Finnair tuo valikoimiinsa linja-autoyhteydet Turusta ja Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoasemalle toukokuusta alkaen

Finnair täydentää Turun ja Tampereen lentoyhteyksiä 2.5.2022 alkaen linja-autolla operoitavilla vuoroilla, jotka yhdistyvät sujuvasti ja saumattomasti Finnairin alkuillan lentojen aikatauluihin Helsinki-Vantaalla. Linja-autoyhteyksien tavoitteena on vähentää Turun ja Tampereen reittien hiilikuormaa, ja samalla varmistaa sujuvat yhteydet jatkolennoille myös taloudellisesti kestävällä tavalla. Yhteistyökumppanina linja-autoyhteyksillä toimii kuljetusyritys Korsisaari. Liput voi ostaa vain lentoyhteyteen liitettynä osoitteessa finnair.fi. Tampereen linja-autoyhteydet ovat jo myynnissä, Turun linja-autoyhteydet tulevat myyntiin lähiaikoina.

”Turun ja Tampereen aikaisen aamun ja myöhäisen illan lentoyhteydet palaavat aikatauluumme toukokuun alusta alkaen, mutta haluamme tarjota sujuvat yhteydet myös iltapäiviemme lennoille Helsinki-Vantaalta. Sujuva asiakaskokemus ja yhteyksien luotettavuus ovat olleet suunnittelussa keskeisessä roolissa. Vaihtoajat Helsinki-Vantaalla ovat tyypillisesti jatkoyhteydestä riippuen 60–90 minuuttia”, sanoo Finnairin liikennesuunnittelusta vastaava johtaja Perttu Jolma.

Linja-autoreitti kulkee Turun ja Tampereen lentoasemilta kaupunkien linja-autoasemille, ja sieltä Helsinki-Vantaalle ja takaisin. Linja-autoyhteydellä Helsinki-Vantaan lentoasemalle saapuvien käytössä ovat priority-lähtöselvitys ja -turvatarkastus, mikä mahdollistaa nopean siirtymisen jatkolennolle. Lennolta linja-autoyhteyteen Helsinki-Vantaan lentoasemalla vaihtaessa asiakas saa ruumaan kirjatun matkatavaransa ensimmäisten joukossa. Finnair takaa yhteydet myös liikenteen häiriötilanteissa.

”Lähdemme Korsisaarella innolla yhteistyöhön Finnairin kanssa. Olemme jo pitkään työskennelleet linja-autoliikenteen parissa ja haluamme olla oman alamme edelläkävijöitä. Yhteistyö Finnairin kanssa sopii hyvin strategiaamme ja tarjoaa mahdollisuuden kehittää uudentyyppistä joukkoliikennettä Suomessa. Meitä Finnairin kanssa yhdistää laatuvaatimukset ja halu vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä. Turun ja Tampereen linja-autoyhteyksiä tulemme liikennöimään EURO6 -luokan linja-autoillamme, jotka soveltuvat erinomaisesti pidempään matkustamiseen, tarjoten asiakkaille mukavat penkit ja tasaisen kuljetuksen”, sanoo Korsisaaren toimitusjohtaja Antti Korsisaari.

Linja-autovuorot liikennöi kumppanimme Korsisaari laadukkailla linja-autoilla, jotka kulkevat 100 % biodieselillä. Eri liikennemuotoja tehokkaasti yhdistämällä matkustamisen hiilijalanjälki pienenee. Yhdensuuntainen linja-automatka tuottaa yli 1000 kiloa vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin yhdensuuntainen lento näillä reiteillä. Finnair on sitoutunut hiilineutraaliuteen vuonna 2045, ja eri liikennemuotojen yhdistäminen on yksi osa työkalupakkiamme. Sujuva, jatkoyhteyden takaava linja-autoyhteys tarjoaa mahdollisuuden vähentää hiilidioksidipäästöjä myös sellaisille asiakkaille, jotka muuten kulkisivat Helsinki-Vantaan lentoasemalle omalla autolla.

Turun yhteyksien aikataulu toukokuusta 2022 alkaen:

• Lento AY230 Turku – Helsinki 6.00–6.35
  • Linja-auto Turun lentoasema 12.25 – Turun linja-autoasema 12.55 – Helsinki-Vantaan lentoasema 15.00
  • Linja-auto Helsinki-Vantaan lentoasema 17.00 – Turun linja-autoasema 19.05 – Turun lentoasema 19.35
  • Lento AY229 Helsinki – Turku 00.05–00.40

Tampereen yhteyksien aikataulu toukokuusta 2022 alkaen:

• Lento AY270 Tampere – Helsinki 6.05–6.40
  • Linja-auto Tampereen lentoasema 12.25 – Tampereen linja-autoasema 12.55 – Helsinki-Vantaan lentoasema 15.00
  • Linja-auto Helsinki-Vantaan lentoasema 17.00 – Tampereen linja-autoasema 19.05 – Tampereen lentoasema 19.35
  • Lento AY269 Helsinki – Tampere 00.05–00.40

Lisätietoja on Finnairin nettisivuilla.

www.finnair.fi, www.company.finnair.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi

Blogi: www.bluewings.finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Vastuullisuus on Finnairin toiminnan keskiössä – yhtiö aikoo puolittaa nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.