Finnair-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2021

Finnair Oyj               Puolivuosikatsaus             15.7.2021 klo 9.00

Kustannussopeutukset ja rahoitustoimet jatkuivat, kun Finnair valmistautui liikenteen käynnistymiseen. Matkustusrajoitusten vähentyessä kysynnän odotetaan lisääntyvän asteittain syksyllä.

Huhti–kesäkuu 2021

• Osakekohtainen tulos oli -0,09 euroa (-0,25)*.

• Liikevaihto kasvoi 63,0 prosenttia vertailukaudesta ja oli 111,8 miljoonaa euroa (68,6).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -151,3 miljoonaa euroa (-174,3). Liiketulos oli -139,1 miljoonaa euroa (-171,2).
  • Kassavarat olivat 834,3 miljoonaa euroa (31.12.2020: 823,7) ja omavaraisuusaste oli 18,9 prosenttia (31.12.2020: 24,6).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -59,3 miljoonaa euroa (-463,7) ja investointien nettorahavirta 13,8 miljoonaa euroa (262,1).**
  • Matkustajamäärä kasvoi 197,6 prosenttia 0,3 miljoonaan (0,1).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 311,6 prosenttia.
  • Matkustajakäyttöaste oli 30,6 prosenttia (33,1).

Tammi–kesäkuu 2021

• Osakekohtainen tulos oli -0,19 euroa (-0,46).
  • Liikevaihto laski 64,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 225,4 miljoonaa euroa (629,8).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -294,5 miljoonaa euroa (-265,4). Liiketulos oli -288,2 miljoonaa euroa (-266,8).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -177,0 miljoonaa euroa (-597,2) ja investointien nettorahavirta 19,0 miljoonaa euroa (194,8).**
  • Matkustajamäärä laski 80,0 prosenttia 0,6 miljoonaan (2,8).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 73,8 prosenttia.
  • Matkustajakäyttöaste oli 28,3 prosenttia (71,3).

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

**   Investointien nettorahavirta sisältää vuoden toisella neljänneksellä 28,6 miljoonaa euroa (322,1) lunastuksia rahamarkkinarahastoista tai muista lyhytaikaisista rahoitusvaroista (maturiteetti yli kolme kuukautta). Vuoden alkupuoliskolla nämä sijoitukset pienenivät nettomääräisesti 37,9 miljoonalla eurolla (371,3). Ne muodostavat osan konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

Tulevaisuuden näkymät

ohjeistus 27.4.2021

Jatkuneiden tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan vuoden 2021 toisella neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin edeltävillä neljällä vuosineljännekselläkin.

Vuoden 2021 toisella neljänneksellä Finnair jatkaa rajallisen verkoston operoimista. Vaikka kysynnän ennakoidaan elpyvän asteittain vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä, näkyvyys on edelleen heikko ja elpymisen ajoituksesta on useampia skenaarioita, minkä vuoksi yhtiö ei anna ohjeistusta koko vuoden 2021 liikevaihdosta.

Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2021 puolivuosikatsauksen yhteydessä.

UUSI OHJEISTUS 15.7.2021

Matkustusrajoituksia on purettu aiempia arvioita hitaammin, joten myös kysyntä on elpynyt viiveellä. Arvioimme kysynnän lisääntyvän asteittain syksyllä 2021, kun nyt myös Suomi avautuu matkustukselle. Yhtiö arvioi kuukausitason operatiivisen kassavirran kääntyvän positiiviseksi vuoden 2021 loppuun mennessä.

Matkustusrajoitukset vaikuttavat kuitenkin edelleen heikentävästi kysyntään erityisesti Aasiassa, jonka odotetaan avautuvan matkustajille joidenkin kuukausien viiveellä Eurooppaan nähden. Matkustusrajoitusten ja liikenteen lisäämiseen liittyvien kustannusten vuoksi vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin edeltävillä viidellä vuosineljännekselläkin liikevaihdon asteittaisesta kasvusta huolimatta.

Pandemiatilanteen, muun muassa varianttien, takia näkyvyys on kuitenkin edelleen heikko ja elpymisen ajoituksesta on useampia skenaarioita, minkä vuoksi yhtiö ei anna ohjeistusta koko vuoden 2021 liikevaihdosta.

Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2021 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Toimitusjohtaja Topi Manner:

Pandemia ja siitä johtuvat matkustusrajoitteet vaikuttivat edelleen raskaasti Finnairin matkustajamääriin, liikevaihtoon sekä tulokseen vuoden toisella neljänneksellä. Jatkoimme rajallisen verkoston operointia ja lisäsimme lentoja hieman kysynnän kehittyessä, kun Euroopan maat alkoivat avata matkustusta. Keväällä avaamamme New Yorkin -reitin lisäksi aloitimme Chicagon- ja Los Angelesin -lennot yli vuoden tauon jälkeen.

Rahdin kysyntä pysyi vahvana pandemian aiheuttamien toimitusketjuhaasteiden vuoksi. Lensimme 522 pelkkää rahtia kuljettanutta lentoa ja rahti tuki myös kaukolentojen määrän lisäämistä. Rahdin osuus liikevaihdostamme oli edelleen yli puolet, vaikka matkustajatuotot kirivätkin taas niiden ohi kesäkuussa.

Jatkoimme rahoitustoimenpiteitä uudelleenrahoittamalla vanhan 200 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan ja kaksinkertaistamalla sen koon 400 miljoonaan euroon. Sen ansiosta pidämme taseemme sekä kassavaramme terveinä ja voimme siksi keskittyä täysipainoisesti liikenteemme käynnistämiseen.

Pysyviin kustannussäästöihin vuoden 2022 alusta alkaen tähtäävä ohjelmamme eteni hyvin, ja tulemme ylittämään selvästi aiemman 170 miljoonaan euron tavoitteemme. Tavoittelemme nyt jopa noin 200 miljoonan euron säästöjä vuoden 2019 operatiivisilla volyymeillä mitattuna. Pyrimme edelleen kustannustehokkuuden jatkuvaan parantamiseen kaikessa toiminnassamme, mikä on välttämätöntä pandemian jälkeisessä, vahvasti kilpaillussa markkinassa.

Asiakastyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla ja katsauskauden nettosuositteluindeksi oli 45. Toimme kesäkuussa asiakkaille enemmän valinnanvaraa ja mahdollisuuksia räätälöidä matkaansa uudistamalla lipputuotteemme ja esittelemällä kokonaan uuden Business Light -lipun.

Vaikka matkustusrajoituksia on purettu odottamaamme hitaammin, useat maat mukaan lukien Suomi ovat nyt avanneet matkustusta ja maahantulorajoitukset ovat muuttumassa yhtenäisemmiksi, erityisesti täysin rokotettujen osalta. Uskomme kysynnän lisääntyvän asteittain syksyn aikana erityisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, kun taas Aasian maat seuraavat joidenkin kuukausien viiveellä perässä. Rokotekattavuus kasvaa eri puolilla maailmaa nyt hyvää tahtia, mutta matkustuksen palautuminen on edelleen riippuvainen pandemiatilanteen, muun muassa varianttien, ja matkustusrajoitusten kehityksestä. Vaikka ennakoimme kysynnän kasvavan asteittain syksyllä, arvioimme liikennemäärien palautuvan pandemiaa edeltävälle tasolle aikaisintaan vuonna 2023.

Syksyn ja talven liikenneohjelmassamme on noin 70 kohdetta. Pyrimme hyödyntämään markkinoilla näkemämme mahdollisuudet ja avaamme täysin uusia kaukolentoreittejä Tukholmasta Floridaan ja Thaimaahan. Nämä tuovat työtä noin 270 suomalaiselle. Lennot vahvistavat tarjontaamme jo entuudestaan meille tärkeällä Ruotsin markkinalla.

Jatkuvasta epävarmuudesta huolimatta suuntaamme loppuvuoteen luottavaisin mielin ja jatkamme lentäjien ja matkustamohenkilökunnan koulutuksia sekä palautamme palveluitamme asteittain. Haluan erityisesti kiittää Finnairin koko henkilöstöä sitoutuneisuudesta, sisukkuudesta ja yhteistyöstä pandemiakuukausien aikana. Yhdessä heidän kanssaan toivotan asiakkaat lämpimästi tervetulleiksi lennoillemme.

Taloudellinen raportointi vuonna 2021

Finnairin taloudellisten katsausten julkistamisaikataulu vuonna 2021 on seuraava:

• Osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2021 tiistaina 26.10.2021

Tämä teksti on kooste Finnairin tammi–kesäkuun 2021 puolivuosikatsauksesta. Katsaus kokonaisuudessaan on saatavissa tämän koosteen liitteenä.

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää 15.7.2021 tulosjulkistukseen liittyvän lehdistötilaisuuden klo 11.00 webcastin kautta osoitteessa https://finnairgroup.videosync.fi/2021-0715-press.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään 15.7.2021 klo 13.00 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 8171 0310 (Suomi), 08 5664 2651 (Ruotsi), 033 3300 0804 (Iso-Britannia) tai +44 (0)33 3300 0804 (muut maat). Vahvistuskoodi on 53224833#. Webcastiin ilmoittaudutaan osoitteessa https://finnairgroup.videosync.fi/2021-q2.

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Mika Stirkkinenpuhelin (09) 818 4960, mika.stirkkinen@finnair.com

Sijoittajasuhdejohtaja Erkka Salonen, puhelin (09) 818 5101, erkka.salonen@finnair.com

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Vastuullisuus on Finnairin toiminnan keskiössä – yhtiö aikoo puolittaa nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.