppanimme China Southernin kotikentälle Guangzhou’hun.

Nähtävissä olevassa aiempaa haastavammassa toimintaympäristössä kiinnitämme kasvavaa huomiota operatiiviseen tehokkuuteen, muun muassa yksiköiden välisiin prosesseihin ja resurssien optimointiin liikennesuunnittelun ja lentotoiminnan välillä, sekä panostamme entistä enemmän lentotoiminnan luotettavuuteen. Lisäksi lisäämme tuottavuutta yksinkertaistamalla ja automatisoimalla prosesseja, kuten matkustajakorvausten käsittelyä, ja hyödyntämällä digitalisaatiota jakelussa ja asiakaspalvelussa.

1 Polttoaineen hinta valuutan ja suojausten vaikutukset mukaan lukien.

Taloudellinen raportointi vuonna 2019

Finnairin taloudellisten katsausten julkistamisaikataulu vuonna 2019 on seuraava:

•  osavuosikatsaus kaudelta 1.1.–30.9.2019 julkaistaan 22.10.2019.

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää tulosjulkistukseen liittyvän lehdistötilaisuuden 17.7.2019 klo 11.00 toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9, Vantaa.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään 17.7.2019 klo 13.00 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 7479 0361 (Suomi), 0200 880 389 (Ruotsi), 0800 358 6377 (Iso-Britannia) tai +44 (0)330 336 9105 (muut maat). Vahvistuskoodi on 3916088. Webcastiin ilmoittaudutaan osoitteessa https://slideassist.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1253101

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Mika Stirkkinen, puhelin (09) 818 4960, mika.stirkkinen@finnair.com

Talousviestintäjohtaja Mari Reponen, puhelin (09) 818 2037, mari.reponen@finnair.com

IR-analyytikko Kasper Joukama, puhelin (09) 818 2004, kasper.joukama@finnair.com

Finnair Media Desk, p. 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden verkostolentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2018 Finnairin liikevaihto oli 2 835 milj. euroa ja matkustajamäärä 13.3 miljoonaa. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.