Finnair-konsernin tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2022

Finnair Oyj                 Tilinpäätöstiedote                 15.2.2023 klo 9.00

Toinen voitollinen vertailukelpoinen liiketulos peräkkäin; työ kannattavuuden palauttamiseksi jatkuu.

Loka–joulukuu 2022

• Osakekohtainen tulos oli 0,03 euroa (-0,06)*.
  • Liikevaihto kasvoi 66,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 687,3 miljoonaa euroa (413,5).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 17,9 miljoonaa euroa (-65,2). Liiketulos oli 38,0 miljoonaa euroa (-60,2).
  • Poikkeuksellisen korkean polttoaineen hinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 94 miljoonaa euroa** vertailukauteen verrattuna.
  • Kassavarat olivat 1 524,4 miljoonaa euroa (1 265,7) ja omavaraisuusaste oli 9,9 prosenttia (11,8).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 29,9 miljoonaa euroa (124,6) ja investointien nettorahavirta -54,3 miljoonaa euroa (-66,8).***
  • Matkustajamäärä kasvoi 60,9 prosenttia 2,5 miljoonaan (1,5).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 32,4 prosenttia 8 185,5 miljoonaan kilometriin (6 180,9).
  • Matkustajakäyttöaste oli 72,3 prosenttia (49,6).

Tammi–joulukuu 2022

• Osakekohtainen tulos oli -0,36 euroa (-0,34).
  • Liikevaihto kasvoi 181,1 prosenttia vertailukaudesta ja oli 2 356,6 miljoonaa euroa (838,4).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -163,9 miljoonaa euroa (-468,9). Liiketulos oli -200,6 miljoonaa euroa (-454,4).
  • Korkean polttoainehinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 375 miljoonaa euroa** vertailukauteen verrattuna.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 259,0 miljoonaa euroa (-25,3) ja investointien nettorahavirta -75,5 miljoonaa euroa (309,6).***
  • Matkustajamäärä kasvoi 218,9 prosenttia 9,1 miljoonaan (2,9).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 158,8 prosenttia 31 298,4 miljoonaan kilometriin (12 094,2).
  • Matkustajakäyttöaste oli 67,6 prosenttia (42,8).
  • Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, ettei vuodelta 2022 jaeta osinkoa.

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

**   Polttoaineen hinnan vaikutus valuutan ja suojausten vaikutukset mukaan lukien.

*** Investointien nettorahavirta sisältää vuoden neljännellä neljänneksellä 38,9 miljoonaa euroa sijoituksia (79,2) rahamarkkinarahastoihin tai muihin lyhytaikaisiin rahoitusvaroihin (maturiteetti yli kolme kuukautta). Vuonna 2022 sijoitusten tasearvo kasvoi 12,8 miljoonalla eurolla (67,5). Ne muodostavat osan konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

Tulevaisuuden näkymät

OHJEISTUS 28.10.2022

Finnair arvioi lentävänsä vuoden 2022 neljännen neljänneksen aikana keskimäärin noin 70 prosentin kapasiteetilla vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna. Lentokoneiden vuokraukset miehistöineen toisille lentoyhtiöille nostavat käytössä olevan kapasiteetin noin 80 prosenttiin.

Lyhyellä aikavälillä matkustuksen vahvan kysynnän ennustetaan jatkuvan, mikä tukee Finnairin yksikkötuottoja vuoden 2022 kesäkuukausien tapaan. Finnairin toimintaympäristön merkittävä epävarmuus kuitenkin jatkuu edelleen, koska polttoaineen hinta on poikkeuksellisen korkea ja Venäjän ilmatilan sulun pituus, inflaation vaikutus kysyntään ja kustannuksiin sekä koronapandemian ja siihen liittyvien toimenpiteiden kehitys ovat epäselviä. Yhtiö toistaa ohjeistuksensa, jonka mukaan vuoden 2022 vertailukelpoinen liiketulos tulee olemaan kolmatta vuotta peräkkäin huomattavan tappiollinen.

Finnair kertoo uuden strategiansa toteuttamisen etenemisestä sekä vuoden 2023 tulevaisuuden näkymistään ja ohjeistuksestaan vuoden 2022 tilinpäätöstiedotteen yhteydessä.

UUSI OHJEISTUS 15.2.2023

Finnair arvioi lentävänsä vuoden 2023 aikana 80–85 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna. Kapasiteettiin vaikuttavat kysynnän kehittyminen, muun muassa Kiinan matkustuksen lisääntyminen, ja se, miten paljon yhtiö vuokraa lentokoneita miehistöineen toisille lentoyhtiöille.

Finnair arvioi, että matkustuksen vahva kysyntä jatkuu lyhyellä aikavälillä tukien yhtiön yksikkötuottoja vuoden 2022 toisen puoliskon tapaan, mutta yleisen taloudellisen epävarmuuden jatkuminen heikentää näkyvyyttä matkustuskysynnän kehittymiseen koko vuoden 2023 osalta. Pandemian vaikutusten jäädessä taakse Kiinan avautumisen myötä Finnair uskoo liiketoiminnan normaalin kausiluonteisuuden palaavan. Sen mukaisesti vuoden ensimmäinen neljännes on kausiluonteisesti heikoin ja tyypillisesti liiketulokseltaan tappiollinen, kun taas kesäkuukaudet ovat vilkkaan matkustuksen aikaa.

Finnairin toimintaympäristön merkittävä epävarmuus jatkuu edelleen, koska polttoaineen hinta on korkea ja Venäjän ilmatilan sulun pituus sekä inflaation vaikutus kysyntään ja kustannuksiin ovat epäselviä.

Finnair arvioi koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan vuodesta 2022 huomattavasti erityisesti siksi, että vuoden 2022 ensimmäinen puolisko oli sekä pandemian että suljetun Venäjän ilmatilan vahvasti rasittama. Yhtiö arvioi, että liikevaihto ei kuitenkaan vielä yllä vuoden 2019 tasolle.

Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Toimitusjohtaja Topi Manner:

Finnairin vertailukelpoinen liiketulos oli voitollinen toisen neljänneksen peräkkäin ja nettotuloksemme kääntyi heikentyneen Yhdysvaltain dollarin avittamana 53,3 miljoonaa euroa voitolle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen. Tämä on jälleen uusi, tärkeä askel oikeaan suuntaan, mutta edessä oleva taival yhtiön saamiseksi kannattavaksi vuositasolla on pitkä ja täynnä toimintaympäristön asettamia haasteita. Finnairin kolmen vuoden akuutti kriisivaihe on nyt jäämässä taakse ja jatkamme tervehtymisvaiheeseen.

Finnair kuljetti katsauskauden aikana 2,5 miljoonaa matkustajaa ja liikevaihto oli 687,3 miljoonaa euroa (413,5). Vaikka vahva kysyntä jatkui tukien yksikkötuottoja, sekä matkustaja- että liikevaihtoluvut jäivät kausiluonteisuuden takia edellisneljänneksestä. Vertailukelpoinen liiketulos oli 17,9 miljoonaa euroa (-65,2), joten jatkuneet toimemme kustannusten karsimiseksi, myynnin tehostamiseksi ja tuottojen optimoimiseksi tuottivat toivotunlaista tulosta.

Vaikka toimintaympäristömme haasteet jatkuivat korkean polttoaineen hinnan, yhä kiihtyvän inflaation, pandemian jäljellä olevien vaikutusten sekä Ukrainan sodan ja suljetun Venäjän ilmatilan muodossa, toimintaympäristössämme tapahtui myös positiivisia muutoksia. Keskeisistä markkinoistamme Japani avautui matkustukselle ja Kiina luopui joulukuussa zero covid -politiikastaan, mikä mahdollistaa myös Kiinan matkustuksen käynnistymisen vaiheittain kuluvan vuoden aikana. Pandemian vaikutukset ovat näin ollen poistumassa ja uskomme, että matkustusrajoitukset eivät enää kesän jälkeen vaikuta toimintaamme millään operoimallamme reitillä. Aloitimme lisäksi yhteistyön Qatar Airwaysin kanssa käynnistämällä päivittäiset operoimamme lennot Kööpenhaminan ja Tukholman sekä Dohan välillä marraskuun alusta sekä Helsingin ja Dohan välillä joulukuun puolivälistä. Yhteistyömme tulee kasvattamaan Lähi-idän merkitystä verkostossamme huomattavasti ja se mahdollistaa myös sujuvan vaihtomatkustuksen lukuisiin kohteisiin muun muassa Afrikassa ja Aasiassa.

Syyskuussa julkistetun, kannattavuuden palauttamiseen tähtäävän strategiamme toteutustyö jatkui järjestelmällisesti kautta organisaation ja tavoitteena on vähintään 5 prosentin vertailukelpoinen liikevoitto vuoden 2024 puolivälistä alkaen. Markkinan aiemmin arvioitua positiivisemman kehityksen valossa ja toisaalta voimakkaana jatkuvan kustannusinflaation vuoksi odotamme yksikkötuottojen vahvistamisen painottuvan aiempaa enemmän tavoitteidemme saavuttamisessa. Talouden epävarmuudesta ja heikosta kuluttajaluottamuksesta huolimatta ihmiset haluavat matkustaa ja vahvan kysynnän oletetaan jatkuvan. Jatkamme samalla vahvasti kustannusten hallintaa ja karsimista kaikessa toiminnassamme. Saimme katsauskaudella päätökseen muutosneuvottelut, joiden lopputulemana vähensimme 150 työpaikkaa globaalisti. Osana kestävän taseen tavoitettamme solmimme myös sopimuksen TyEL-lainan jatkamisesta vuoteen 2025 saakka, mikä ylläpitää tarvittavaa kassaa vallitsevassa haastavassa toimintaympäristössä.

Lisäksi sovimme katsauskauden aikana pitkäaikaisista säästöistä joidenkin henkilöstöryhmien kanssa. Katsauskauden jälkeen saavutimme myös matkustamohenkilökunnan kanssa neuvottelutuloksen, joka etenee vielä hallinnolliseen käsittelyyn.

Aikaisin alkaneista talviolosuhteista huolimatta lentojemme täsmällisyys pysyi hyvällä tasolla. Useiden voitettujen palkintojen lisäksi laajarunkokoneidemme uusittu matkustamo on saanut erittäin positiivista palautetta asiakkailtamme, mikä on osaltaan vaikuttanut asiakastyytyväisyyteen. Hyvänä pysynyt nettosuositteluindeksimme oli 40. Lisäksi saimme Airline Passenger Experience Associationilta (APEX) viiden tähden statuksen asiakkaidemme arvioihin ja palautteeseen perustuen. Isot kiitokset näistä saavutuksista kuuluvat jälleen kaikille finnairilaisille.

Finnair täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Merkkivuoden aikana katseemme on vahvasti tulevaisuudessa, ja työ Finnairin kannattavuuden palauttamiseksi jatkuu. Yhdessä Finnair-tiimin kanssa rakennamme entistä vahvempaa yhtiötä tuleville sadalle vuodelle.

Osinkopolitiikka ja hallituksen esitys voitonjaosta

Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon osingonjaossa.

Vuonna 2022 osakekohtainen tulos oli -0,36 euroa (-0,34). Finnair Oyj:n jakokelpoiset varat olivat -291 913 121,87 euroa 31.12.2022. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2022 ei jaeta osinkoa.

Taloudellinen raportointi vuonna 2023

Finnairin taloudellisten katsausten julkistamisaikataulu vuonna 2023 on seuraava:

• Osavuosikatsaus tammi–maaliskuulta 2023 torstaina 27.4.2023
  • Puolivuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2023 perjantaina 21.7.2023
  • Osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2023 tiistaina 31.10.2023

Tämä teksti on kooste Finnairin 1.1–31.12.2022 tilinpäätöstiedotteesta. Tiedote kokonaisuudessaan on saatavissa tämän koosteen liitteenä.

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää 15.2.2023 tulosjulkistuslehdistötilaisuuden klo 11.00 toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9. Tilaisuutta on mahdollista seurata myös webcastin kautta osoitteessa https://finnairgroup.videosync.fi/2023-0215-press.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään 15.2.2023 klo 13.00 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua rekisteröitymällä ensin osoitteessa https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=10010294. Rekisteröidyttyäsi saat konferenssipuhelinnumeron ja -tunnuksen. Webcastiin ilmoittaudutaan osoitteessa https://finnairgroup.videosync.fi/2022-q4.

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Kristian Pullola, puhelin (09) 818 4960, kristian.pullola@finnair.com

Sijoittajasuhdejohtaja Erkka Salonen, puhelin (09) 818 5101, erkka.salonen@finnair.com

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian, Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on yksi maailman vanhimmista yhä operoivista lentoyhtiöistä ja täyttää 100 vuotta vuonna 2023. Vastuullisuus on Finnairin toiminnan keskiössä – yhtiö aikoo saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. Asiakkaat ovat valinneet Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-vertailussa 12 kertaa peräkkäin. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.