Finnair-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2024

Finnair Oyj               Puolivuosikatsaus             19.7.2024 klo 9.00

Markkinan normalisoituminen vahvan kysyntäjakson jälkeen heikensi yksikkötuottoja ja tulosta

Huhti–kesäkuu 2024

• Liikevaihto kasvoi 2,3 prosenttia vertailukaudesta ja oli 766,1 miljoonaa euroa (749,2*).
  • Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) laski 3,9 prosenttia ja oli 7,82 senttiä (8,13).
  • Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 0,6 prosenttia ja oli 7,37 senttiä (7,41).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 43,6 miljoonaa euroa (66,2) ja liiketulos oli 42,5 miljoonaa euroa (65,8).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,09 euroa (1,52**).
  • Kassavarat olivat 966,3 miljoonaa euroa (31.12.2023: 922,0). Omavaraisuusaste oli 16,1 prosenttia (31.12.2023: 15,6).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 173,1 miljoonaa euroa (175,8) ja investointien nettorahavirta -41,6 miljoonaa euroa (-187,7).*** Bruttoinvestoinnit olivat 49,8 miljoonaa euroa (62,5).
  • Matkustajamäärä kasvoi 5,4 prosenttia 3,0 miljoonaan (2,8).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 6,4 prosenttia 9 799,9 miljoonaan kilometriin (9 212,8). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 8,4 prosenttia.
  • Matkustajakäyttöaste (PLF) laski 74,7 prosenttiin (76,3).

Tammi–kesäkuu 2024

• Liikevaihto kasvoi 0,3 prosenttia vertailukaudesta ja oli 1 447,6 miljoonaa euroa (1 443,9*).
  • Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) laski 4,9 prosenttia ja oli 7,73 senttiä (8,13).
  • Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 2,5 prosenttia ja oli 7,56 senttiä (7,75).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 32,0 miljoonaa euroa (67,1) ja liiketulos oli 25,3 miljoonaa euroa (74,1).
  • Osakekohtainen tulos oli -0,06 euroa (1,43**).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 312,0 miljoonaa euroa (382,6) ja investointien nettorahavirta -67,5 miljoonaa euroa (-331,4).*** Bruttoinvestoinnit olivat 93,1 miljoonaa euroa (142,5).
  • Matkustajamäärä kasvoi 1,9 prosenttia 5,5 miljoonaan (5,4).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 5,4 prosenttia 18 722,8 miljoonaan kilometriin (17 763,0). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 6,0 prosenttia.
  • Matkustajakäyttöaste (PLF) laski 73,5 prosenttiin (75,7).

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

**  Yhtiö toteutti merkintäoikeusannin marraskuussa 2023 ja vertailukauden lukua on tämän vuoksi oikaistu. Yhtiö toteutti 20.3.2024 yhtiön osakkeiden yhdistämisen eli osakkeiden lukumäärän vähentämisen, jonka jälkeen sata yhtiön vanhaa osaketta vastaa yhtä yhtiön uutta osaketta.

*** Investointien nettorahavirta sisälsi vuoden toisella neljänneksellä 5,9 miljoonaa euroa sijoituksia (128,1 miljoonaa euroa sijoituksia) rahamarkkinarahastoihin tai muihin lyhytaikaisista rahoitusvaroihin (maturiteetti yli kolme kuukautta). Vuoden alkupuoliskolla lunastuksia tehtiin 0,6 miljoonalla eurolla (191,9 miljoonaa euroa sijoituksia). Ne ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

Tulevaisuuden näkymät

OHJEISTUS 23.4.2024

Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2024. Riskit liittyen inflaation ja kohonneen korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta. Myös kansainväliset konfliktit ja maailmanpoliittinen epävakaus aiheuttavat toimintaympäristön epävarmuutta. Nämä tekijät saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.

Finnair päivittää ohjeistustaan ja yhtiö suunnittelee nyt lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan, tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna, noin 10 prosentilla vuonna 2024. Kapasiteettiarvio pitää sisällään koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Kasvu painottuu pääasiassa Aasiaan ja Eurooppaan. Finnairin liikevaihdon odotetaan nyt kasvavan kapasiteettia hitaammin vuonna 2024. Aiemman ohjeistuksensa mukaan Finnair suunnitteli lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan yli 10 prosentilla ja yhtiön liikevaihdon odotettiin kasvavan kapasiteettia jonkin verran hitaammin vuonna 2024.

Tiedonantopolitiikkansa mukaisesti Finnair antaa koko vuoden vertailukelpoisen liiketuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen puolivuosikatsauksen yhteydessä heinäkuussa.

Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2024 puolivuosikatsauksen yhteydessä.

UUSI OHJEISTUS 19.7.2024

Finnair toistaa aiemman ohjeistuksensa ja suunnittelee lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan, tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna, noin 10 prosentilla vuonna 2024. Kapasiteettiarvio pitää sisällään koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Kasvu painottuu pääasiassa Aasiaan ja Eurooppaan.

Finnair arvioi vuoden 2024 liikevaihdon olevan 3,0–3,2 miljardia euroa. Lisäksi yhtiö arvioi vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 110–180 miljoonaa euroa vuonna 2024.

Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2024 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä lokakuussa.

Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto:

Finnair kuljetti huhti–kesäkuussa 3,0 miljoonaa matkustajaa ja katsauskauden liikevaihto kasvoi 2,3 prosenttia korkeamman lisämyynnin ja rahtiliikevaihdon myötä. Vertailukelpoinen liiketulos oli 43,6 miljoonaa euroa (66,2). Lasku johtui alentuneista lentolippujen hinnoista ja matkustajakäyttöasteen laskusta. Operatiivinen kassavirtamme säilyi vahvana ja taloudellinen tilanteemme parani katsauskauden aikana toteutettujen uudelleenrahoitustoimenpiteiden tukemana.

Helsinki-Vantaan kiitotieremontti touko-kesäkuussa vaikutti Finnairin lähtötäsmällisyyteen heikentävästi ja nosti myös kustannuksia asiakkaiden jatkoyhteyksistä huolehtimisen muodossa. Saapumistäsmällisyytemme katsauskaudella oli 76,0 prosenttia (84,9). Oman haasteensa täsmällisyyteen toivat myös haastavat sääolosuhteet, jotka viivästyttivät lentoja aiheuttaen lisäkustannuksia.

Koronapandemian aikana patoutunut kysyntä on pitkälti ehtinyt purkautua ja kuluttajaluottamus yleisesti on ollut jo pidemmän aikaa alhainen. Nämä näkyvät nyt osin myös matkustuskysynnässä, joka on normalisoitumassa vuoden 2023 korkean kysynnän ajanjakson jälkeen. Vuoden 2023 vahvan kysyntätilanteen perusteella lisäsimme tarjottuja henkilökilometrejä vuodelle 2024 tehostamalla koneiden käyttöä ja ottamalla British Airwaysille ulosvuokrattuna olleet koneet omaan käyttöömme. Matkustuskysynnän normalisoitumisen vuoksi tämä kapasiteetin lisäys ei vielä ole kasvattanut tuottojamme vastaavasti, ja matkustajakäyttöasteemme oli 74,7 prosenttia (76,3).  Kapasiteetin jatkuva optimointi on normaali osa lentoliikenteen suunnittelua, ja jatkamme jokapäiväistä työtä verkostomme ja aikataulujemme optimoimiseksi.

Saimme katsauskaudella valmiiksi laajarunkokoneidemme matkustamouudistuksen, jossa niihin asennettiin uudistettu business-luokka ja täysin uusi premium economy -matkustusluokka, ja samalla uudistettiin myös economy-luokka. Uudistuksen myötä voimme tarjota yhtenäisen asiakaskokemuksen kaikilla kaukoreiteillämme. Katsauskaudella asiakastyytyväisyytemme oli nettosuositteluindeksillä mitattuna 39. Lentomatkustajat valitsivat Finnairin 14:nnen kerran peräkkäin Pohjoismaiden parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-tutkimuksessa, ja olemme asiakkaillemme kiitollisia tästä tunnustuksesta. Panostuksemme asiakaskokemukseen jatkuivat, kun avasimme heinäkuussa uuden, suuremman loungemme kotikenttämme Helsinki-Vantaan Schengen-alueella.

Ensimmäisten toimitusjohtajakuukausieni pohjalta voi todeta, että Finnairin tiimi on tehnyt raskaasti tappiollisten pandemiavuosien jälkeen oikeita panostuksia tuottojen kasvattamiseen ja kustannusten hallintaan palauttaakseen yhtiön kannattavuuden ja hyödyntääkseen markkinoiden tarjoamat mahdollisuudet. Vuosi 2023 oli kuitenkin lentomatkustuksessa poikkeuksellisen vahva, ja kun matkustuskysyntä on nyt normalisoitumassa, on selvää, että meidän on jatkettava järjestelmällistä työtä tuottavuuden parantamiseksi.

Jatkoimme katsauskaudella taseemme vahvistamista laskemalla liikkeeseen 500 miljoonan euron vakuudettoman joukkovelkakirjalainan muun muassa aiemman 400 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan uudelleenrahoittamiseksi. S&P Global Ratings myönsi Finnair Oyj:lle pitkäaikaisen luottoluokituksen tasolla BB+. Julkinen luottoluokitus on Finnairille ensimmäinen, ja se mahdollistaa laajempien velkapääomamarkkinoiden käytön ja lisää rahoitustransaktioiden toteutusvarmuutta, kuten onnistunut joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlasku osoitti.

Järjestelmällinen työ kohti pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitamme jatkuu. Prioriteettimme ovat nyt kilpailukyvyn ja kannattavuuden jatkuva parantaminen sekä kassavirrasta ja taseesta huolehtiminen unohtamatta kasvua. Osana tätä jatkamme työtämme asiakaskokemuksen jatkuvaksi parantamiseksi dataa ja asiakasymmärrystä hyödyntäen.

Olen ensimmäisten Finnair-kuukausieni aikana saanut tavata satoja finnairilaisia ja on selvää, että sitoutunut ja osaava henkilöstö on ehdoton vahvuutemme ja avainasemassa tavoitteidemme saavuttamisessa. Yhdessä työskennellen huolehdimme asiakkaista, lentoturvallisuudesta ja täsmällisistä operaatioista joka päivä.  Haluan kiittää kaikkia työntekijöitämme heidän sitoutuneesta työstään. Lämmin kiitos myös kaikille asiakkaillemme, jotka luottavat tärkeät matkasuunnitelmansa meidän toteutettavaksemme.

Taloudellinen raportointi vuonna 2024

Finnairin taloudellisten katsausten julkistamisaikataulu vuonna 2024 on seuraava:

• Osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2024 tiistaina 29.10.2024

Tämä teksti on kooste Finnairin tammi–kesäkuun 2024 puolivuosikatsauksesta. Katsaus kokonaisuudessaan on saatavissa tämän koosteen liitteenä.

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää 19.7.2024 tulosjulkistuslehdistötilaisuuden klo 11.00 (Suomen aikaa) toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9, Vantaa. Tilaisuutta on mahdollista seurata myös webcastin kautta osoitteessa https://finnairgroup.videosync.fi/2024-07-19-media/.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään 19.7.2024 klo 13.00 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua rekisteröitymällä ensin osoitteessa https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50048502. Rekisteröidyttyäsi saat konferenssipuhelinnumeron ja -tunnuksen. Webcastiin ilmoittaudutaan osoitteessa https://finnairgroup.videosync.fi/q2-2024.

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Kristian Pullola, puhelin (09) 818 4960, kristian.pullola@finnair.com

Sijoittajasuhdejohtaja Erkka Salonen, puhelin (09) 818 5101, erkka.salonen@finnair.com

FINNAIR OYJ

Finnair on Aasian, Lähi-idän, Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka operoi lentoja Lappiin vuoden ympäri. Asiakkaat ovat valinneet Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-vertailussa 14 kertaa peräkkäin. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.