• Finnair/

Finnair ottaa käyttöön täysin makuuasentoon liukuvat istuimet yhdeksällä kaukoreitillä

Finnair asentaa vuoden 2014 aikana uudet, täysin makuuasentoon liukuvat istuimet suurimpaan osaan kaukoliikennelaivastoaan. Uudet business-luokan istuimet ovat käytössä 1.4. alkaen Tokion ja New Yorkin reiteillä ja 1.5. Pekingin ja Soulin reiteillä. Kesäkuun 1. päivästä alkaen nk. full flat -istuimilla varustettuja lentokoneita käytetään myös Hanoin, Hongkongin, Nagoyan, Osakan ja Shanghain lennoilla. Investointi uusiin A330- ja A340-koneiden istuimiin on suuruudeltaan noin 29 miljoonaa euroa.

Zodiac Seats UK -yhtiön Vantage-malliset istuimet ovat jo käytössä Finnairin uusimmissa Airbus A330 -lentokoneissa, ja ne kääntyvät 200 cm:n mittaisiksi ja 58 cm:n levyisiksi, täysin tasaisiksi sängyiksi. Täysin säädettävissä istuimissa on myös oma lukuvalo, säädettävä niskatuki, tunnelmavalot ja erilaisia viihdeominaisuuksia lennon ajaksi.

”Uskomme, että full flat -istuimet nousevat kaukoliikenteen liikematkailun uudeksi laatustandardiksi”, Finnairin kaupallinen johtaja Allister Paterson sanoo. ”Lupaus mukavuudesta ja laadusta lennoilla tärkeisiin liikematkakohteisiin tekee Finnairista erittäin houkuttelevan vaihtoehdon erityisesti Euroopan ja Aasian välisille liikematkoille.”

Kun full flat -istuimet on saatu asennettua, kolmea vanhempaa lentokonetta lukuun ottamatta kaikissa Finnairin Airbus-kaukolentokoneiden business-luokassa on täysin makuuasentoon liukuvat istuimet. Nämä kolme lentokonetta poistetaan käytöstä ensimmäisinä, kun seuraavan sukupolven Airbus A350 XWB -lentokoneita aletaan ottaa käyttöön vuonna 2015. Reitit, jotka normaalisti lennetään full flat -istuimilla varustetuilla lentokoneilla, voidaan huollon tai teknisten syiden vuoksi ajoittain lentää näillä lentokoneilla, joissa on kallistettavat istuimet business-luokassa.

Finnairin käytössä on tällä hetkellä 15 Airbus A330- ja A340-laajarunkokonetta, jotka liikennöivät 15 kaukokohteeseen Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan. Vuoden 2015 jälkimmäiseltä puoliskolta alkaen yhtiö ottaa käyttöön 11 uutta Airbus A350 XWB -lentokonetta (kauppaan sisältyy optio kahdeksaan lisäkoneeseen). Niiden avulla yhtiön on tarkoitus tuplata Aasian kohteidensa tuotot vuoteen 2020 mennessä. Finnairista tulee ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, jolla on käytössään A350-koneita.

Kuvia istuimista Finnairin kuvapankissa: https://gallery.finnair.com/section/images/cabin_service/

Finnair: http://www.finnair.com
Finnair Gallery: http://gallery.finnair.com