Finnair-konsernin tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2017

Finnair Oyj Tilinpäätöstiedote 16.2.2018 klo 09.00

Vertailukelpoinen liiketulos nousi 22,9 miljoonaan euroon loka–joulukuussa ja yli kolminkertaistui 170,4 miljoonaan euroon vuonna 2017

Loka–joulukuu 2017

•  Liikevaihto kasvoi 13,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 645,3 miljoonaa euroa (569,9)*.
  •  Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 17,2 prosenttia.
  •  Vertailukelpoinen liiketulos oli 22,9 miljoonaa euroa (1,6).
  •  Liiketulos oli 23,5 miljoonaa euroa (18,2).
  •  Vertailukelpoinen EBITDAR** oli 94,0 miljoonaa euroa (59,4).
  •  Liiketoiminnan nettorahavirta oli 92,6 miljoonaa euroa (30,5) ja investointien nettorahavirta -85,6 miljoonaa euroa (-264,7).***
  •  Yksikkötuotto (RASK) laski 3,4 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Yksikkökustannus (CASK) laski 6,6 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) laski 3,1 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 3,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 12,60 euroa.
  •  Osakekohtainen tulos oli 0,11 euroa (0,08).

Tammi–joulukuu 2017

•  Liikevaihto kasvoi 10,9 prosenttia vertailukaudesta ja oli 2 568,4 miljoonaa euroa (2 316,8)*.
  •  Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 8,9 prosenttia.
  •  Vertailukelpoinen liiketulos oli 170,4 miljoonaa euroa (55,2).
  •  Liiketulos oli 224,8 miljoonaa euroa (116,2) ja sisälsi yhden A350-koneen myyntivoiton.
  •  Vertailukelpoinen EBITDAR** oli 436,2 miljoonaa euroa (270,4).
  •  Liiketoiminnan nettorahavirta oli 382,3 miljoonaa euroa (219,7) ja investointien nettorahavirta -157,5 miljoonaa euroa (-499,6).***
  •  Yksikkötuotto (RASK) nousi 1,8 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Yksikkökustannus (CASK) laski 2,6 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) nousi 0,3 prosenttia vertailuvuodesta.
  •  20 miljoonan euron tehokkuusparannusohjelma toteutui kesään mennessä täysimääräisesti.
  •  Matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 5,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 12,15 euroa.
  •  Osakekohtainen tulos oli 1,23 euroa (0,55).
  •  Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2017 jaetaan osinkoa 0,30 euroa osaketta kohden.

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
**   Vertailukelpoinen liiketulos + poistot ja arvonalentumiset + lentokaluston lease-maksut.
*** Investointien nettorahavirta sisältää vuoden viimeisellä neljänneksellä 26,8 miljoonaa euroa sijoituksia rahamarkkinarahastoihin tai muihin yli kolmen kuukauden päästä erääntyviin rahoitusvaroihin. Vuonna 2017 nämä sijoitukset pienenivät nettomääräisesti 82,9 miljoonalla eurolla. Sijoitukset ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

Tulevaisuuden näkymät

Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan kasvavan voimakkaasti vuonna 2018. Finnair odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisillä reiteillä, kun nykyiset ja uudet toimijat lisäävät kapasiteettia.

Finnair suunnittelee kasvattavansa kapasiteettiaan yli 15 prosentilla vuonna 2018, suurimman osan tästä kasvusta osuessa vuoden ensimmäiselle puoliskolle. Matkustajamäärän odotetaan kasvavan jokseenkin saman verran kuin kapasiteetin, kun taas liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin.

Tiedonantopolitiikkansa mukaisesti Finnair antaa koko vuoden vertailukelpoisen liiketuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen puolivuotiskatsauksen yhteydessä heinäkuussa.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo:

Vuosi 2017 oli Finnairille erinomainen. Aikaisemmat kapasiteetin kasvua, reittiverkostoa ja tuotettamme koskevat päätöksemme osoittautuivat oikeiksi ja niiden rinnalla kasvuumme myötävaikutti vuoden 2017 suotuisa markkinaympäristö. Vuosi 2017 päättyi keskellä Finnairin historian nopeinta kasvua. Aiomme jatkaa uusiutumistamme ja kasvua myös vuonna 2018.

Avasimme vuoden 2017 loppupuolella neljä uutta kaukoreittiä: Goan, Havannan, Puerto Platan ja Puerto Vallartan. Samalla lisäsimme lentovuoroja useisiin Aasian ja Euroopan kohteisiin. Panostimme vahvasti myös Pohjois-Suomen reitteihin: kasvatimme Helsingin ja Pohjois-Suomen välistä kapasiteettia yli 20 prosenttia meneillään olevalle talvikaudelle ja avasimme suorat lennot Lontoosta, Pariisista ja Zürichistä Lappiin. Lappi on kiinalaisten asiakkaidemme eurooppalainen ykköskohde myös tänä talvena. Kysyntä säilyi loka–joulukuussa reittiverkostossamme vahvana, ja meillä oli ennätykselliset lähes kolme miljoonaa matkustajaa tällä jaksolla. Hyvä kehitys jatkui myös lisätuottojen myynnissä, rahdissa ja matkapalveluissa. Viimeisen neljänneksen vertailukelpoinen liiketulos ylsi 22,9 miljoonan euron ennätystasoon.

Vuonna 2017 liikevaihtomme nousi 2 568 miljoonaan euroon, ja vertailukelpoinen tuloksemme yli kolminkertaistui 170 miljoonaan euroon. Samalla kun kasvatimme kapasiteettia lähes yhdeksän prosenttia, onnistuimme parantamaan matkustajakäyttöastetta 3,5 prosenttiyksikköä. Asiakastyytyväisyyttä kuvaava nettosuosittelutulos NPS nousi vuoden aikana neljä yksikköä 47:ään.

Vuoden aikana saimme päätökseen kaukoliikennelaivastouudistuksen ensimmäisen vaiheen. Panostimme merkittävästi myös digitaalisten ratkaisujen ja palvelujen kehittämiseen asiakaskokemuksen parantamiseksi sekä liiketoimintaprosessien ja henkilöstön työtapojen kehittämiseksi. Muita merkittäviä uudistuksia olivat uuden Nordic Cargo COOL rahtiterminaalin käyttöönotto sekä uuden Finnair Holidays -lomatuotteen lanseeraus Suomessa ja Ruotsissa. Myös ne mahdollistavat aiempaa yksilöllisemmän asiakaspalvelun ja kasvun tulevaisuudessa. Matkapalveluissa Aurinkomatkat nousi matkustajamäärällä mitattuna alan suurimmaksi toimijaksi Suomessa.

Olen tyytyväinen vuoden aikana tehtyihin uudistuksiin. Ne ovat myötävaikuttaneet sekä kasvuun että asiakastyytyväisyytemme paranemiseen. Samalla olen tyytyväinen kuukausikohtaisiin ennätyksellisiin matkustajamääriin ja matkustajatäyttöasteisiin. Ne kertovat, että olemme kehittäneet reittiverkostoamme ja tuotettamme oikeaan suuntaan.

Finnairilaiset ovat tehneet erinomaista työtä tänä vahvan kasvun ja uudistumisen aikana. Toiminnassamme ja taloudellisessa kehityksessämme tapahtunut käänne on finnairilaisten yhdessä aikaansaama. Kiitoksena muutoksesta, joka on siivittänyt yhtiön kannattavaan kasvuun, Finnair päätti palkita finnairilaisia kertaluonteisella erityispalkkiolla. Kasvun aikana olemme panostaneet myös henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja hyvinvointiin. Jatkamme työtä toimintamme kehittämiseksi myös vuonna 2018, kun jatkamme yhdessä voimakasta kasvuamme.

Osinkopolitiikka ja hallituksen esitys voitonjaosta

Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon osingonjaossa. Vuonna 2017 osakekohtainen tulos oli 1,23 euroa (0,55).

Finnair Oyj:n jakokelpoiset varat olivat 424 036 052,14 euroa 31.12.2017. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2017 jaetaan osinkoa 0,30 euroa osaketta kohden.

Taloudellinen raportointi

Finnairin osavuosikatsausten julkaisupäivät vuonna 2018 ovat seuraavat:

Osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2018                  25.4.2018
Osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2018                  17.7.2018
Osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2018                 25.10.2018

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää 16.2.2018 tulosjulkistukseen liittyvän lehdistötilaisuuden klo 11.00 ja analyytikkotilaisuuden klo 12.30 toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9. Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään klo 14.30 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 7479 0361 (Suomi), 0200 880 389 (Ruotsi), 0800 358 6377 (Iso-Britannia) tai +44 (0)330 336 9105 (muut maat). Vahvistuskoodi on 2226645. Ilmoittaudu webcastiin osoitteessa: https://slideassist.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1181702

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Pekka Vähähyyppä, puhelin (09) 818 8550, pekka.vahahyyppa@finnair.com
Talousviestintäjohtaja Mari Reponen, puhelin (09) 818 2037 mari.reponen@finnair.com

Finnair Media Desk, p. 09 818 4020, comms(a)finnair.com