Finnair Oyj:n ylimääräisen yhtiökokouksen päätökset

Finnair Oyj                          Pörssitiedote                       27.10.2023 klo 15.55

Finnair Oyj:n ylimääräinen yhtiökokous pidettiin 27.10.2023 ilman kokouspaikkaa yhtiön yhtiöjärjestyksen 11 §:n ja osakeyhtiölain 5 luvun 16 §:n 3 momentin mukaisena etäkokouksena. Yhtiökokous hyväksyi kaikki hallituksen yhtiökokoukselle tekemät ehdotukset.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään merkintäetuoikeusannista

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että hallitus valtuutetaan päättämään enintään 22 000 000 000 uuden osakkeen antamisesta seuraavasti.

Valtuutuksen perusteella annettavat uudet osakkeet tarjotaan yhtiön osakkeenomistajille merkintäetuoikeuden perusteella merkittäväksi samassa suhteessa kuin he ennestään omistavat yhtiön osakkeita. Merkintäetuoikeuden perusteella merkitsemättä jääneitä osakkeita voidaan tarjota toissijaisesti merkittäväksi toisille osakkeenomistajille tai muille henkilöille. Hallitus on oikeutettu päättämään, kenelle merkitsemättä jääneitä osakkeita tarjotaan. Valtuutusta voidaan käyttää vain kerran, eikä se anna hallitukselle oikeutta toteuttaa useita osakeanteja. Hallitus päättää osakeannin kaikista muista ehdoista.

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, mutta ei kuitenkaan pidempään kuin 30.6.2024 saakka. Valtuutus ei kumoa yhtiön 23.3.2023 pidetyssä varsinaisessa yhtiökokouksessa annettua osakeantivaltuutusta.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että hallitus valtuutetaan päättämään osakeannista seuraavasti.

Valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden enimmäismäärä on 132 935 562 osaketta, mikä vastaa noin 0,6 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista, mikäli yhtiökokouksen edellä merkintäetuoikeusantia varten antama osakeantivaltuutus käytetään kokonaisuudessaan. Valtuutus on kuitenkin rajoitettu 0,6 prosenttiin yhtiön merkintäetuoikeusannin jälkeisestä todellisesta osakkeiden kokonaismäärästä niin, että merkintäetuoikeusannin toteutuessa valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden enimmäismäärä pienenee lähimpään sellaiseen kokonaislukuun, joka vastaa 0,6 prosenttia yhtiön kaikkien osakkeiden lukumäärästä merkintäetuoikeusannissa annettavien osakkeiden rekisteröimisen jälkeen.

Hallitus päättää kaikista osakeannin ehdoista, mukaan lukien kenelle, mihin hintaan ja millä tavoin osakkeita annetaan valtuutuksen perusteella. Valtuutus koskee sekä uusien osakkeiden antamista että omien osakkeiden luovuttamista. Osakeanti voi tapahtua myös osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu anti) esimerkiksi yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi, mahdollisten yrityskauppojen, investointien tai muiden yhtiön liiketoimintaan kuuluvien järjestelyjen rahoittamiseksi tai toteuttamiseksi tai yhtiön kannustin- tai palkkiojärjestelmien toteuttamiseksi.

Valtuutus on voimassa 23.9.2024 saakka, mikä vastaa 18 kuukauden ajanjaksoa 23.3.2023 pidetystä varsinaisesta yhtiökokouksesta alkaen, ja valtuutuksen tullessa voimaan se kumoaa 23.3.2023 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen myöntämän osakeantivaltuutuksen.

Valtuutus on ehdollinen merkintäetuoikeusannin toteuttamiselle ja astuu voimaan merkintäetuoikeusannissa annettavien uusien osakkeiden rekisteröimisestä alkaen. Voimaan tullessaan valtuutus kumoaa varsinaisen yhtiökokouksen 23.3.2023 antaman osakeantivaltuutuksen.

Yhtiökokouksen pöytäkirja

Yhtiökokouksen pöytäkirja on nähtävillä yhtiön internet-sivuilla https://investors.finnair.com/fi/governance/general-meetings/egm-2023 viimeistään 10.11.2023 alkaen.

Helsingissä, 27.10.2023

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian, Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on yksi maailman vanhimmista yhä operoivista lentoyhtiöistä ja täyttää 100 vuotta vuonna 2023. Vastuullisuus on Finnairin toiminnan keskiössä – yhtiö aikoo saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. Asiakkaat ovat valinneet Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-vertailussa 13 kertaa peräkkäin. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.